Topic
- Rejection of entry and expulsion
Source of law
- Guideline
-
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
- The Norwegian police
Owner
- UDI Control
Case number in UDISAK (archive system)
UDI 2024-005 Bortvisning av russiske borgere med Schengenvisum for turistformål og andre ikke-essensielle reiser
1. Bortvisning av utenrikspolitiske hensyn
1.1 Hovedregelen om bortvisning
En utlending kan bortvises etter utlendingsloven (utl.) § 126 første ledd annet punktum på grunn av utenrikspolitiske hensyn. I henhold til instruks fra Justis- og beredskapsdepartementet GI-06/2024 er utenrikspolitiske hensyn grunnlag for bortvisning av russiske borgere med Schengenvisum for turistformål og andre ikke-essensielle reiser. Politiet er gitt vedtakskompetanse, jf. utlendingsforskriften (utf.) § 19A-4b.
Det er uten betydning om visumet er gitt av Norge eller annet Schengenland. Instruksen gjelder enten utlendingen har Norge som mål for reisen eller ønsker å reise videre til andre land (gjennomreise/transitt).
Bortvisning skjer ved Schengen yttergrense (luft, sjø og landegrense). Bortvisning etter dette alternativet er ikke aktuelt ved indre grensekontroll eller alminnelig utlendingskontroll i riket.
Instruksen gjelder ikke bortvisning fra Svalbard, jf. forskrift om bortvisning og utvisning av personer fra Svalbard (ekstern lenke).
Instruksen gjelder ikke for sjøfolk.
Russiske borgere som har dobbelt statsborgerskap, tillates innreise dersom utlendingen er i besittelse av både gyldig reisedokument og visum dersom det er nødvendig, utstedt som statsborger av det andre landet.
1.2 Persongrupper som er unntatt
Følgende russiske borgere skal tillates innreise:
-
Russiske borgere med Schengenvisum utstedt av Norge etter 30. mai 2022.
-
Unntaket gjelder etter sin ordlyd ikke for russiske borgere som har gyldig Schengenvisum utstedt av annet Schengenland enn Norge.
-
-
Russiske borgere som skal besøke nær familie bosatt i Norge eller andre Schengenland (foreldre, ektefeller, samboer og barn). Dette omfatter både mindreårige og voksne barn.
-
Besteforeldre er ikke omfattet av unntaket, med mindre de skal besøke både barn og barnebarn bosatt i Norge.
-
Med «samboer» menes et fast og etablert samboerforhold i minst to år, eller at man har eller venter felles barn, og skal bo sammen, se utl. § 41.
-
Russiske borgere som skal besøke venner, kjæreste eller fjernere familiemedlemmer enn foreldre, ektefeller, samboer og barn, kan bortvises.
-
Russisk diplomatisk og konsulært personale, administrativt og teknisk personale og hjelpepersonale, som er tilmeldt i Norge, regnes som «bosatt» i Norge.
-
-
Russiske borgere som er familiemedlem til EØS-borger, jf. utl. 110 tredje ledd.
-
Unntaket gjelder for personer som følger eller slutter seg til et familiemedlem i Norge. Dette omfatter følgende familiemedlemmer:
-
ektefelle eller partner
-
samboer
-
foreldre og besteforeldre/oldeforeldre som er forsørget av familiemedlemmet som er i Norge
-
barn, stebarn, og barnebarn/oldebarn under 21 år
-
barn, stebarn og barnebarn/oldebarn over 21 år som er forsørget av familiemedlemmet som er i Norge
-
-
- Det kan i tillegg tillates innreise for følgende familiemedlemmer, jf. utl.§ 110 femte ledd jf. utl. § 19-7:
-
-
-
helsøsken under 18 år
-
fosterbarn under 18 år
-
forlovede, dersom partene skal inngå ekteskap innen seks måneder etter innreisen til Norge
-
-
-
Russiske borgere som skal arbeide eller studere i Norge eller andre Schengenland.
-
Unntaket omfatter russiske borgere som skal utføre arbeid i Norge som ikke krever oppholdstillatelse, jf. utf. § 1-1. Russiske borgere som skal utføre arbeid i annet Schengenland som tilsvarer unntakene i utf. § 1-1, skal tillates gjennomreise.
- Unntaket omfatter profesjonelle idrettsutøvere og medfølgende støtteapparat som skal delta på idrettsarrangement i Norge eller andre Schengenland, jf. utf. § 1-1 første ledd bokstav d.
-
Unntaket omfatter ikke de som ønsker å reise inn for å fremme søknad om arbeid eller studier i Norge på Schengenvisum, eller de som har åpen søknad på innreisetidspunktet, og som ikke faller inn under unntakene i utf. § 1-1.
-
Russiske borgere som skal arbeide eller studere i Norge eller andre Schengenland kan dokumentere dette gjennom arbeidskontrakt, invitasjon eller opptaksbrev fra studieinstitusjon for studieformål.
-
-
Russiske borgere med nasjonalt visum i medhold av utl. § 11, utstedt av Norge.
-
Russiske borgere med grenseboerbevis.
-
Russiske borgere som eier fritidseiendom i Norge og som skal utføre nødvendig vedlikehold av denne, dersom eiendommen er anskaffet før 29. mai 2024.
-
Russiske borgere med innreisevisum til og oppholdstillatelse i Norge eller et annet Schengenland.
-
Russiske borgere som har oppholdstillatelse i et tredjeland og skal reise dit.
-
Russisk diplomatisk og konsulært personale, administrativt og teknisk personale og hjelpepersonale, som er tilmeldt eller skal tilmeldes i Norge, eller som transitterer gjennom Norge, samt familiemedlemmer (ektefelle, samboer, barn) som tilhører deres husstand på tjenestestedet og diplomatiske kurerer.
- Russiske borgere som skal besøke Russlands ambassade i Oslo og Russlands generalkonsulater i Kirkenes og Barentsburg eller personale ved disse utenriksstasjonene.
-
Russiske borgere som har behov for å reise gjennom det norske fastlandet på vei til eller fra arbeid eller bosted på Svalbard, som er fastboende der, eller som befinner seg der og har behov for å reise via det norske fastlandet for å komme seg hjem.
-
Russiske borgere som er invitert til Norge av norske myndigheter eller som skal delta i prosjekter finansiert av norske myndigheter.
1.3 Nærmere om unntak ved særlige grunner
Det kan unnlates å fatte vedtak om bortvisning dersom særlige grunner tilsier det, slikt som særskilt omsorgsansvar eller andre sterke velferdshensyn.
Uttrykket "særlige grunner" tilsier at det må være noe spesielt og forhold som ikke forekommer ofte, og det er derfor en høy terskel for å falle inn under unntaket.
Eksempler på særlige grunner kan være:
-
Russiske borgere som skal besøke døende eller alvorlig sykt familiemedlem utover foreldre, ektefeller, samboer og barn.
-
Russiske borgere som skal delta i begravelse til familiemedlem.
-
Russiske borgere som skal være til stede ved fødsel til eget barn hvor barnets mor bor i Norge og den russiske borgeren ikke faller inn under personkretsen ektefelle/samboer.
-
Russisk borger som er part i eller skal avgi forklaring i en rettssak.
Listen angir ikke uttømmende hva som kan regnes som en “særlig grunn”.
2. Krav til dokumentasjon
Den enkelte utlending må ved behov kunne sannsynliggjøre at vedkommende faller inn under ett av de aktuelle unntakene.
Vurderingen vil være konkret og enhver dokumentasjon vil etter omstendighetene kunne være tilstrekkelig for at vilkår til sannsynliggjøring er oppfylt.
Eksempel på dokumentasjon kan være vigselsattest, fødselsattest, utskrift fra folkeregisteret, husleieavtale eller arbeidskontrakt.
3. Saksbehandlingsregler
Det er gitt enkelte særskilte saksbehandlingsregler i utf. § 19A-7a. For øvrig gjelder reglene som følger av utlendingsloven og forvaltningsloven. Se også UDI 2010-020 Behandlingsrutiner for hastesaker om bortvisning og utvisning for ytterligere informasjon.
3.1 Vedtakskompetanse
Vedtak om bortvisning treffes av politiet, se utf. § 19A-4b første ledd. Med politiet menes polititjenestemann. Vedtaket kan påklages til Utlendingsdirektoratet (UDI). Politiet skal i deres forberedende klagebehandling vurdere innholdet i klagen, før saken oversendes UDI.
Dersom det er tvil om hvorvidt vilkårene for bortvisning er oppfylt, kan saken oversendes UDI for avgjørelse. UDIs haste- og beredskapsvakt kan benyttes. Vedtaket kan påklages til Justis- og beredskapsdepartementet der hvor UDI har fattet vedtak i første instans, jf. utl. § 129 første ledd.
3.2 Forhåndsvarsel
Utlendingen skal forhåndsvarsles før vedtak treffes, jf. forvaltningsloven (fvl.) § 16 første ledd (ekstern lenke). Er det særlig byrdefullt å gi skriftlig underretting, kan underretningen gis muntlig, jf. forvaltningsloven § 16 annet ledd. Muntlig forhåndsvarsel kan for eksempel være praktisk i tilfeller hvor det er kort tid til neste flyavgang, og bortvisningsvedtaket bør fattes raskt for å forhindre at politiet må ta i bruk tvangsmidler i påvente av neste returmulighet. Forhåndsvarsel kan også unnlates i enkelte tilfeller, se forvaltningsloven § 16 tredje ledd.
Utlendingen har rett til å uttale seg i saken, jf. utl. § 81. Politiet må gjøre utlendingen oppmerksom på retten til fullmektig etter utl. § 82 jf. fvl. § 12 (ekstern lenke). Videre har utlendingen rett til fritt rettsråd uten behovsprøving, jf. utl. § 92 første ledd.
3.3 Vedtak
Vedtaket om bortvisning skal være skriftlig, jf. utf. § 19A-7a. Begrunnelsen kan være kort og standardisert, men det skal gis opplysning om klagerett. Vedtak kan være muntlig hvis avgjørelsen haster eller skriftlighet av andre grunner ikke er praktisk mulig. Politiet skal i så fall bekrefte vedtaket og begrunnelsen skriftlig hvis parten ber om det.
3.4 Iverksetting
Vedtaket om bortvisning iverksettes straks, jf. utl. § 129 femte ledd og § 90 første ledd. Bestemmelsen om utsatt iverksetting i fvl. § 42 (ekstern lenke) kommer imidlertid til anvendelse. Utlendingen må derfor gis en frist for å begjære utsatt iverksettelse, se UDI 2016-009 Politiets oppgaver ved underretning av vedtak om bort- og utvisning.
Det skal ikke settes utreisefrist, jf. utl. § 90 sjette ledd bokstav e.
4. Ansvar for utgifter
En utlending plikter å betale utgiftene ved sin egen utreise, jf. utl. § 91 første ledd første punktum. Bestemmelsen gjelder også for saker om bortvisning etter utf. § 19A-4b.
Videre gjelder transportøransvaret etter utl. § 91 tredje ledd.
5. Registrering i DUF
5.1 Opprette sak i DUF
For å opprette sak i DUF om bortvisning etter utl. § 126 første ledd annet punktum jf. instruks GI-06/2024 benyttes følgende:
Vedtakshjemmel: utl § 126 1
Utfall: BORTVISUPH - Bortvisning utenrikspolitiske hensyn
Det er utarbeidet standardmaler (nick) til bruk for politiet.
Standardmaler finnes i sin helhet som vedlegg til denne retningslinjen.
5.2 Registrering av vedtak
Vedtak skal som hovedregel gis skriftlig, og registreres i DUF. Dersom vedtaket har blitt gitt muntlig, skal politiet etterregistrere vedtak og eventuelt underliggende saksdokumenter i DUF.
Topic
- Rejection of entry and expulsion
Recipient
- The Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
- The Norwegian police
Owner
- UDI Control
Source of law
- Guideline