Topic

  • Asylum reception centers

Source of law

  • Guideline
  • Case number in UDISAK (archive system)

UDI 2019-002V2 Krav til dialoggrupper om vold i asylmottak – Satser for refusjon og fakturainformasjon

Mottakene kan fakturere UDI for utgifter til tolk og personal knyttet til gjennomføringen av dialoggruppene. Det vil ikke bli gitt tilskudd for personalkostnader dersom mottaket ikke har ekstra utgifter. UDI dekker:

  • Tolkeutgifter, inntil kr 18.000.- pr dialoggruppe

  • Ekstra utgifter til personal, inntil 10.000.- pr dialoggruppe

Mottakene skal bruke kvalifisert tolk. UDI gir ikke tilskudd til bruk av språkassistenter.

Ekstra utgifter til personell kan for eksempel være:

  • vikarutgifter knyttet til å dekke opp for ansatte som gjennomfører dialoggruppene

  • ekstra utgifter for betaling av overtid til de ansatte, dersom dialoggruppene gjennomføres utenfor gruppeledernes vanlige arbeidstid

  • gruppeledere som er deltidsansatte og gjennomfører dialoggrupper på mertid.

Ekstra utgifter til personell kan oppstå i forbindelse med gruppelederes forberedelse til gjennomføring av dialoggrupper (egenforberedelse og veiledning fra leverandøren), og til selve dialoggruppemøtene med beboerne.

Fakturaer skal levers i elektronisk handelsformat (EHF).

Faktura med dokumentasjon på utgifter sendes elektronisk til UDI v/ Regionkontor Sør.

  • Refusjonskrav for utgifter ved dialoggruppe gjennomført i første halvår skal sendes innen en måned etter at gruppen er gjennomført.

  • Refusjonskrav for utgifter ved dialoggruppe gjennomført andre halvår skal sendes innen en måned etter at gruppen er gjennomført, og senest 10.desember samme år.

Refusjonskrav mottatt etter 10.desember vil kun bli refundert dersom UDI har budsjettmidler til dette, og etter søknad før 10.desember.

Fakturaadresse er:

Utlendingsdirektoratet v/ fakturamottak

DFØ Postboks 4746
Torgård
7468 Trondheim
Elektronisk fakturaadresse er: 974 760 746

Fakturaen merkes: Kostnadssted 24014 1110smks - DIAMOT