Topic
- Case processing
Source of law
- Guideline
-
Recipient
- The Norwegian police
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
Owner
- UDI Control
Case number in UDISAK (archive system)
UDI 2013-014V2 Mistanke om menneskehandel – varsel og anmodning om ytterligere opplysninger i utlendingssak
1. Innledning
UDI viser til at det foreligger informasjon i saken som tilsier at utlendingen kan være et mulig offer for menneskehandel.
UDI gir opplysninger til politiet i medhold av utlendingsloven § 84 a første ledd og § 84 a tredje ledd.
UDI anmoder politiet om å kartlegge utlendingens situasjon med formål om å;
- identifisere hvorvidt utlendingen er et antatt offer for menneskehandel,
- vurdere hvorvidt det er grunn til å iverksette etterforsking og
- opplyse utlendingssaken
Notatet er også tilgjengelig på UDI sitt intranett (ekstern lenke), og er utarbeidet i samarbeid med Politiets nasjonale kompetansegruppe mot menneskehandel, og er et standardskriv om hvordan UDI og kompetansegruppa ønsker at varselet og anmodningen skal følges opp i politiet, samt konkret informasjon om saken og årsaken til at UDI mistenker at utlendingen kan være offer for menneskehandel.
Varselet/anmodningen sendes per sikker e-post til politidistriktets kontaktperson på fagfeltet menneskehandel, samt leder og nestleder for Politiets nasjonale kompetansegruppe mot menneskehandel. Varselet/anmodningen registreres og sendes i tillegg som tverretatlig melding i Datasystemet for utlendings- og flyktningsaker (DUF) til lokalt politidistrikt. Nick 4731 brukes ved oversendelsen i DUF. Koordinator for arbeidet mot menneskehandel i Opphold og Kontroll skal også settes som kopimottaker.
2. Konkret informasjon om saken og indikatorer på menneskehandel
<Her er det viktig at det fremgår så detaljerte opplysninger som mulig om grunnlaget for mistanken, og identifiserte indikatorer på menneskehandel i den konkrete saken. Dersom du viser til dokumenter i DUF oppgi saks- og dokumentnummer.>
3. Plikt til å identifisere antatte ofre for menneskehandel
Plikten til å legge til rette for identifisering trer inn når det er "rimelig grunn til å tro" at utlendingen er et offer for menneskehandel. Identifiseringsplikten er oppfylt ved å gjennomføre en identifiseringssamtale og sørge for at det antatte offeret får tilbud om bistand.
For informasjon om indikatorer på menneskehandel og råd om hvordan du kan tilrettelegge for identifisering og oppfølging, se Koordineringsenheten mot menneskehandel (KOM) sin veileder (ekstern lenke).
UDI ber politiet om å gi informasjon om at antatte ofre for menneskehandel har rett til;
- trygg bolig på et krisesenter
- helsehjelp
- gratis hjelp fra advokat for veiledning og til å anmelde de som står bak utnyttelsen
- hjelp til å søke om refleksjonsperiode
- penger til livsopphold
- hjelp til trygg retur til hjemlandet fra organisasjonen IOM for de som ønsker det
UDI ber også politiet om å tilby og kontakte hjelpeinstanser, samt å gi kontaktinformasjon om:
- ROSA: «ROSA gir hjelp til voksne kvinner og menn som er utsatt for menneskehandel. De kan hjelpe med trygg bolig og advokat.» Gi ut telefonnummer: 22 33 11 60 (døgnåpen).
Dersom det antatte offerets alder er ukjent og det er grunn til å tro at vedkommende er mindreårig skal barnevernstjenesten i aktuelt distrikt kontaktes. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets nasjonale veiledningsfunksjon for saker om mindreårige ofre for menneskehandel kan kontaktes på telefonnummer: 46 61 50 00 (hverdager 08.00-15.45).
4. Oppfølging av saken i straffesporet
Politiet bes om å ta stilling til om varselet gir rimelig grunn til å iverksette etterforskning, jf. straffeprosessloven § 224(ekstern lenke til lovdata). Spørsmålet skal vurderes av påtaleansvarlig, fortrinnsvis med kompetanse på menneskehandel og fortrinnsvis i samråd med fagleder for menneskehandel.
<UDIs saksbehandler må vurdere om det er behov for å få innsyn i straffesaken for å avgjøre utlendingssaken.>
Dersom det iverksettes etterforskning på bakgrunn av varselet, ber UDI om innsyn i straffesakens dokumenter som er av betydning for UDIs vurdering av spørsmålet om menneskehandel, herunder avhør av fornærmede, jf. politiregisterloven § 30(ekstern lenke til Lovdata). UDIs behov for å kartlegge utlendingens situasjon forutsettes å samsvare med politiets informasjonsbehov der det er iverksatt etterforskning.
4.1 Avhør
Politipersonell tilknyttet menneskehandelseksjon/gruppe forutsettes å ha avhørskompetanse på menneskehandelfeltet. Dersom avhøret tas av personell med mindre erfaring henvises det til temasidene om menneskehandel på KO:DE. Her finnes sjekklister for voksne og barn, avhørsmaler, en egen etterforskningsveileder, kontaktliste til kompetansegruppas deltakere, oversikt over hjelpetiltak mv.
<UDIs saksbehandler må vurdere om det er behov for å innhente opplysninger for å avgjøre utlendingssaken. Dersom dette ikke er nødvendig fjernes teksten til og med punktlisten knyttet til sårbarhetsfaktorer mv. nedenfor.>
Dersom dette varselet ikke gir rimelig grunn til å iverksette etterforskning anmoder UDI om at saken overføres til oppfølging i forvaltningssporet ved lokalt politidistrikt.
5. Oppfølging av saken i forvaltningssporet
Informasjonsbehovene i forvaltningssporet vil i stor grad sammenfalle med informasjonsbehovene i saker hvor det iverksettes etterforskning. Det vil derfor være en stor fordel om politipersonell med kompetanse på menneskehandel bidrar med innspill og utarbeidelse av spørsmålsmal.
5.1 Premisslegging – utlendingsintervju
Det forutsettes at følgende forhold avklares før utlendingsintervju;
- behov for tolk, retningslinjer for evt. bruk av tolk, kort om oppgaven til tolken og hvorvidt utlendingen er komfortabel med å snakke fritt foran tolken
- taushetsplikt og hva det innebærer
- formålet med utlendingsintervjuet
- rammene rundt utlendingsintervjuet
- tilrettelegging ved spesielle behov, herunder hvorvidt utlendingen har helseproblemer eller andre behov
- pauser
- at det skrives en rapport fra intervjuet. Rapporten skal gjennomleses og signeres etter intervjuet. Dersom utlendingen vil endre noe, så nedtegnes dette som kommentarer.
5.2 Kartlegging av utlendingens situasjon ved utlendingsintervju
Politiet bør innledningsvis forklare hva som er årsaken til at UDI er bekymret for utlendingens situasjon. Deretter bør politiet oppfordre utlendingen til å fortelle fritt (fortell, forklar, beskriv) om tema, og følge opp med åpne spørsmål dersom informasjonen ikke fremkommer i den frie forklaringen. Informasjon som fremkommer av fri forklaring og åpne spørsmål sikrer i større grad troverdig informasjon enn lukkede spørsmål, og vil enklere kunne la seg overprøve av UDI og politiet.
Det vil være en fordel om man drar veksler på etterforskningsveileder, standardmal og Indicia-prosjektet nevnt ovenfor, også utenfor straffesaker for at intervjuet best skal kunne besvare informasjonsbehovene i saken
Nedenfor er likevel inntatt en punktliste over forhold som er av betydning for UDIs videre vurdering. Listen er ikke uttømmende og hvilke spørsmål som må stilles, må avgjøres fra sak til sak.
5.3 Punktliste
- Forhold knyttet til eventuelle sårbarhetsfaktorer
- Utlendingens situasjon i hjemlandet: utdannelse, språkkunnskap, fattigdom, nettverk, alder ved avreise, barn i hjemlandet m.v.
- Hvorfor reiste utlendingene til Norge?
- Var utlendingen klar over hva han eller hun gikk til før avreise til Norge
- Hva slags situasjon har utlendingen befunnet seg i Norge?
- Arbeidssituasjon
- Utfører utlendingen seksuelle ytelser mot eller uten vederlag?
- Gjør utlendingen tjenester for andre personer i Norge, herunder tigging eller kriminalitet?
- Økonomisk situasjon, herunder gjeldssituasjon og om utlendingen har /kontroll på egen økonomi
- Bosituasjon
- Nettverk i Norge
- Har utlendingen kontroll på eget pass og ID-papirer?
- Fysisk og psykisk helse
- Har utlendingen med seg barn til Norge, og hvordan er de behandlet under oppholdet? Har barna måttet utføre arbeid eller tjenester?
- Om noen bestemmer over utlendingen, har/har hatt kontroll over utlendingen og om dette er noen utlendingen er redd for:
- Trusler
- Vold
- Pressmidler
- Misbruk av sårbar situasjon
- Hva er konsekvensene for utlendingen å bryte ut av den aktuelle situasjonen? Fremstår dette som et reelt og akseptabelt valg vurdert ut fra utlendingens forutsetninger?
<UDIs saksbehandler må vurdere hvorvidt det er behov for at politiet innhenter ytterligere opplysninger for å opplyse saken.>
UDI ber om at henvendelsen blir prioritert.
UDI ber også om en bekreftelse på at e-posten er mottatt.
Ved behov for ytterligere opplysninger kan politiet kontakte UDI på e-post (utlevering84a@udi.no) og benytte skjemaet “Anmodning om utlevering av opplysninger fra udb i medhold av utlendingsloven § 84 a tredje ledd”, se Lovdata (ekstern lenke).
6. Saker der søkeren identifiseres som et antatt offer
Dersom politiet identifiserer søkeren som antatt offer for menneskehandel skal saksbehandler merke saken med karakteristikkoden "MH" i tråd med UDIs retningslinje UDI 2018-015V1 Rapporteringsrutiner i menneskehandelsaker.
Topic
- Case processing
Recipient
- The Norwegian police
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
Owner
- UDI Control
Source of law
- Guideline