Topic

  • Family immigration
  • Gaza

Source of law

  • Guideline
  • Case number in UDISAK (archive system)

UDI 2024-001 Adgang til å fremme søknad om familieinnvandring fra Norge på vegne av familiemedlem som er palestiner fra Gaza

På grunn av sikkerhets- og den humanitære situasjonen på Gaza, og det forhold at søknad ikke kan fremmes på annen måte, åpnes det for at referansepersonen i Norge kan fremme søknad om familieinnvandring på vegne av palestiner som oppholder seg på Gaza. Retningslinjen gir detaljer rundt søknadsprosessen i disse tilfellene, ID-kontroll, utstedelse av innreisevisum og effektuering av vedtak. Retningslinjen regulerer i utgangspunktet ikke hvordan søknadene skal behandles.

1. Innledning

Situasjonen i Gaza gjør at personer som oppholder seg der ikke har mulighet til å møte personlig ved søknadssenter underlagt den norske ambassaden i Amman som har ansvaret for å ta imot søknader for personer fra de palestinske områdene.

Utlendingsdirektoratet samtykker derfor til at en referanseperson i Norge kan fremme søknad om familieinnvandring etter utlendingsloven kapittel 6, på vegne av palestiner som oppholder seg på Gaza, jf. utlendingsforskriften § 10-2 syvende ledd. Palestinere som oppholder seg utenfor Gaza er ikke omfattet av retningslinjen. Søknader fremmet på vegne av disse fra Norge vil normalt bli avslått på formelt grunnlag etter utlendingsforskriften § 10-2 9. ledd.

Denne retningslinjen gir nærmere veiledning for hvordan søknader om oppholdstillatelse skal fremmes i disse tilfellene. Retningslinjen omhandler også ID-kontroll, utstedelse av innreisevisum og effektuering av vedtak.

Retningslinjen er midlertidig og vil opphøre dersom situasjonen på Gaza endrer seg slik at det igjen blir mulig å fremme søknad derfra.

Denne retningslinjen regulerer hvordan en søknad skal fremmes og ikke hvordan en slik søknad vil bli vurdert. Vi presiserer likevel at retningslinjen ikke innebærer noen endring i hvilke familiemedlemmer som kan innvilges familieinnvandring til Norge. Sikkerhetssituasjonen og den humanitære situasjonen på Gaza vil heller ikke i seg selv gi grunnlag for unntak fra andre vilkår for familieinnvandring.

Vi gjør også oppmerksom på at en søker som får innvilget en tillatelse etter å ha fremmet en søknad i medhold av denne retningslinjen ikke kan regne med å få bistand til assistert utreise fra norske myndigheter.

2. Hjemmelsgrunnlag

I utgangspunktet skal søknader etter utlendingsloven fremmes ved personlig oppmøte hos politi/utenriksstasjon jf. utlendingsforskriften § 10-2. Når søkeren oppholder seg utenfor riket, skal søknaden fremmes gjennom den norske utenriksstasjonen i det landet søkeren er borger av, eller i det landet der søkeren har hatt oppholdstillatelse i de siste seks månedene, jf. utlendingsforskriften § 10-2 tredje ledd. Det heter videre i samme ledd at det kan kreves personlig fremmøte i forbindelse med framsettelse av søknaden. Hovedgrunnen til dette er at det ikke skal være tvil om søkerens identitet, og at søknaden skal inneholde søkerens foto og underskrift.

Utlendingsforskriften § 10-2 syvende ledd åpner imidlertid for at UDI kan tillate at søknaden fremmes på annen måte. Dersom sterke rimelighetsgrunner tilsier det, kan Utlendingsdirektoratet i enkelttilfeller og for grupper av søkere samtykke i at søknaden fremmes på annen måte. Det kan herunder fastsettes at en referanseperson kan søke på vegne av søkeren.

Grunnet situasjonen på Gaza fravikes kravet om personlig oppmøte. Dette innebærer at en referanseperson i Norge midlertidig gis adgang til å søke om oppholdstillatelse etter utlendingsloven kapittel 6, på vegne av sitt familiemedlem som oppholder seg på Gaza

3. Informasjon om søknadsprosessen

Nedenfor er det gitt nærmere føringer for dokumentasjonskrav og fremgangsmåte for søknader fra palestinere fra Gaza som fremmes i samsvar med utlendingsforskriften § 10-2 syvende ledd.

3.1. Personkrets

Dersom en palestiner som oppholder seg på Gaza faller inn under gruppen som kan søke om familieinnvandring til Norge etter utlendingsloven kapittel 6, gis referansepersonen anledning til å fremme søknaden om familieinnvandring fra Norge på vegne av sitt familiemedlem.

3.2. Dokumentasjonskrav

Kravet til dokumentasjon for søknader om familieinnvandring fremkommer av sjekklistene, se udi.no (ekstern kobling). Det kreves imidlertid ikke at dokumentene innleveres i original ved fremsettelse av søknaden, det er tilstrekkelig at dokumentene lastes opp i UDI sin søknadsportal, se punkt 3.3. UDI kan likevel ved behov be om at originale dokumenter vises frem på et senere tidspunkt i saksbehandlingen.

Adgangen til at en referanseperson bosatt i Norge kan fremme søknad på vegne av en søker endrer ikke på UDIs kontrollnivå i disse sakene. Selv om en søknad kan fremmes av en referanseperson fra Norge, vil UDI (via ambassaden i Amman) kunne be søkeren møte ved en norsk utenriksstasjon / et søknadssenter senere i prosessen for intervju og/eller DNA-test.  

Søknader uten tilstrekkelig dokumentasjon vil kunne ta lenger tid å behandle og vil bli avslått dersom relasjon og identitet ikke sannsynliggjøres.   

For å få utstedt visum til Norge må søkeren senere møte personlig ved et søknadssenter underlagt ambassaden i Amman. Følgende søknadssentere er aktuelle:

Det er ambassaden i Amman som ansvarlig knutepunktstasjon i regionen, som vil være ansvarlig for visumutstedelsen.

Referansepersonen skal oppgi søkerens kontaktinformasjon slik at UDI/ambassaden i Amman kan komme i kontakt med søkeren.

3.3. Fremgangsmåte

Referansepersonen registrerer søknaden i UDIs søknadsportal, på vegne av sitt familiemedlem. Se nærmere informasjon om søknadsfremsettelse under punkt 3.4. Dersom søknaden innvilges vil vedtaket være fattet med forbehold om at søkers identitet anses dokumentert/sannsynliggjort etter at det er foretatt person- og dokumentkontroll. Det er referansepersonen som vil motta svar på søknaden og referansepersonen skal, så fremt det er mulig, underrette sitt familiemedlem. UDI vil også sende svar på søknaden til ambassaden i Amman.

Ordningen gir referansepersonen adgang til å fremme søknad på vegne av søkeren, samt at referansepersonen blir underrettet om vedtaket. Andre partsrettigheter, herunder klageadgang, krever fullmakt. Dersom det på grunn av krig, manglende infrastruktur eller helsemessige forhold er umulig eller uforholdsmessig vanskelig å fremlegge skriftlig fullmakt, kan det i særlige tilfeller legges til grunn at en annen opptrer som fullmektig uten skriftlig fullmakt, jf. utlendingsforskriften § 17-1 annet ledd.

3.4. Praktisk informasjon om søknadsfremsettelse og politiets oppgaver

Referansepersonen kan registrere søknaden i UDIs søknadsportal, på vegne av sitt familiemedlem.

Politidistriktene kan motta og opprette søknader som er fremmet via UDIs søknadsportal uten at det gjennomføres personlig fremmøte for ID-kontroll. Dette innebærer at politiet kan hente søknader fra søknadsportalen og opprette saken uten ID-kontroll.

Politiet skal umiddelbart opprette saken i DUF.

Nødvendige vedlegg/dokumentasjon innhentes etter at saken er opprettet i DUF ved at politiet tar kontakt med referansepersonen pr. e-post og ber om at dokumentene lastes opp i UDIs opplastningsløsning for å ettersende nødvendige dokumenter (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu).

Søknaden skal følge ordinært dokumentasjonskrav for søknader om familieinnvandring for palestinere fra Gaza, se udi.no.

I e-posten skal politiet sette en frist på 14 dager for opplastning. Politiet må informere om at søknaden vil bli avgjort på bakgrunn av den dokumentasjonen som sendes inn, og at søknaden kan bli henlagt dersom politiet ikke mottar dokumenter i saken.

Politiet plikter å gi veiledning slik at søknaden kan bli fremsatt på riktig måte.

Sjekklisten skal være utfylt og skal legges ved søknaden. Alle nødvendige dokumenter som følger av sjekklisten, skal sendes inn. Dersom dokumenter ikke leveres slik det følger av sjekklisten kan det få betydning for utfallet av saken, og det bør gis en forklaring på hvorfor ikke alle nødvendige dokumenter er innlevert på korrekt måte.

Politiet må følge med på om vedleggene registreres på saken. Når søknadsdokumentene er mottatt og registrert på saken, skal datoen for mottatt søknad endres til tidspunktet alle dokumenter er innlevert.

Søknaden anses levert på det tidspunktet søkeren/referansepersonen har lastet opp dokumentene i UDIs opplastningsløsning.

Dersom UDI ikke har registrert dokumenter på saken i DUF innen 21 dager, må politiet etterspørre dokumentene via e-post, og sette en ny frist på syv dager for opplastning. Referansepersonen, som fremmer søknaden på vegne av søkeren, skal minnes på at søknaden vil bli avgjort på bakgrunn av den dokumentasjonen som sendes inn, og at søknaden kan bli henlagt dersom politiet ikke mottar dokumenter i saken.

Dersom søkeren/referansepersonen ikke laster opp noen dokumenter, kan politiet henlegge søknaden. Dersom søkeren/referansepersonen kun laster opp noen dokumenter, og søknaden byr på tvil, skal søknaden behandles.

Politiet skal dokumentføre all korrespondanse på vanlig måte og påse at alle dokumenter i saken er lesbare.

Politiet vil i noen saker, etter ordinære prosedyrer, bli bedt av UDI om å foreta et intervju av referansepersonen i forbindelse med behandlingen av søknaden. UDI ønsker også at politiet på eget initiativ tar intervju av referansepersonen, dersom det er sannsynlig at det vil være nødvendig for å avgjøre søknaden. Ved behov for intervju vil politiet ta kontakt med referansepersonen.

3.5. ID-kontroll av søkeren og effektuering av innreisevisum

Effektueringsprosessen for søkere som har pass

Dersom en søknad om oppholdstillatelse i Norge innvilges, skal UDI oversende følgende informasjon og dokumentasjon til ambassaden i Amman (dersom ikke oversendt tidligere):

  • Søkers kontaktinformasjon

  • Kopi av søkers pass

Ambassaden i Amman vil benytte kontaktinformasjonen for å kontakte søkeren og be søkeren møte på søknadssenteret. For å få utstedt visum til Norge må søkeren møte personlig ved et søknadssenter som nevnt ovenfor under punkt 3.2.

Det er ambassaden i Amman som ansvarlig knutepunktstasjon i regionen, som vil være ansvarlig for visumutstedelsen. Søkeren må på oppmøtetidspunktet betale servicegebyr og eventuelle kurérkostnader.

Søknadssenteret tar imot søkers pass, og foretar personkontroll av søkeren. Passet oversendes rett ambassade for gjennomføring av dokumentkontroll og eventuell utstedelse av innreisevisum.

Dersom det ikke er avvik i ID-kontrollen, utsteder ambassaden i Amman innreisevisum. Dersom det oppstår avvik i person- eller dokumentkontrollen, skal saken umiddelbart sendes til UDI for vurdering.

Søknadssenteret vil deretter utlevere pass med innreisevisum til søkeren.

Effektueringsprosessen for søkere som ikke har pass

I enkelte tilfeller der en søker ikke har et gyldig pass kan det være aktuelt å utstede Laissez-passer til søkeren. I disse sakene skal UDI oversende følgende informasjon og dokumentasjon til ambassaden i Amman (dersom ikke oversendt tidligere):

  • Søkers kontaktinformasjon.

  • To stk passfoto av søkeren innlevert på søknadstidspunktet.

Ambassaden i Amman vil benytte kontaktinformasjonen for å be søkeren møte på søknadssenteret. Søkeren må møte personlig ved et søknadssenter underlagt ambassaden i Amman, se over hvilke sentere dette er.

Ambassaden i Amman må varsle søknadssenteret før det personlige oppmøtet finner sted, samt oversende passfoto av søkeren til bruk for personkontroll. Det er en forutsetning at søkeren kan dokumentere hvem hun eller ham er. Søkeren må på oppmøtetidspunktet betale servicegebyr og eventuelle kurérkostnader.

Dersom det ikke er avvik i personkontrollen, utsteder ambassaden i Amman innreisevisum og laissez-passer. Søknadssenteret vil deretter utlevere dokumentet til søkeren.

Dersom det er funnet avvik i personkontrollen skal saken umiddelbart sendes til UDI for vurdering.

3.6 Effektuering av vedtak

Når en person innvilges oppholdstillatelse, må personen etter ankomst til Norge booke time for oppmøte hos politiet for å effektuere tillatelsen. Politiet skal foreta ID-kontroll og det skal utføres biometriopptak til oppholdskortet. Biometri skal opptas med biometrikiosken.