Topic
- Protection (asylum)
Source of law
- Guideline
-
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
Owner
- The Asylum Department
Case number in UDISAK (archive system)
UDI 2014-042 Enslig mindreårig asylsøker i Dublin-prosedyre
1. Innledning
Denne retningslinjen gir retningslinjer for behandling av saker som omhandler enslige mindreårige asylsøkere i Dublin-prosedyre.
2. Når kommer Dublin III-forordningen til anvendelse?
Enslige mindreårige asylsøkere behandles etter andre regler enn voksne asylsøkere under Dublin III-forordningen (ekstern lenke). Det er kun artiklene 8, 16 og 17 som regulerer de tilfellene der saken til en enslig mindreårig skal Dublin-behandles. Dublin-behandling etter artiklene 16 og 17 blir ikke omtalt nærmere her.
2.1 Den enslige mindreårige har familiemedlemmer eller slektninger i en annen medlemsstat
Når den enslige mindreårige har familiemedlemmer som nevnt i artikkel 2 (g) eller søsken som befinner seg i en annen medlemsstat, er denne medlemsstat ansvarlig for å behandle søknaden om beskyttelse forutsatt at dette er til barnets beste, jf. artikkel 8 (1).
Når den enslige mindreårige har slektninger som nevnt i artikkel 2 (h) som befinner seg i en annen medlemsstat, og det er fastslått at slektningen kan ta seg av vedkommende, er denne medlemsstat den ansvarlige forutsatt at dette er til barnets beste, jf. artikkel 8 (2).
Når den enslige mindreårige har familiemedlemmer, søsken eller slektninger som befinner seg i mer enn én medlemsstat, skal ansvarlig medlemsstat avgjøres ut fra hva som er til barnets beste, jf. artikkel 8 (3).
2.1.1 Vurdering av slektskapet
Ved vurderingen av om den anførte relasjonen skal legges til grunn, kreves det sannsynlighetsovervekt. Søkeren har ansvaret for å sannsynliggjøre slektskapet, men saksbehandleren skal ta hensyn til at søkeren er et barn ved vurderingen av hvilke bevis som kreves. I noen tilfeller kan det innhentes DNA-test, se UDI 2010-035.
2.2 Den enslige mindreårige har ikke familiemedlemmer eller slektninger i en annen medlemsstat
Når den enslige mindreårige ikke har familiemedlemmer eller slektninger i et europeisk land og har søkt om beskyttelse i mer enn én medlemsstat, er ansvarlig medlemsstat som hovedregel det landet hvor søkeren befinner seg, jf. artikkel 8 (4).
Dette gjelder ikke dersom søkeren har fått avslag på søknaden om beskyttelse i den andre medlemsstaten, jf. Justis- og beredskapsdepartementets instruks 2013-003-GI (ekstern lenke). Da er ansvarlig medlemsstat det landet hvor søknaden ble realitetsbehandlet.
Innvilget opphold på humanitært grunnlag etter realitetsbehandling i et annet medlemsland behandles på samme måte som avslag.
2.3 Den enslige mindreårige har fått innvilget flyktningstatus eller subsidiær beskyttelse i en annen medlemsstat
Dublin III-forordningen (ekstern lenke) kommer ikke til anvendelse i de tilfeller der den enslige mindreårige er innvilget flyktningstatus eller subsidiær beskyttelse etter realitetsbehandling i et annet medlemsland. I disse tilfellene fatter UDI vedtak etter utlendingsloven § 32 første ledd bokstav a. Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn.
Punkt 5 og 7 i denne internmeldingen kommer ikke til anvendelse i slike saker.
3. Bosetting
Enslige mindreårige asylsøkere med sak i Dublin-prosedyre får som regel plass i transittmottak for enslige mindreårige. Etter resultat av aldersundersøkelsen foreligger skal regionkontoret fordele søkere til ordinære mottak for enslige mindreårige i samråd med Beskyttelse team 4 Dublin, i tråd med UDI 2013-024 Mottak og retur sitt arbeid med enslige mindreårige. UDI Mottak og retur kan gjøre unntak blant annet når søkeren vurderes som åpenbart overårig eller i situasjoner med presset kapasitet i mottakssystemet.
4. Saksforberedelser i UDI
4.1 Aldersundersøkelse
Søkeren skal få tilbud om aldersundersøkelse. Dette gjelder likevel ikke dersom søkeren fremlegger verifiserbare identitetsdokumenter som bekrefter oppgitt alder, eller søkeren åpenbart er under 18 år.
Når resultatet på aldersundersøkelsen har kommet, skal Beskyttelse team 2 Barnefag sende en intern melding til oppgaveboksen «Dublin 3 – ema – aldersundersøkelse» i DUF. Beskyttelse team 4 sender resultatet til advokat og representant, med rimelig svarfrist.
4.2 Informasjon fra andre land (artikkel 34-søk)
Samtidig som UDI venter på resultat fra aldersundersøkelsen, skal en saksbehandler i Beskyttelse team 4 vurdere videre saksgang. Hvis opplysningene i saken tilsier at det er nødvendig med mer informasjon fra andre medlemsland, sendes oppgaven til «Dublin 3 – artikkel 34 – til» med utfyllende beskrivelse om hva slags informasjon som ønskes. Informasjon som er særlig relevant er
- registrert identitet og alder i medlemslandet
- om det har blitt gjennomført en aldersundersøkelse og eventuelt resultatet av denne
- søkerens status i medlemslandet
- om søkeren har familie i det aktuelle medlemslandet eller om myndighetene har informasjon om familiemedlemmer i andre europeiske land
Saksstøttende team i Beskyttelse team 4 skal sende søket til de aktuelle medlemslandene. Etter utsendelse returneres oppgaven til «Dublin 3 – ema – aldersundersøkelse». Medlemslandene har fem uker på seg å svare på slike henvendelser.
Artikkel 34 gir også en adgang til å be et annet medlemsland om informasjon som gjelder realitetsbehandlingen av en sak. Beskyttelse team 2 kan be team 4 om å sende artikkel 34-søk dersom de vil ha informasjon om identitet/ID-dokumenter, familiemedlemmer, asylgrunnlag og grunnlaget for avgjørelser som er tatt i saken.
Når UDI ber om kopi av dokumenter, asylgrunnlag eller grunnlaget for avgjørelser som er tatt i saken må samtykkeskjema som søkeren signerte under politiregistreringen legges ved i artikkel 34-søket.
Nærmere retningslinjer om artikkel 34-søk fremgår av UDI 2013-027 håndtering av mulig Dublinsak (DM).
5. Ansvarsfastsettelse: Hvilket medlemsland er ansvarlig for å realitetsbehandle søknaden om beskyttelse?
5.1 Anmodning til mulig ansvarsland
Beskyttelse team 4 skal så raskt som mulig anmode ansvarlig medlemsstat om å ta ansvar for søkeren når søkeren
- er enslig mindreårig og har familie eller slektninger i medlemsstaten,
- er enslig mindreårig og har fått avslag på søknaden om beskyttelse i medlemsstaten, eller
- anses som voksen
Beskyttelse team 4 kan sende anmodning selv om resultat fra aldersundersøkelse eller svar fra artikkel 34-søk ikke foreligger. Dersom det ikke foreligger et svar på artikkel 34-søk i saken før anmodning sendes, skal team 4 be om tilsvarende informasjon i anmodningen.
Det må opplyses i anmodningen
- at søkeren hevder å være mindreårig,
- om resultatet av foretatt aldersundersøkelse eller andre aldersvurderinger, og
- om vi har informasjon om annen familie i Europa.
Når det er grunnlag for å sende anmodning til ansvarlig medlemsland, skal saksstøttende team på Beskyttelse team 4 tildele advokat. På tidspunktet for anmodning må prosedyrekoden være ED. Saksbehandleren sender underretning om anmodning til advokat og representant så fremt PU ikke informerte om mulig Dublin-behandling under registreringen av søknaden.
5.2 Bestridelse
Dersom den anmodede medlemsstat ikke samtykker til overtakelse eller tilbaketakelse kan team 4 bestride avslaget på samme måte som i vanlige Dublinsaker, se UDI 2014-001 punkt 2.2.2. Dette gjelder også når avslaget skyldes at medlemslandene har ulik praksis om behandling av enslige mindreårige asylsøkere under Dublin III-forordningen, se spesielt instruks 2013-003-GI (ekstern lenke).
Beskyttelse team 4 skal i alle tilfeller som berører et barn vektlegge hensynet til barnet og ønsket om en rask avklaring. Når team 4 bestrider et avslag skal teamet samtidig vurdere om søkeren bør intervjues av Beskyttelse team 2 Barnefag for å unngå unødvendig ventetid. Beskyttelse team 4 varsler team 2 om at søkeren kan intervjues, mens team 2 avventer med å fatte realitetsvedtak frem til søkerens Dublin-status er avklart.
5.3 Anmodning fra andre medlemsland
Når beskyttelse team 4 mottar en anmodning om overtakelse etter artikkel 8 (1) til (3) skal saksbehandleren vurdere om slektskapet er sannsynliggjort i tråd med punkt 2.1, og barnets beste i tråd med punkt 7.2 så langt det passer. Dersom saksbehandleren mener at anmodningen inneholder for lite informasjon til å ta en beslutning skal saksbehandleren vurdere å ta kontakt med det anmodende landet og oppklare saken per telefon for å unngå unødvendig saksbehandlingstid.
Når team 4 mottar en anmodning om tilbaketakelse etter artikkel 18 jf. artikkel 8 (4) skal saksbehandleren i utgangspunktet akseptere eller avslå anmodningen i tråd med instruks 2013-003-GI (ekstern lenke).
6. Vurdering og fastsettelse av alder
Red. anm.: UDI 2012-034 er arkivert og erstattet av UDI 2020-007, punkt 6 skal derfor oppdateres. (21. november 2023)
Beskyttelse team 4 Dublin skal vurdere søkerens alder etter gjeldende retningslinjer i UDI 2012-034 punkt 3 med unntak av punkt 3.1. Det er søkerens alder på søknadstidspunktet som er avgjørende for Dublin-behandling. Dersom det legges til grunn at søkeren var under 18 år på søknadstidspunktet, gjelder reglene om ansvarsfastsettelse i Dublin III-forordningen (ekstern lenke) som om søkeren er mindreårig, selv om han eller hun har fylt 18 år før vedtak fattes av UDI.
I utgangspunktet skal resultatet fra aldersundersøkelsen foreligge før det tas stilling til søkerens alder. Dersom undersøkelsen gir uttrykk for tvil, skal dette komme søkeren til gode.
Beskyttelse team 4 skal foreta en konkret helhetsvurdering av søkerens alder. I tillegg til det som fremgår av UDI 2012-034 punkt 3.2, er andre relevante momenter:
- oppgitt og registrert alder i andre medlemsland
- resultatet av en aldersundersøkelse i et annet medlemsland
I hvilken grad slike resultater vektlegges avhenger av metoden som er brukt for å fastsette alderen i medlemslandet. Ved tvil om alder kan Beskyttelse team 4 konferere med team 2.
Beskyttelse team 4 kan endre alder ved vedtak uten aldersundersøkelse dersom
- det er åpenbart avvik fra oppgitt alder,
- det foreligger en medisinsk aldersundersøkelse i et annet medlemsland som UDI anser som forsvarlig, eller
- det foreligger andre sterke indikasjoner på at oppgitt alder ikke er korrekt
Dersom team 4 tillegger opplysninger som ikke er kjent for søkeren stor vekt i vurderingen, skal UDI informere søkeren om dette og gi ham eller henne anledning til å uttale seg. Opplysningene skal sendes til søkerens advokat og representant med rimelig svarfrist.
7. Når fattes Dublin-vedtak?
Beskyttelse team 4 skal fatte vedtak etter utlendingsloven § 32 første ledd bokstav b når det foreligger sannsynlighetsovervekt for at søkeren er:
- over 18 år, ansvarlig medlemsstat har akseptert å ta søkeren tilbake som voksen (Dublin III-forordningen artikkel 12-14 og 18 gjelder fullt ut) og unntaksbestemmelsen i utlendingsforskriften § 7-4 kommer ikke til anvendelse,
- mindreårig, ansvarlig medlemsstat bekrefter at søkeren har familiemedlemmer eller slektninger der, medlemsstaten aksepterer å ta ansvar for søkeren etter artikkel 8 (1) eller (2), og overføring er til beste for barnet, eller
- mindreårig, har fått behandlet søknad om beskyttelse i en annen medlemsstat, ansvarlig medlemsstat har akseptert å ta søkeren tilbake etter artikkel 18, og unntaksbestemmelsen i utlendingsforskriften § 7-4 kommer ikke til anvendelse. Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderingen.
I vedtak som berører barn skal det fremkomme hvilke vurderinger som har vært foretatt av barnets situasjon, herunder hvordan hensynet til barnets beste er vektlagt, jf. utlendingsforskriften § 17-1a.
Beskyttelse team 4 Dublin skal ikke fatte vedtak etter utlendingsloven § 32 første ledd bokstav b når det foreligger sannsynlighetsovervekt for at søkeren er mindreårig og en annen medlemsstat har opplyst at søkerens søknad om beskyttelse ikke er blitt ferdigbehandlet der. Team 4 skal oversende saken til team 2 Barnefag for realitetsbehandling.
Team 4 endrer prosedyrekode til EM og sender oppgaven til rett boks i DUF med teksten «Til realitetsbehandling» i merknadsfeltet.
7.1 Unntak fra Dublin-behandling
Selv om ansvar er etablert har Norge anledning til å ta en sak til realitetsbehandling, jf. artikkel 17 (1) og utlendingsloven § 32 annet ledd. Saken skal unntas fra Dublin-behandling dersom søkeren har en tilknytning til riket som gjør at Norge er nærmest til å realitetsbehandle søknaden om beskyttelse, eller det foreligger særlige grunner, jf. utlendingsforskriften § 7-4. I saker som berører enslige mindreårige asylsøkere er terskelen for å unnta saken fra Dublin-behandling noe lavere enn for voksne. For en nærmere anvisning på vilkårene om tilknytning og særlige grunner, se UDI 2014-001 punkt 3.2.
7.2 Vurdering av barnets beste
Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som angår barn og som foretas av norske myndigheter, jf. Barnekonvensjonen (ekstern lenke) artikkel 3. Hensynet til barnets beste skal veie tungt i enhver vurdering, men det må likevel foretas en avveining mot andre hensyn, herunder innvandringsregulerende hensyn.
Medlemsstatene skal også etter Dublin III-forordningen (ekstern lenke) respektere hensynet til barnets beste i alle prosedyrer som er fastsatt i forordningen, se artikkel 6 (1). UDI skal foreta en konkret helhetsvurdering av individuelle forhold for å avgjøre om en sak skal unntas fra Dublin-behandling. I vurderingen av barnets beste skal det i henhold til artikkel 6 (3) særlig tas hensyn til:
- mulighetene for familiegjenforening
- den mindreåriges trivsel og sosiale utvikling
- sikkerhetshensyn, særlig dersom det er en risiko for at barnet er offer for menneskehandel
- den mindreåriges egen mening avhengig av dens alder og modenhet
I vurderingen av om saken skal unntas fra Dublin-behandling kan det også legges vekt på:
- barnets alder
- barnets behov for stabilitet og kontinuitet
- barnets fysiske og psykiske helsetilstand
- barnets oppholdstid i og tilknytning til Norge, herunder igangsatte oppfølgingstiltak fra barnevernet
- barnets oppholdstid i og tilknytning til ansvarslandet
- mottaksforholdene i ansvarslandet
8. Kommunikasjon med statsforvalteren
I juli 2013 gikk ansvaret for å tildele representanter og verger over til statsforvalteren. UDI er derfor ansvarlig for å underrette statsforvalteren når søkerens alder, prosedyrekode eller status i saken endres. Kommunikasjonen skal skje per kryptert e-post til statsforvalteren i fylket der søkeren bor.
Dersom søkeren sendes til realitetsbehandling i Beskyttelse team 2 Barnefag og prosedyrekoden endres fra ED til EM, skal Beskyttelse team 4 Dublin sende en melding om dette per e-post.
Når en søker blir vurdert som overårig, endrer Beskyttelse team 4 normalt alder når det fattes vedtak. Beskyttelse team 4 skal sende en kopi av oversendelsesbrevet til statsforvalteren.
Når søkeren blir vurdert som mindreårig på vedtakstidspunktet, sender Beskyttelse team 4 beskjed til statsforvalteren dersom vi ikke samtykker til utsatt iverksettelse (behandling etter Dublin II-forordningen). Etter Dublin III-forordningen har UNE ansvaret for å orientere statsforvalteren i slike saker.
Representanten har tilgang til alle saksdokumenter og skal bli satt i kopi ved underretning, vedtak og klage.
Topic
- Protection (asylum)
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
Owner
- The Asylum Department
Source of law
- Guideline