Topic
- Asylum reception centers
Source of law
- Guideline
-
Recipient
- Asylum reception center operator
Owner
- The Regional and Reception center Department
Case number in UDISAK (archive system)
20/01298-6 (10/988-11)
UDI 2011-014 Krav til mottakenes håndtering av enslige mindreårige asylsøkeres ankomst til, og flytting fra mottak samt permisjonssøknader
1. Innledning
Utlendingsdirektoratet (UDI) har styringsansvar for statlige mottak og fastsetter retningslinjer for driften i tråd med intensjonene i UDI 2011-017 Reglement for drift av asylmottak (Red.anm: Retningslinjen er arkivert 09.01.2024). UDI har ansvar for å tilby asylsøkere plass i statlig mottak, jf. utlendingslovens § 95.
Denne retningslinjen fastsetter UDIs krav til mottakenes håndtering av enslige mindreårige beboeres ankomst til, permisjoner fra samt flytting mellom og fra statlige mottak. Retningslinjen gjelder alle mottak med beboere som er registrert som enslige mindreårige.
For enslige mindreårige som forsvinner fra statlige mottak, vises det til egen retningslinje.
1.1 Definisjon av enslige mindreårige
Med enslig mindreårig, menes i denne retningslinjen:
-
personer mellom 15 og 18 år som har kommet til Norge uten voksen følgeperson med dokumentert foreldreansvar
-
personer opptil 18 år som kommer sammen med voksen følgeperson uten dokumentert foreldreansvar, og som bor sammen med denne i en ordinær transitt eller mottaksavdeling
-
personer som kan antas å være voksne, men der aldersundersøkelsen ikke kan utelukke at de er under 18 år. Når de har fått vedtak i asylsaken, legges fastsatt alder til grunn.
2. Målsetting
Målet er en enhetlig, forutsigbar og dokumenterbar håndtering av enslige mindreårige asylsøkeres ankomst til, flytting mellom og flytting fra statlige mottak.
3. Ankomst til mottak
Når en som har oppgitt å være enslige mindreårig ankommer mottaket, skal det:
-
gjennomføres velkomstsamtale i løpet av de to første dagene, se UDI 2017–010V1 Informasjonsplan for barn og unge i mottak (Red.Anm: Retningslinjen er opphevet 09.01.2024) samt UDI 2011-034 Omsorgsarbeid for enslige mindreårige i asylmottak (Red.anm: Retningslinjen er arkivert 09.01.2024). Mottaket skal være særlig oppmerksom på behov for tilrettelegging, omsorg og oppfølging
-
gjennomføres rutinemessige oppgaver (se vedlegg 1 til denne retningslinjen)
-
sendes melding til barnevernet om enslige mindreårige med følgeperson og be om vurdering av omsorgssituasjonen, dersom dette ikke er utredet av barnevernet i tidligere vertskommune. Dersom mottaket er bekymret for omsorgssituasjonen, skal det framgå av meldingen og kopi skal sendes UDIs operative enhet.
4. Flytting mellom mottak
UDI har vedtaksmyndighet vedrørende flytting mellom mottak. Beboeren kan selv søke operative enheter om overflytting til nytt mottak. Søknaden må begrunnes. Mottaket kan være behjelpelig med søknaden. Både mottaket og representanten kan uttale seg om flyttesøknaden til UDI.
Mottaket skal sørge for at regionkontoret har tilstrekkelige opplysninger om den mindreåriges individuelle forhold og omsorgsbehov til å vurdere hvor det er gunstig å flytte ham/henne.
Mottaket gjennomfører rutinemessige oppgaver (se vedlegg 1) når den mindreårige flytter.
5. Enslige mindreårige som fyller 18 år i mottak
Mindreårige som fyller 18 år, skal flyttes til en ordinær avdeling. Den ordinære avdelingen kan være på samme mottak, eller et annet mottak. Regionkontoret fatter vedtak om flytting til ordinær avdeling med begrunnelse om at søker har fylt 18 år og således ikke skal bo på avdeling for mindreårige.
Mottaket skal sørge for at regionkontoret har tilstrekkelige opplysninger om beboerens individuelle behov til å vurdere hvor det er gunstig å flytte ham/henne.
6. Enslige mindreårige som ønsker å flytte privat
UDI og mottaket skal bidra til å hindre at enslig mindreårige flytter til slekt eller bekjente uten at det er gitt forhåndsgodkjenning fra den kommunen som den mindreårige ønsker å flytte til. Dersom den mindreårige likevel vil flytte fra mottaket, skal mottaket forsøke å overtale den ham/henne til å bli på boende. Det skal umiddelbart sendes bekymringsmelding til barnevernet i tilflyttingskommunen dersom barnet flytter likevel, jf barne- og likestillingsdepartementets rundskriv Q-06/2010 Barnevernstjenestens ansvar for enslige mindreårige asylsøkere (ekstern lenke til PDF).
Mottak er et frivillig botilbud til asylsøkere, og det foreligger ingen hjemmel til å holde enslige mindreårige asylsøkere tilbake på mottaket med makt. Slektningene kan ikke kreve at den enslige mindreårige skal flytte til dem, uten at de kan dokumentere at de har foreldreansvar for barnet, jf. barneloven § 38 (ekstern lenke).
Når en mindreårig har flyttet privat før han/hun har fått vedtak i asylsaken, og uten at det er inngått avtale med kommunen, kan UDI forespørre kommunen om å inngå avtale om alternativ mottaksplass for enslige mindreårige som ikke har oppholdsvedtak, se egen retningslinje om alternativ mottaksplassering.
Dersom barnets oppholdssted ikke er kjent, skal retningslinjene for forsvinninger følges, jf. UDI 2015-009 VEnslige mindreårige som forsvinner fra asylmottak.
7. Enslige mindreårige som skal flytte til hjemlandet eller første asylsøkerland
Ved uttransportering har Politiets utlendingsenhet (PU) hovedansvar for prosessen. Mottaket skal bistå PU når personer skal uttransporteres. I noen tilfeller vil også UDI og eventuelt andre myndigheter være involvert i prosessen. Mottaksleder er PUs kontaktperson.
8. Flytting til kommune ved bosetting eller alternativ mottaksplassering
8.1 Alternativ mottaksplassering (AMOT)
Når en enslig mindreårig ønsker å flytte til slekt/bekjente, eller mottaket vurderer at han/hun har behov for et annet omsorgstilbud, har regionkontoret ansvar for å vurdere AMOT og eventuelt forespørre aktuell(e) kommune(r) om å inngå avtale. Når UDI har inngått avtale om AMOT med en kommune, skal mottaket samarbeide med kommunen om flytteprosessen på samme måte som ved ordinær bosetting.
8.2 Bosetting etter vedtak om oppholdstillatelse
Når en enslig mindreårig får oppholdstillatelse og skal bosettes, har Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) ansvar for å finne kommune og fatte vedtak om bosetting. Mottaket skal bistå IMDi i prosessen og samarbeide med bosettingskommunen når bosettingsvedtaket er fattet.
For rutinemessige oppgaver i forbindelse med flytting til kommune, se vedlegg 1 til denne retningslinjen.
9. Permisjoner
Alle søknader om permisjon skal behandles av UDI og skal sendes til det
regionkontoret mottaket hører til, enten i Mot-portalen eller i posten. Mottaket skal, så langt det er mulig, forsikre seg om at det er trygt for den enslige mindreårige å reise på permisjon før søknaden sendes til UDI.
9.1. Transittfasen
Enslige mindreårige skal normalt ikke gis permisjon under opphold i transittmottak.
Det skal ikke gis permisjon før det er gjennomført asylintervju og eventuell aldersundersøkelse
I visse tilfeller kan permisjon fra transitt innvilges. Normalkrav slik de er beskrevet i punkt 9.2 skal da følges.
9.2. Ordinære mottak og avdelinger for enslige mindreårige
Permisjon kan innvilges dersom det ikke kommer i konflikt med skolegang, avtaler med sektormyndigheter eller planlagte aktiviteter på mottaket.
Det skal være voksne omsorgspersoner i besøkshjemmet. Mottaket skal innhente nødvendige opplysninger om besøkshjemmet for å sikre den mindreåriges trygghet og sikkerhet så langt det er mulig. Ikke avtalt fravær skal føre til trekk i basisutbetaling.
9.3. Permisjon for søkere under dublinprosedyre
Enslige mindreårige under Dublinprosedyre skal ikke innvilges permisjon de tre første ukene i mottak. Regionkontoret kan innvilge permisjon etter innstilling fra mottaket. Mottaket skal alltid konferere med Politiets Utlendingsenhet før de innstiller til permisjon.
Attachments
Topic
- Asylum reception centers
Recipient
- Asylum reception center operator
Owner
- The Regional and Reception center Department
Source of law
- Guideline