Topic

  • Case processing

Source of law

  • Guideline
  • Case number in UDISAK (archive system)

UDI 2017-005 Varsling mellom UDI og asylmottak ved alvorlige hendelser

Retningslinjer for av varsling mellom asylmottak og UDI om kriminalitet, uro og alvorlige hendelser.

1. Innledning

Red. anm.: UDI 2010-092 er arkivert, punktet skal oppdateres. (1. desember 2023)

Retningslinjen fastsetter rutiner for UDI Beskyttelse og UDI Kontroll sin håndtering av varsling mellom asylmottak og UDI om kriminalitet, uro og alvorlige hendelser. Rutinene skal legge til rette for

  • prioritert saksbehandling i UDI, dersom søkeren ikke har et beskyttelsesbehov

  • at utlendingssaken blir tilstrekkelig opplyst

  • vurdering av behov for oppfølging og tilrettelegging i mottak

  • effektuering av negativt vedtak (retur), ved at utlendingen ikke innvilges permisjon fra mottaket

Varslingen kan gjennomføres i tråd med disse rutinene også ved andre alvorlige hendelser/forhold, der utlendingen kan utgjøre en fare for eget eller andres liv eller helse, eller kan ha særskilte oppfølgingsbehov av andre grunner. I enkelte tilfeller kan det være behov for å prioritere søknaden, og gi beskyttelse. Slik varsling kan også være nødvendig for tilrettelegging av botilbudet og asylsaksprosedyren, tilstrekkelig opplysning av utlendingssaken, og for å bidra til nødvendig oppfølging fra politi, barnevern eller helsetjeneste.

Denne retningslinjen må sees i sammenheng med UDI 2017-014 Varsling fra asylmottak til UDI ved kriminalitet, uro og alvorlige hendelser, som behandler UDI Mottak og retur sin håndtering av varslene.

Denne retningslinjen må også sees i sammenheng med UDI 2015-029 Identifisering og oppfølging av sårbare beboere i asylmottak

UDI 2010-092 Varsling mellom UDI og asylmottak ved alvorlige hendelser behandler UDI Beskyttelse sine varslingsrutiner med politiet ved opplysninger om trussel mot liv og sikkerhet i behandling av asylsaker. I den grad det oppstår motstrid, går varslingsrutinene i dette rundskrivet foran.

Datasystemet for utlendingsforvaltningen er benevnt som DUF.

2. Hva skal det varsles om

Asylmottak og UDI skal varsle i saker hvor utlendingen

  • er pågrepet, anmeldt, siktet, tiltalt, straffet eller dømt for straffbare handlinger. Det samme gjelder når utlendingen har status som mistenkt etter straffeprosesslovens regler

  • har begått kriminelle handlinger i Norge, som ikke er under slik behandling i politiet som nevnt ovenfor. Det kan være fordi forholdet ikke er anmeldt, eller fordi saken av ulike grunner er henlagt, til tross for kjent gjerningsmann. Eksempler kan være at personen utsetter andre for seksuell trakassering el.l..

  • kan utgjøre en trussel mot andres liv, helse, sikkerhet eller eiendom, blant annet på mottak. Eksempler kan være at personen fremsetter konkrete trusler eller har en truende atferd

  • skaper uro på asylmottak eller i lokalsamfunnet, for eksempel ved uønskede seksuelle tilnærmelser, trakassering, sjikane eller utagerende atferd

  • mistenkes for å ha begått kriminelle handlinger i utlandet

  • utgjør en fare for eget liv eller egen helse (for eksempel personer som skader seg selv).

Der det er relevant, skal mottaket og UDI i slike saker også

3. Rutiner for varsling

3.1 Asylmottaket varsler UDI - UDI Beskyttelse og UDI Kontroll sin oppfølging av varsling fra mottaket

Red. anm.: Navn på DUF-boksen er ikke oppdatert i tråd med ny organisasjonsstruktur (21. juni 2022).

Mottaket har varslet sitt regionkontor om hendelser, enten på skjema eller på telefon, og har informert den berørte beboeren om varslingen. Regionkontoret skal registrere hendelsen ved å legge inn mottakets notat i DUF. Regionkontoret sender notatet som korrespondanse i postklienten til DUF-boksen «ASA prio (udi)». I hastesaker kontakter regionkontoret UDI Beskyttelse og UDI Kontroll på telefon: 407 05 811.

UDI følger opp varslingen slik:

Image
  • UDI ved prioporteføljeansvarlig vurderer om saken kan prioriteres for raskt vedtak. Hvis saken behandles i et annet team i UDI, overføres saken til dette teamets oppgaveboks. Hvis saken ikke er til behandling i UDI, sender UDI anmodning om prioritering til PU og/eller til UNE.

  • Saker som prioriteres i UDI får merkingskoden «PP» i DUF, se UDI 2014-025 Varsling og prioritert saksgang i asylsaker om prioritering av asylsøknader fra kriminelle og personer som oppfattes som en trussel mot andres liv, sikkerhet eller eiendom. Merkingskoden settes av det teamet som er ansvarlig for saken.

  • UDI Beskyttelse/Kontroll skal gi tilbakemelding til regionkontoret om asylsaken vil bli prioritert eller ikke, ved å sende en forvaltningsintern melding i DUF. Dersom saken blir prioritert, skal UDI Beskyttelse/Kontroll i samme melding informere regionkontoret om at utlendingen ikke skal gis permisjon fra mottaket, og eventuelt ikke skal bli flyttet fra Østlandet.

3.2 Rutine for varsling fra UDI Beskyttelse/Kontroll til asylmottaket

Red. anm.: UDI 2010-092 er arkivert, punktet skal oppdateres. (1. desember 2023)

Image

Når UDI Beskyttelse/Kontroll eller andre enn mottak varsler om kriminalitet og uro som nevnt i punkt 2, skal saksbehandleren i UDI Beskyttelse/Kontroll informere regionkontoret om

  • hvorvidt saken er prioritert i henhold til UDI 2014-025 om prioritering av asylsøknader fra kriminelle og om personer som oppfattes som en trussel mot andres liv, sikkerhet eller eiendom

  • hvorvidt søkeren ikke skal gis permisjon

  • hvilke forhold som gir grunn for varslingen, for vurdering av eventuelle behov for oppfølging og tilrettelegging i mottak

  • politi og/eller barnevern er varslet

  • mottaket ved mottaksleder allerede er kontaktet pr telefon på grunn av behov for akutt oppfølging.

Saksbehandleren i UDI Beskyttelse/Kontroll skal registrere informasjonen i eget varslingsnotat i DUF (Nick nr 2254). Notatet sendes som korrespondanse i postklienten til det aktuelle regionkontors oppgaveboks i DUF (regionkontoret som søkeren er tilknyttet).

I akutte tilfeller skal saksbehandleren i UDI Beskyttelse/Kontroll følge UDI 2010-092 om UDI Beskyttelse sine varslingsrutiner til politiet og mottaksteamet ved opplysninger om trussel mot liv og sikkerhet i behandling av asylsaker. Saksbehandleren skal også vurdere om saken skal eskaleres, jf. Eskalering i UDI (ekstern lenke til UDI-biblioteket, krever innlogging).

Mottaket skal varsles direkte på telefon, evt på «asylmottak.no» hvis søkeren kan utgjøre en trussel mot liv eller sikkerhet. Dette gjelder for eksempel hvis UDI får slike indikasjoner under et asylintervju, og mener at mottaket bør være kjent med situasjonen før personen kommer tilbake dit. Etter at mottaket er varslet, skal saksbehandleren sende varslingsnotat i DUF (som beskrevet over) til regionkontorets oppgaveboks.

3.3 UDI Mottak og retur og mottakets oppfølging av varsling fra UDI Beskyttelse/Kontroll

Regionkontoret videreformidler informasjonen til mottaket gjennom epostadressen «asylmottak.no» eller per telefon.

4. Hjemmel for utveksling av informasjon mellom mottak og UDI

4.1 Varsling fra UDI til mottaksansatte

Utlevering av opplysninger fra UDI til mottakene er hjemlet i forvaltningsloven § 13 b (ekstern lenke) nr. 2. Et av UDIs virksomhetsformål er innkvartering av asylsøkere i mottak, herunder tilrettelegging for et trygt bomiljø og oppfølging av individuelle behov. UDI kan derfor utlevere opplysninger til mottaket i den grad det er nødvendig for å sikre et trygt bomiljø og tilrettelagt innkvartering i mottak.

4.2 Varsling fra mottak til UDI

Ansatte i asylmottak, både privatdrevne og kommunale, kan uten hinder av taushetsplikt utlevere opplysninger til UDI som

  • har betydning for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet, eller

  • er relevante for behandling av søknad om beskyttelse, retur eller uttransport.

Opplysninger for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet

Ansatte i privat drevne mottak har ingen lovpålagt taushetsplikt overfor ansatte i UDI og kan derfor utlevere opplysninger som har betydning for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet til UDI, jf. drifts- og databehandleravtalene.

Ansatte i kommunale mottak kan utlevere opplysninger som er nødvendige for å fremme mottakets oppgaver, herunder innkvartering og oppfølging av beboere, i henhold til forvaltningsloven § 13 b nr. 5.

Varsling fra mottak til UDI om kriminalitet og uro og andre alvorlige hendelser anses som nødvendige opplysninger for å legge til rette for et trygt bomiljø og oppfølging av individuelle forhold i mottak. UDI Beskyttelse/Kontroll sin prioritering av asylsaken kan bidra til å sikre et trygt bomiljø i mottak. UDI Mottak og retur skal på bakgrunn av opplysningene vurdere behovet for oppfølging og tilrettelegging i mottak.

Opplysninger for behandling av søknad om beskyttelse, retur og uttransport

Ansatte i alle mottak – både privatdrevne og kommunale – har en opplysningsrett og en opplysningsplikt overfor utlendingsmyndighetene, jf. utlendingsloven § 84 b.

Opplysningsplikten innebærer at ansatte i asylmottak skal etter anmodning fra utlendingsmyndighetene utlevere opplysninger som er relevante for behandlingen av beboerens søknad om beskyttelse, retur eller uttransport, jf. § 84 b første ledd. Utlendingsmyndighetene kan imidlertid ikke be om å få utlevert opplysninger om beboere som er enslige mindreårige asylsøkere, jf. § 84 b annet ledd.

Opplysningsretten innebærer at alle ansatte i mottak – også de som jobber med enslige mindreårige – kan på eget initiativ utlevere opplysninger som er relevante for behandlingen av beboerens søknad om beskyttelse, retur eller uttransport, jf. § 84 b første ledd.