Topic
- Protection (asylum)
- Case processing
Source of law
- Guideline
-
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
- The Norwegian police
Owner
- The Asylum Department
Case number in UDISAK (archive system)
UDI 2010-081V7 Registreringsrutine for søkere som har oppholdstillatelse i Norge fra før
Denne veiledningen gjelder der søkeren har en oppholdstillatelse i Norge som gir rett til permanent opphold (se GI-15/2022 Vurdering av vilkårene for asyl i utlendingsloven § 28 første ledd når søkeren allerede har oppholdstillatelse i Norge).
1. Ankomstregistrering fase 1
1.1 Bestille Start-skjema
Politiet skal bestille Start-skjema “Opphold i Norge” hvis:
-
Søkeren har permanent oppholdstillatelse eller varig oppholdsrett etter EØS regelverket i Norge,
-
Søkeren har gyldig midlertidig oppholdstillatelse som kan danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse eller
-
Søkeren har søkt fornyelse av slik tillatelse, senest en måned før utløpet av tillatelsen
Hvis det er opprettet sak om utvisning eller tilbakekall på søknadstidspunktet og søkeren har en slik tillatelse eller har søkt om fornyelse senest en måned innen utløpet av tillatelsen, skal hen også få Start-skjema «Opphold i Norge».
For øvrig gjelder punkt 2, 2.1 og 2.3 i retningslinjen UDI 2010-081 Politiets ankomstregistrering i asylsaker for registrering i Start-løsningen, og hva som skal skje når søker ikke kan bruke Start-skjema.
1.2 Sette prosedyrekode ON
Politiet skal sette prosedyrekode ON på saken under ankomstregistreringen i fase 1.
1.3 Vurdere om det er behov for samtale
Skal ikke ha samtale
Hvis søkeren svarer nei på spørsmål i Start-skjema om de tror de vil miste eller ikke får fornyet sin tillatelse, og nei på spørsmål om vold/tvang/press, kan søknaden ekspederes til UDI uten samtale.
Skal ha samtale
-
Hvis søkeren svarer ja på spørsmål om de vil miste eller ikke få fornyet sin tillatelse, skal årsaken til dette utredes nærmere i en samtale.
-
Hvis søkeren svarer ja eller vet ikke på noen av spørsmålene om vold/tvang/press, skal dette utredes nærmere i en samtale. Formålet er å kartlegge om dette kan påvirke søkerens gjeldende tillatelse og dermed hvorvidt saken omfattes av instruks GI 15/2022. I tillegg skal politiet følge rutiner for oppfølging i henhold til tiltakskort for sårbare og mulige ofre for menneskehandel. Dette gjelder både om søkeren svarer ja/vet ikke på spørsmål om vold/tvang/press i Start, og dersom det er andre indikasjoner i saken på at søkeren er under vold/tvang/press.I disse to tilfellene kan politiet enten gjennomføre en kort samtale i forbindelse med ankomstregistreringen i fase 1, eller gjennomføre en registreringssamtale i fase 2. I begge tilfeller skal det skrives rapport.
-
Dersom søkeren bare har fått rettigheter og plikter i Start-skjema, eller har avbrutt utfyllingsdelen i skjema, skal søkeren alltid til innledende registreringssamtale i fase 2 for å avklare om søkeren omfattes av instruksen.
2. Samhandling med UDI
Politiet kan kontakte UDI før eller under samtalen, dersom politiet er i tvil om hvilke tema som skal dekkes.
Politiet skal alltid samhandle med UDI dersom saken viser seg å ikke falle inn under instruks GI 15/2022 likevel, eller politiet er i tvil om saken faller inn under instruksen.
Beskyttelse 1 kan kontaktes mandag til fredag mellom kl. 09 og 16 på Nasjonalt Ankomstsenter eller på telefon 45 20 45 83.
3. Kartlegging i samtale
Der søkeren ikke har fylt ut Start-skjema må alle temaene kartlegges.
Der søkeren har svart på spørsmål i Start-skjema, må politiet kartlegge temaene med utgangspunkt i søkerens svar.
3.1 Er det noen grunn til at søkeren ikke kan få fornyet oppholdstillatelsen sin i Norge?
De vanligste grunnene til at oppholdstillatelsen ikke vil bli fornyet er;
-
at referansepersonen til en søker med tillatelse etter utlendingsloven (utl.) § 43 har blitt norsk statsborger
-
at søkeren er registrert bosatt på en annen adresse enn referansepersonen (gjelder alle type tillatelse med unntak av tillatelse til barn etter utl. § 42 og forelder etter utl. § 46)
-
at søkeren er separert/skilt fra ektefellen sin eller har flyttet fra hverandre
-
at det er opprettet utvisnings- eller tilbakekallssak
-
at søkeren er familiemedlem til en EØS-borger som ikke lenger har oppholdsrett i Norge
-
at det har vært en endring i søkerens arbeidsforhold eller inntekt
Hvis søkeren opplyser om separasjon, skilsmisse, flytting, evt. andre endringer, skal politiet sjekke om dette er registrert i DUF. Hvis ny sivilstatus eller adresse ikke er registrert i DUF, skal søkeren bes om å fremlegge dokumentasjon.
Dersom søkeren ikke har dokumentasjon, skal hen bes om å forklare hva som er årsaken til det og det skal noteres i rapporten. En årsak kan for eksempel være at søkeren midlertidig bor på krisesenter.
3.2 Hva er grunnen til at hen søker beskyttelse når hen allerede har en oppholdstillatelse i Norge?
Dersom det ser ut til at søkeren vil få fornyet tillatelsen sin, vil vi vite hvorfor søkeren likevel søker om beskyttelse.
3.3 Er søkeren under noen form for tvang, press eller trusler i Norge?
Hvis søkeren opplyser å være utsatt for vold/tvang/press eller lignende, kan dette også være momenter som kan påvirke søkerens oppholdsgrunnlag, og som dermed gjør at søkeren ikke omfattes av instruks GI 15/2022.
4. Liste over hjemler i DUF som gir rett til permanent opphold:
4.1 Tillatelsene i familieinnvandring som danner grunnlag for PO
Utl § 40 - ektefelle
Utl § 41 første ledd - samboer i mer enn 2 år
Utl § 41 annet ledd - samboer med felles barn
Utl § 41 tredje ledd - samboer som venter felles barn
Utl § 42 første ledd - barn med begge foreldre i Norge
Utl § 42 annet ledd - barn med en forelder i Norge
Utl § 42 tredje ledd - barn som vil bli adoptert
Utl § 43 første ledd - foreldre/enslig forelder til barn med beskyttelse
Utl § 43 annet ledd - søsken til barn med beskyttelse som søker sammen med forelder etter første ledd
Utl § 44 - forelder til norsk barn
Utl § 45 - forelder som har samvær med norsk barn
Utl § 46 - enslig mor/far til barn over 18 år
Utl § 52 første ledd - samvær med barn
Utl § 52 annet ledd - samvær når barnet bor med søker
Utl § 53 første ledd bokstav a - samliv etter § 40/41 opphørt og referanseperson er død
Utl § 53 første ledd bokstav b - samliv etter § 40/41 opphørt og søker er mishandlet
Utl § 53 annet ledd - samliv etter § 40/41 opphørt og søker vil få urimelige vanskeligheter i hjemlandet
Utl § 53 tredje ledd - ny tillatelse ved tvangsekteskap
Utl § 49 - sterke menneskelige hensyn - kan begrenses når særlige grunner tilsier det
Utl § 49, jf utf § 9-7 første ledd bokstav a - barn mellom 18 og 21 år med tidligere langvarig opphold
Utl § 49, jf utlendingsforskriften (utf) § 9-7 første ledd bokstav b - forsørget barn
Utl § 49, jf utf § 9-7 første ledd bokstav c - fosterbarn
Utl § 49 jf utf § 9-7 første ledd bokstav d – helsøsken
4.2 Arbeidstillatelser som danner grunnlag for PO
Utf § 6-1 faglært
Utf § 6-18 selvstendig næringsdrivende
4.3 Andre tillatelser som danner grunnlag for PO
Utl § 28 1 a beskyttelse
Utl § 28 1 b beskyttelse
Utl § 28 6 avledet beskyttelse
Utl § 38 1 sterke menneskelige hensyn, vil normalt være PO-dannende
Utf § 7-2 avledet beskyttelse
Utl § 28 7 sterke menneskelige hensyn
Utf § 19-33 britiske borgere og deres familiemedlemmer som omfattes av separasjonsavtalen
Utf § 8-4 første ledd vitne menneskehandel
Utf § 8-4 andre ledd vitne menneskehandel
Utf § 8-10 norsk forelder
Utf § 8-11 fast ansatt i norsk rederi
Topic
- Protection (asylum)
- Case processing
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
- The Norwegian police
Owner
- The Asylum Department
Source of law
- Guideline