Topic

  • Asylum reception centers
  • Case processing

Source of law

  • Guideline
UDI har ny organisering fra 1. januar 2022. For de aller fleste asylmottakene er retningslinjen erstattet av kravspesifikasjoner pga. nye driftsavtaler. Retningslinjene er tilgjengelig på udiregelverk.no i en overgangsperiode inntil alle mottak har nye driftsavtaler, og oppdateringer som følge av MOT-portal og navn på organisatoriske enheter etter organisasjonsutviklingen er ikke oppdatert. Kontakt UDIs regionale enhet ved spørsmål (17.12.2021).
  • Case number in UDISAK (archive system)

UDI 2017-014 Varsling fra asylmottak til UDI ved kriminalitet, uro og alvorlige hendelser

UDIs krav og rutiner for varsling fra asylmottak til UDI ved kriminalitet, uro og alvorlige hendelser.

1. Innledning

Rundskrivet fastsetter rutiner for varsling fra mottak til Utlendingsdirektoratet (UDI) om kriminalitet, uro og alvorlige hendelser, herunder menneskehandel, vold i nære relasjoner og barneekteskap. Formålet er å sikre prioritert saksbehandling og oppfølging av beboere i mottak med særskilte behov. Se UDI 2015-007 Tvang, vold og barneekteskap i søknader om beskyttelse. For ASAs oppfølging av varsling til og fra mottak se UDI 2017-005 Varsling mellom UDI og asylmottak ved alvorlige hendelser.

Rutinene skal legge til rette for

  • prioritert saksbehandling i UDI, dersom søkeren ikke har et beskyttelsesbehov

  • prioritert saksbehandling i UDI, dersom særskilte forhold tilsier det, også når søkeren har et beskyttelsesbehov

  • at utlendingssaken blir tilstrekkelig opplyst

  • vurdering av behov for oppfølging og tilrettelegging i mottak

2. Hva skal det varsles om

Asylmottak skal varsle UDI i saker hvor mottaket er kjent med at utlendingen

  • er pågrepet, anmeldt, siktet, tiltalt, straffet eller dømt for straffbare handlinger. Det samme gjelder når utlendingen har status som mistenkt etter straffeprosesslovens regler.

  • har begått kriminelle handlinger i Norge, som ikke er under slik behandling i politiet som nevnt ovenfor. Det kan være fordi det ikke er anmeldt, eller fordi saken av ulike grunner er henlagt, til tross for kjent gjerningsmann.

  • kan utgjøre en trussel mot eget eller andres liv, helse, sikkerhet eller eiendom, blant annet på mottak.

  • skaper uro på mottak eller i lokalsamfunnet

  • andre forhold som tilsier at UDI må varsles

Konkrete hendelser det skal varsles om er blant annet:

  • at personen utsetter andre for vold, fremsetter konkrete trusler eller har en truende atferd

  • ildspåsettelse, hærverk

  • uønskede seksuelle tilnærmelser, overgrep eller trakassering

  • at personen mistenkes for å ha begått kriminelle handlinger i utlandet

  • utgjør en fare for eget liv eller egen helse (for eksempel personer som skader seg selv)

Der det er relevant, skal mottaket og UDI i slike saker også

3. Rutiner for varsling

Image

Mottaket kontakter sitt regionkontor ved å sende inn skjemaet (ligger som vedlegg til rundskrivet) på «asylmottak.no». Flere hendelser knyttet til en beboer på samme dag kan registreres i samme skjema. I hastesaker kontakter mottaket regionkontoret på telefon, men mottaket må i ettertid fylle ut skjemaet som nevnt ovenfor, og sende det inn på «asylmottak.no». Ved selvskading må mottaket innhente samtykke fra beboeren for videreformidling til UDI.

Mottaket skal informere den berørte beboeren om varslingen og gi beboeren mulighet til å uttale seg om det som står i varslingen til UDI. Beboerens kommentar eller uttalelser kan føres på i eget felt i varslingskjema.

Regionkontorenes arbeidsrutiner knyttet til dette rundskrivet er nærmere beskrevet i den vedlagte DUF-veilederen UDI 2017-014 V2 Arbeidsrutiner for regionkontorenes oppfølging av varslinger jf. UDI 2017-014.

Regionkontoret skal ringe til ASAs prio-telefon 945 05 017 i de tilfellene hvor mottaket ikke umiddelbart får sendt inn meldeskjema.

4. Hjemmel for utveksling av informasjon mellom mottak og UDI

4.1 Varsling fra UDI til mottaksansatte

Utlevering av opplysninger fra UDI til mottakene er hjemlet i forvaltningsloven § 13b nr. 2 (ekstern lenke). Et av UDIs virksomhetsformål er innkvartering av asylsøkere i mottak, herunder tilrettelegging for et trygt bomiljø og oppfølging av individuelle behov. UDI kan derfor utlevere opplysninger til mottaket i den grad det er nødvendig for å sikre et trygt bomiljø og tilrettelagt innkvartering i mottak.

4.2 Varsling fra mottak til UDI

Ansatte i asylmottak, både privatdrevne og kommunale, kan uten hinder av taushetsplikt utlevere opplysninger til UDI som

  • har betydning for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet, eller

  • er relevante for behandling av søknad om beskyttelse, retur eller uttransport.

Opplysninger for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet

Ansatte i privat drevne mottak har ingen lovpålagt taushetsplikt overfor ansatte i UDI og kan derfor utlevere opplysninger som har betydning for innkvartering og tilrettelegging av botilbudet til UDI, jf. drifts- og databehandleravtalene.

Ansatte i kommunale mottak kan utlevere opplysninger som er nødvendige for å fremme mottakets oppgaver, herunder innkvartering og oppfølging av beboere, i henhold til forvaltningsloven § 13 b nr. 2 (ekstern lenke).

Varsling fra mottak til UDI om kriminalitet og uro og andre alvorlige hendelser anses som nødvendige opplysninger for å legge til rette for et trygt bomiljø og oppfølging av individuelle forhold i mottak. UDI skal på bakgrunn av opplysningene både vurdere behovet for oppfølging og tilrettelegging i mottak, og om asylsaken bør prioriteres. Dette kan også bidra til å sikre et trygt bomiljø i mottak

Opplysninger for behandling av søknad om beskyttelse, retur og uttransport

Ansatte i alle mottak – både privatdrevne og kommunale – har en opplysningsrett og en opplysningsplikt overfor utlendingsmyndighetene, jf. utlendingsloven § 84 b.

Opplysningsplikten innebærer at ansatte i asylmottak skal etter anmodning fra utlendingsmyndighetene utlevere opplysninger som er relevante for behandlingen av beboerens søknad om beskyttelse, retur eller uttransport, jf. utlendingsloven § 84 b første ledd.. Utlendingsmyndighetene kan imidlertid ikke be om å få utlevert opplysninger om beboere som er enslige mindreårige asylsøkere, jf. utlendingsloven § 84 b annet ledd.

Opplysningsretten innebærer at alle ansatte i mottak – også de som jobber med enslige mindreårige – kan på eget initiativ utlevere opplysninger som er relevante for behandlingen av beboerens søknad om beskyttelse, retur eller uttransport, jf. utlendingsloven § 84 b første ledd.