Til startsiden
  • Personvern
  • Arkiv
  • Nettstedskart
  • Kontakt oss
  • Skriv ut
  • Skriv ut
  • Endre tekststørrelse
English
Regelverket på et gitt tidspunkt
Dato:

Lov om utlendingers adgang til riket og deres opphold her

Kapittel 11. Saksbehandlingsregler (§§ 80 - 98)
  • RegulationAttatchment I. Alminnelige regler om saksbehandlingen m.m.
  • RegulationAttatchment § 80. Forholdet til forvaltningsloven

    Forvaltningsloven gjelder når ikke annet følger av loven her.

  • RegulationAttatchment § 81. Utlendingens rett til å uttale seg

    I saker etter §§ 28 og 73, samt i saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av gitt tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokument, jf. § 120 annet ledd, skal utlendingsmyndighetene sørge for at utlendingen får mulighet til å fremlegge sine synspunkter på et språk utlendingen kan kommunisere forsvarlig på. Dette skal skje så snart som mulig, og under enhver omstendighet før det treffes vedtak i saken. Det skal legges til rette for utlendinger med spesielle behov. Kongen kan gi nærmere regler i forskrift.

    Kongen skal gi regler i forskrift om barns rett til å bli hørt i saker som vedrører det etter utlendingsloven, jf. forvaltningsloven § 17 første ledd og barnekonvensjonen artikkel 12.

    Dersom barnet ønsker det og det er nødvendig for å ivareta barnets rett til å bli hørt, kan det organet som forbereder eller avgjør saken, beslutte at det skal gjennomføres en samtale med barnet selv om foreldrene ikke samtykker. Tilsvarende kan det besluttes at det skal gjennomføres en samtale med barnet uten at foreldrene tillates å være til stede.

    I tilfeller hvor det gjennomføres en samtale med barnet i Norge uten at foreldrene tillates å være til stede, jf. tredje ledd, skal det oppnevnes en setteverge for barnet, med mindre barnet har en annen fullmektig som er til stede.

    Beslutning etter tredje ledd kan ikke påklages. 

  • RegulationAttatchment § 82. Veiledningsplikt

    I saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av gitt tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokumenter, jf. § 120, og når en utlending påberoper seg å være flyktning, skal politiet gi veiledning om at utlendingen har rett til fullmektig, jf. forvaltningsloven § 12, og rettshjelp, jf. § 92, samt rett til å sette seg i kontakt med sitt lands representasjon, en representant for FNs høykommissær for flyktninger og en norsk flyktningorganisasjon.

  • RegulationAttatchment § 83. Utlendingens møte- og opplysningsplikt

    I forbindelse med en sak etter loven kan politiet og Utlendingsdirektoratet pålegge den utlendingen saken gjelder, å møte personlig for å gi opplysninger som kan ha betydning for vedtaket, jf. § 93 fjerde ledd.

    Ved innreise, og frem til korrekt identitet er re­gistrert, har utlendinger plikt til å medvirke til å av­klare sin identitet i den grad utlendingsmyndighetene krever det. Utlendingsmyndighetene kan også senere pålegge utlendingen en slik plikt dersom det er grunn til å anta at den registrerte identiteten ikke er den rik­tige. En utlending kan ikke pålegges å medvirke til å avklare sin identitet på en måte som kommer i kon­flikt med et behov for beskyttelse.

    Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om hva utlendinger kan pålegges å gjøre for å oppfylle plik­ten etter første og annet ledd.

  • RegulationAttatchment § 84. Opplysningsplikt og unntak fra taushetsplikt for offentlige organer

    Dersom det organet som behandler en sak etter loven her, anser det som nødvendig for opplysning av saken, kan organet, uten hinder av taushetsplikt, pålegge følgende organer å utlevere opplysninger om utlendinger eller andre loven gjelder for:

    a) barnevernsmyndighetene,

    b) kommunene i tilknytning til introduksjonsprogrammet,

    c) Statens lånekasse for utdanning,

    d) arbeids- og velferdsforvaltningen,

    e) skattemyndighetene, og

    f) politiet.

    Kongen skal i forskrift gi nærmere regler om hvilke organer som kan be om opplysninger etter første ledd, i hvilke sakstyper det kan innhentes opplysninger, hvem det kan innhentes opplysninger om og hvilke opplysninger som kan innhentes.

  • RegulationAttatchment § 84a. Behandling av opplysninger i saker om retur

    Utlendingsmyndighetene kan registrere, sammenstille og lagre personopplysninger, herunder sensitive personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 2 nr. 8, i saker om retur. Dette gjelder også opplysninger som myndighetene har fra tidligere saksbehandling.

  • RegulationAttatchment § 84b. Unntak fra taushetsplikt for ansatte i mottak og omsorgssentre mv.

    Ansatte som utfører arbeid eller tjeneste i mottak, skal etter anmodning gi utlendingsmyndighetene opplysninger om en beboer til bruk i sak etter loven her, herunder iverksetting av vedtak som innebærer at beboeren må reise ut av landet. De ansatte har adgang til å gi opplysninger om beboeren på eget initiativ. Opplysninger etter første og annet punktum kan gis uten hinder av reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 flg.

    For beboere som er enslige, mindreårige asylsøkere, kan utlendingsmyndighetene ikke anmode ansatte som nevnt i første ledd, og ansatte i omsorgssentre for mindreårige og barnevernsinstitusjoner, jf. barnevernloven kapittel 5 og 5 A, om opplysninger etter første ledd.

    Kongen kan gi forskrift om hvilke opplysninger som skal gis etter første ledd, om fremgangsmåten for innhenting av opplysninger etter første ledd, og den videre behandling av de innhentede opplysninger.

  • RegulationAttatchment § 85. Vandelsopplysninger i sak om familieinnvandring, jf. § 40 femte og sjette ledd og § 48

    Politiet kan som ledd i forberedelsen av en sak som nevnt i § 40 femte eller sjette ledd eller § 48 benytte vandelsopplysninger om referansepersonen eller den referansepersonen har fått familieetablering med, når søkeren er referansepersonens særkullsbarn.

    Dersom politiet har vandelsopplysninger av betydning for om oppholdstillatelse skal nektes etter § 40 femte eller sjette ledd, kan det gis en uttalelse om dette til det organet som avgjør saken.

    Kongen kan gi nærmer regler i forskrift om hvilke vandelsopplysninger som skal gis til det organet som avgjør saken, og om utformingen av politiets uttalelse for øvrig.

  • RegulationAttatchment § 86. Vandelsopplysninger i sak om visum, jf. § 10 fjerde ledd

    Dersom Utlendingsdirektoratet eller Utlendings­nemnda finner at det er særlig grunn til å undersøke referansepersonens vandel for å avgjøre om visum skal nektes etter § 10 fjerde ledd, kan det innhentes uttalelse fra politiet om forhold av betydning for å be­dømme dette.

    Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om hvil­ke vandelsopplysninger som skal gis til Utlendings­direktoratet eller Utlendingsnemnda etter første ledd, og om utformingen av politiets uttalelse for øvrig.

  • RegulationAttatchment § 87. DNA-testing

    Når det i saker etter loven her er nødvendig å fast­slå om det eksisterer en familierelasjon, kan søkeren og referansepersonen anmodes om å avlegge en DNA-test. Dette gjelder bare dersom de øvrige opp­lysningene i saken ikke gir grunnlag for med rimelig sikkerhet å fastslå familierelasjonen. Dersom søke­ren eller referansepersonen uten rimelig grunn avslår anmodningen om en DNA-test, skal vedkommende gjøres oppmerksom på at dette kan få betydning for vurderingen av saken.

    Opplysninger og materiale knyttet til testen skal slettes eller tilintetgjøres så snart som mulig etter at familierelasjonen er bekreftet eller avkreftet.

    Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om gjennomføring av DNA-testing.

  • RegulationAttatchment § 88. Aldersundersøkelse

    Dersom det i en sak om asyl eller i en sak om oppholdstillatelse for et familiemedlem ikke er mulig å fastslå med rimelig sikkerhet om utlendingen er over eller under 18 år, kan utlendingen anmodes om å la seg undersøke for å klargjøre alderen. Resultatet av undersøkelsen skal vurderes i forhold til de øvrige opplysningene i saken.

    Avslår utlendingen å la seg undersøke, skal ut­lendingen gjøres oppmerksom på at dette kan få be­tydning for vurderingen av saken.

    Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om gjennomføringen av aldersundersøkelser.

  • RegulationAttatchment § 89. Gebyr

    Kongen kan i forskrift gi regler om at det skal tas gebyr for å behandle søknader etter denne loven, med unntak for søknader om beskyttelse etter kapittel 4. Kongen kan også gi regler om gebyr for utstedelse av nytt standardisert oppholdskort eller kort som dokumenterer andre typer tillatelser eller rettigheter enn oppholdstillatelse, selv om dette ikke utstedes på bakgrunn av en søknad om fornyet tillatelse eller rettighet.

  • RegulationAttatchment § 90. Iverksetting av vedtak

    Vedtak om bortvisning eller utvisning av en utlending som ikke har oppholdstillatelse eller oppholdsrett etter kapittel 13, eller en nordisk borger som ikke har hatt opphold i riket i mer enn tre måneder, kan iverksettes straks. Vedtak om bortvisning eller utvisning av en utlending med oppholdsrett etter utlendingsloven § 111 kan iverksettes straks.

    Vedtak om avslag på søknad om første gangs oppholdstillatelse, og søknad om fornyet oppholdstillatelse fremsatt etter utløpet av fristen i § 61 sjette ledd, kan iverksettes før det er endelig dersom utlendingen har fått mulighet til å fremsette klage. Slikt vedtak kan tidligst iverksettes 48 timer etter at meldingen om vedtaket er kommet frem til utlendingen. Dersom Utlendingsdirektoratet anser søknaden åpenbart grunnløs, kan vedtaket likevel iverksettes så snart fristen for å begjære utsatt iverksetting er utløpt, og direktoratet har tatt stilling til begjæringen.

    Vedtak om å nekte realitetsbehandling etter § 32 første ledd bokstav a, c og d og femte ledd, kan iverksettes straks. Dersom det ikke er åpenbart at søknaden bør nektes realitetsbehandlet etter de angitte bestemmelser, skal utlendingen gis en frist til å begjære utsatt iverksetting, og vedtaket kan ikke iverksettes før fristen er utløpt eller Utlendingsdirektoratet har tatt stilling til begjæringen. Er søknaden nektet realitetsbehandlet etter § 32 første ledd bokstav b, jf. fjerde ledd, og utlendingen har begjært utsatt iverksetting, kan vedtaket ikke iverksettes før Utlendingsnemnda har tatt stilling til begjæringen eller behandlet klagen på vedtaket.

    Vedtak om avslag på søknad om fornyet oppholdstillatelse eller permanent oppholdstillatelse fremsatt innen utløpet av fristen i § 61 sjette ledd, kan ikke iverksettes før det er endelig. Tilsvarende gjelder vedtak om tilbakekall etter § 63 og vedtak om utvisning av en utlending som har oppholdstillatelse, eller en nordisk borger som har hatt opphold i riket i mer enn tre måneder. Dersom det er mest sannsynlig at utlendingen vil begå en straffbar handling overfor eller forfølge en annen person eller på annet vis alvorlig krenke en annen persons fred, kan vedtaket iverksettes på et tidligere tidspunkt enn det som følger av første og annet punktum.

    Påberoper en utlending seg rett til beskyttelse, jf. § 28, eller for øvrig gir opplysninger som tyder på at vernet mot utsendelse etter § 73 vil komme til anvendelse, kan et vedtak bare iverksettes før det er endelig dersom

    a) søknaden om opphold er nektet realitetsbehandlet i medhold av § 32,

    b) søkeren tidligere har fått avslag på søknad om beskyttelse i annet land, eller

    c) vilkårene for opphold etter §§ 28 eller 73 åpenbart ikke er oppfylt

    Vedtak som innebærer at en utlending må forlate riket, iverksettes ved at utlendingen pålegges å reise innen en fastsatt frist. Fristen skal settes til mellom sju og tretti dager. Dersom det anses nødvendig, kan det settes en lengre frist. Det kan settes en kortere frist enn sju dager eller unnlates å gi en utreisefrist når

    a) det er fare for unndragelse, jf. § 106 a,

    b) en søknad er avslått som åpenbart grunnløs eller som følge av vesentlig uriktige eller åpenbart villedende opplysninger,

    c) utlendingen er funnet å utgjøre en trussel mot offentlig orden,

    d) utlendingen omfattes av § 32,

    e) utlendingen bortvises eller utvises ved Schengenyttergrensen, eller

    f) utlendingen utvises etter § 66 første ledd bokstav b, c, e eller annet ledd eller §§ 67 eller 68.

    Dersom slikt pålegg som nevnt i femte ledd ikke blir fulgt, utreisefrist ikke er gitt, eller det er konkrete holdepunkter for å anta at utlendingen ikke vil forlate riket innen utløpet av fristen, kan politiet føre utlendingen ut. Når særlige grunner taler for det, kan utlendingen bli ført til et annet land enn det vedkommende kom fra. Utlendinger som ikke har gyldig reisedokument, har plikt til å skaffe seg dette. Beslutninger som gjelder iverksetting, regnes ikke som enkeltvedtak, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b.

    Tvungen utsendelse av en enslig mindreårig skal bare skje til et familiemedlem, utnevnt verge eller til et annet forsvarlig omsorgstilbud. Kongen kan gi nærmere regler i forskrift.

    Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om fastsettelse av utreisefrist og om innføring av et system for kontroll av tvangsreturer.

    Når Utlendingsnemnda har truffet et vedtak som innebærer at utlendingen må forlate riket, kan den instruere politiet om å utsette iverksettingen. Utlendingsdirektoratet kan instruere politiet om å utsette iverksettingen dersom slikt vedtak er truffet av direktoratet. Utlendingsnemnda kan instruere politiet om å utsette iverksettingen av et vedtak truffet av direktoratet på nemndas saksområde, når vedtaket innebærer at utlendingen må forlate riket. Departementet kan instruere Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda om å utsette iverksettingen av en bestemt type vedtak som innebærer at utlendingen må forlate riket, i påvente av endringer i lov eller forskrift.

    Dersom en utlending påberoper seg omstendigheter som nevnt i § 28 på tidspunktet for iverksetting av et vedtak som innebærer at utlendingen må forlate riket, og det ikke fremgår at det allerede er tatt standpunkt til de forholdene som påberopes, skal politiet forelegge spørsmålet om utsatt iverksetting for den myndigheten som har truffet vedtaket.

  • RegulationAttatchment § 91. Ansvar for utgifter mv.

    En utlending som i medhold av loven føres ut av riket, plikter å betale utgiftene ved sin egen utreise. Utlendingen skal også betale utgifter til vakthold når dette er nødvendig fordi det er grunn til å frykte at ut­lendingen vil motsette seg retur eller oppføre seg tru­ende eller farlig i forbindelse med utreisen. Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.

    Er det stilt garanti for utgifter etter første ledd, kan utgiftene kreves dekket av garantisten. Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.

    Når en utlending som er kommet med skip eller luftfartøy, eller som er brakt til riket av en transportør som utfører yrkesmessig landtransport av personer, blir bortvist, plikter transportmiddelets eier eller leier enten å ta utlendingen om bord igjen, på annen måte bringe utlendingen ut av riket, eller dekke utgifter som måtte bli påført det offentlige ved at utlendingen føres ut. På samme måte foreligger det en plikt til å ta om bord og dekke utgifter til mannskap for eskorte av utlendingen ut av riket når politiet finner dette nød­vendig. Tilsvarende ansvar som transportmiddelets eier eller leier har etter dette leddet, gjelder for trans­portmiddelets fører eller agent i riket.

    Tredje ledd gjelder tilsvarende ved utvisning som reaksjon på overtredelse av lovens regler om innreise og ved uttransportering av en utlending som nektes innreise til riket på grunn av et fortsatt gjeldende ut­visningsvedtak.

    Har en utlending som trenger tillatelse fra politiet etter § 16 første ledd for å gå i land i riket, gjort dette uten slik tillatelse, gjelder tredje ledd tilsvarende. Ansvaret omfatter da også utgifter som måtte bli på­ført det offentlige i inntil tre måneder ved utlendin­gens opphold i riket.

    For utlendinger som nevnt i § 16 tredje ledd gjelder tredje og femte ledd tilsvarende, uten hensyn til om utlendingen er gitt tillatelse til å gå i land i ri­ket.

    Dersom utgiftene ved at utlendingen føres ut av riket ikke dekkes etter første til femte ledd, dekkes de av staten.

    Ansvaret etter tredje, fjerde, femte og sjette ledd gjelder ikke ved innreise over indre Schengengrense.

    Bestemmelsen gjelder ikke for utlendinger som overføres fra Norge til et annet land i henhold til Dublin III-forordningen, jf. § 32 fjerde ledd.

  • RegulationAttatchment § 92. Rettshjelp

    I saker om bortvisning, utvisning, tilbakekall av tillatelse eller tilbakekall av oppholdsdokument, jf. § 120, har utlendingen rett til fritt rettsråd uten behovsprøving. Det gjelder likevel ikke i utvisningssaker i henhold til §§ 66 første ledd bokstav b og c, 67 første ledd bokstav a, b og c, 68 første ledd bokstav a og b og 122.

    En utlending som søker oppholdstillatelse etter § 28, eller påberoper seg vernet mot utsendelse etter § 73, har rett til fritt rettsråd uten behovsprøving ved negativt vedtak fattet av Utlendingsdirektoratet. Dette gjelder likevel ikke der utlendingen klager over bare å ha fått oppholdstillatelse etter § 38. Ved søknader fra enslige mindreårige asylsøkere eller hvor utelukkelse etter § 31 kan bli utfallet, gis det fritt rettsråd uten behovsprøving også i forbindelse med saksbehandlingen i Utlendingsdirektoratet.

    I sak som nevnt i § 76 tredje ledd har utlendingen rett til fritt rettsråd uten behovsprøving. I sak som nevnt i § 79 annet ledd har utlendingen rett til fri sakførsel.

    Retten skal oppnevne en prosessfullmektig når den prøver spørsmålet om fengsling etter § 106. Det skal så vidt mulig oppnevnes en prosessfullmektig straks det er klart at en pågrepet utlending ikke vil bli løslatt, uttransportert eller fremstilt for fengsling etter § 106 innen utløpet av den andre dagen etter pågripelsen. Retten skal også oppnevne en prosessfullmektig når den prøver spørsmålet om beslag eller pålegg etter § 104 annet ledd og § 105 annet ledd, med mindre det ville medføre særlig ulempe eller tidsspille, eller retten finner det ubetenkelig å unnlate å oppnevne prosessfullmektig. Dersom utlendingen allerede har advokat på det offentliges bekostning, skal vedkommende advokat som regel oppnevnes. Oppnevningen faller bort når retten bestemmer det.

    Retten skal av eget tiltak og uten behovsprøving gi bevilling til fri sakførsel når prosessfullmektig oppnevnes etter fjerde ledd.

    I de tilfellene det er ytet fri sakførsel eller fritt rettsråd uten behovsprøving, kan det offentliges utgifter i forbindelse med rettshjelpen kreves helt eller delvis erstattet dersom utlendingen har økonomisk evne til det.

    Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om unntak fra retten til fritt rettsråd etter første ledd første punktum og annet ledd første punktum. Det kan også gis regler til utfylling av bestemmelsen, herunder regler om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i første instans og regler om erstatningskrav etter sjette ledd.

  • RegulationAttatchment II. Særskilte regler for søknader om beskyttelse (asylsaker)
  • RegulationAttatchment § 93. Tidspunkt for fremsettelse av søknad om beskyttelse. Opplysning av saken

    En søknad om beskyttelse etter § 28 skal fremset­tes for politiet uten ugrunnet opphold. Pass eller an­net reisedokument utlendingen er i besittelse av, skal innleveres sammen med søknaden.

    Dersom omstendigheter som nevnt i § 28 inntref­fer først etter utlendingens innreise i riket, skal søk­nad fremsettes uten ugrunnet opphold etter at utlen­dingen ble klar over omstendighetene.

    Den som registrerer søknaden, tar fotografi og fingeravtrykk av utlendingen, jf. § 100 første ledd bokstav b. Når det anses nødvendig, kan det tas kopi av dokumenter utlendingen er i besittelse av.

    Søkeren plikter å gjøre sitt beste for å fremlegge nødvendig dokumentasjon og medvirke til innhentin­gen av nødvendige opplysninger. For dette formålet kan søkeren pålegges å være tilgjengelig på et nær­mere angitt sted. Utlendingsmyndighetene har et selvstendig ansvar for å innhente nødvendige og til­gjengelige opplysninger før avgjørelsen blir truffet, jf. forvaltningsloven § 17 første ledd.

    Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om gjennomføringen av saksbehandlingen.

  • RegulationAttatchment § 94. Søkerens rettsstilling under behandlingen av søknaden

    Søkeren kan gis rett til å ta arbeid inntil søknaden er avgjort. Det er en forutsetning for tillatelsen at følgende vilkår er oppfylt:

    a) det er gjennomført asylintervju av søkeren,

    b) det er ikke tvil om søkerens identitet, og

    c) det er ikke aktuelt å bortvise søkeren eller fremme tilbaketakelsesbegjæring overfor et annet land.

    Er en søknad om beskyttelse avslått i første instans, gjelder en tillatelse gitt etter første ledd fortsatt dersom vedtaket er påklaget og gitt utsatt iverksetting. En klager som ikke allerede har tillatelse etter første ledd, kan etter anmodning gis slik tillatelse forutsatt at vilkårene i første ledd er oppfylt, og vedtaket er gitt utsatt iverksetting.

    Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om varigheten av tillatelser til å ta arbeid etter første ledd og om tillatelser etter at det foreligger et avslag på søknaden i første instans.

    Tillatelser etter første og annet ledd gis av Utlendingsdirektoratet, som også kan gi politiet myndighet til å gi slike tillatelser. Forvaltningsloven kapittel IV til VI om saksforberedelse, vedtak og klage gjelder ikke for vedtak om slike tillatelser.

  • RegulationAttatchment § 94 a. Klagefrist ved åpenbart grunnløse asylsøknader

    Dersom Utlendingsdirektoratet ved behandlingen av en søknad om beskyttelse anser det som åpenbart at vilkårene i §§ 28 og 73 ikke er oppfylt, er fristen for å klage én uke fra det tidspunktet underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part. For øvrig gjelder reglene i forvaltningsloven § 29 annet til fjerde ledd.

  • RegulationAttatchment § 95. Innkvartering ved søknad om beskyttelse

    En utlending som søker beskyttelse, skal gis tilbud om innkvartering. En utlending som har fått avslag på søknad om beskyttelse, kan gis tilbud om innkvartering i påvente av utreise.

    Kongen kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om innkvarteringsordninger, herunder bestemmelser om tildeling og bortfall av botilbud.

    Forvaltningsloven §§ 24 og 25 om begrunnelse og §§ 28 til 34 om klage gjelder ikke for utlendingsmyndighetenes vedtak om tildeling av botilbud og overføring til nytt innkvarteringssted. Forvaltningsloven §§ 28 til 34 om klage gjelder ikke for utlendingsmyndighetenes vedtak om kommunebosetting og bortfall av botilbud.

  • RegulationAttatchment § 96. Tvangsfullbyrdelse i saker om innkvartering

    Utlendingsmyndighetenes vedtak om overføring til nytt innkvarteringssted, kommunebosetting eller bortfall av botilbud er særlig tvangsgrunnlag for full­byrdelse etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.

  • RegulationAttatchment § 97. Politiattest for ansatte i mottak (barneomsorgsattest)

    Den som skal ansettes i mottak, skal legge fram politiattest som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. Det skal også kreves politiattest som nevnt i første punktum fra andre som skal utføre oppgaver for utlendingsmyndighetene, og som har direkte kontakt med mindreårige som oppholder seg i mottak. Attesten skal ikke være eldre enn tre måneder.

    Den som har vedtatt forelegg eller er dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige, er utelukket fra å utføre arbeid i mottak eller oppgaver som omhandlet i første ledd annet punktum. I andre tilfeller må konsekvensene av merknader på politiattesten vurderes konkret.

    Kongen kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.

  • RegulationAttatchment § 98. Samarbeid med FNs høykommissær for flyktninger. Oversending og utveksling av opplysninger

    Norske myndigheter skal samarbeide med FNs høykommissær for flyktninger i samsvar med flykt­ningkonvensjonen artikkel 35, og skal herunder leg­ge til rette for at FNs høykommissær for flyktninger kan utøve sin plikt til å føre tilsyn med at bestemmel­sene i flyktningkonvensjonen overholdes. Uavhen­gig av reglene om taushetsplikt kan FNs høykommis­sær for flyktninger gis innsyn i saksdokumentene. I den utstrekning det er nødvendig i forbindelse med innhenting av opplysninger, kan innsyn også gis til en flyktning- eller menneskerettsorganisasjon.

    I den utstrekning Norge er forpliktet til det som deltaker i Schengensamarbeidet, jf. § 9 annet ledd, og Dublin-samarbeidet, jf. § 32 fjerde ledd, kan utlendingsmyndighetene uten hinder av taushetsplikt oversende opplysninger om enkeltpersoner til myndighetene i land som deltar i samarbeidet, som ledd i eller til bruk ved behandlingen av saker om grensekontroll, visum, bortvisning, utvisning, beskyttelse etter reglene i kapittel 4, vern mot utsendelse etter kapittel 9 eller oppholdstillatelse. Med opp­holdstillatelse menes i denne paragrafen tillatelse av en hvilken som helst art som er utstedt av et land som deltar i Schengensamarbeidet, og som gir rett til opp­hold på dets territorium. Tillatelse til opphold med sikte på behandling av en søknad om oppholdstilla­telse omfattes likevel ikke.

    Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om hvil­ke forhold det kan opplyses om, og om vilkår som må være oppfylt før oversendingen kan finne sted. Kon­gen kan i forskrift også gi nærmere regler for utveks­ling av opplysninger om enkeltpersoner med andre lands myndigheter i saker om beskyttelse etter regle­ne i kapittel 4 eller vern mot utsendelse etter reglene i kapittel 9, ut over det som følger av annet ledd.

Relaterte rettskilder

Andre forskrifter

Andre lover

Bilaterale avtaler

1997-01-14 Avtale mellom Kongeriket Norges regjering og Republikken Estlands regjering om tilbaketaking av personer(19.04.2006)
1997-05-15 Avtale mellom Kongeriket Norges regjering og Republikken Latvias regjering om tilbaketaking av personer (19.04.2006)
1998-12-16 Avtale mellom Kongeriket Norges regjering og Republikken Bulgarias regjering om tilbaketaking av personer(20.12.2006)
2000-03-06 Avtale mellom Norge og Sri Lanka om retur av srilankiske borgere som er nektet opphold i Norge(28.12.2006)
2002-07-17 Avtale mellom Norge og Romania om tilbaketaking av egne statsborgere og utlendinger(12.12.2005)
2005-01-24 Avtale mellom Norge og Kroatia om tilbaketaking av personer med ulovlig innreise og/ eller opphold(13.12.2006)
2005-02-15 Avtale mellom Norge og Slovakia om tilbaketaking av personer(05.12.2011)
2005-03-31 Avtale mellom Kongeriket Norges regjering og Republikken Moldovas regjering om tilbaketaking av egne borgere og tredjelandsborgere(02.03.2007)
2005-06-16 Avtale mellom Norge og Sveits om tilbaketaking av personer uten lovlig opphold(18.12.2006)
2007-06-08 Avtale mellom Norge og Russland om tilbaketaking(01.12.2008)
2008-09-12 Avtale mellom Norge og Albania om tilbaketaking av personer uten lovlig opphold(28.04.2009)
2009-12-16 Avtale mellom Norge og Montenegro om tilbaketaking av personer uten lovlig opphold(09.02.2010)
2010-06-26 Avtale mellom Norge og Armenia om tilbaketaking av personer uten lovlig opphold(09.07.2010)
2011-01-01 Avtale mellom Republikken Kosovos regjering og Kongeriket Norges regjering om tilbaketaking av personer uten lovlig opphold(15.12.2010)

Delegeringer og konsesjoner

Departementenes rundskriv og instrukser

2012-06-26-JD Rett til innkvartering i mottak for EØS-borgere med avslag på søknad om beskyttelse etter 48-timers prosedyre(02.07.2012)
AI-103/2009 Instruks om vurdering av identitet i saker etter utlendingsloven(22.12.2009)
Departementenes rundskriv og instrukser (09.03.2005)
G-01/2015 Retningslinjer for skriftlig bekreftelse ved utsatt utreisefrist(10.06.2015)
G-02/2016 Retningslinjer for arbeidet med assistert retur(11.03.2016)
G-03/2013 Anskaffelse av kontrakter om drift av asylmottak(31.05.2013)
G-04/2012 Ikrafttredelse av endringer i utlendingsforskriften – Innhenting av opplysninger fra offentlige organer(21.06.2012)
G-12/2005 Rundskriv om fri rettshjelp(15.02.2007)
G-15/2010 Retningslinjer for fastsettelse av utreisefrist i vedtak etter utlendingsloven som innebærer at utlendingen skal forlate riket(23.12.2010)
GI-04/2015 Instruks om å utsette iverksettingen av vedtak(19.03.2015)
GI-05/2017 GI-05/2017 - Instruks til Utlendingsdirektoratet om innkvartering av asylsøkere(05.05.2017)
GI-10/2014 Instruks om tolkning av utlendingsloven § 95 første ledd – målgruppe for innkvartering i asylmottak(30.10.2014)
GI-10/2016 Utlevering av opplysninger fra asylmottak til politiet(04.07.2016)
GI-11/2015 Instruks om utvidet bruk av DNA-testing(18.09.2015)
GI-13/2010 Instruks om utenriksstasjonenes forberedelse av saker som fremmes etter utlendingsloven § 35, jf. utlendingsforskriften §§ 7-6 til 7-8(27.05.2010)
GI-13/2015 Rask saksbehandling for asylsøkere som har hatt opphold i Russland, jf. utlendingsloven §§ 32 og 90(25.11.2015)
Q-42/2015 Retningslinjer om behandlingen av barnevernsaker der barn har tilknytning til andre land(21.12.2015)

Høringer

Høyesterettsavgjørelser

Internasjonale konvensjoner og avtaler

Sentrale lover og forskrifter

§ 17-1. Parter og fullmektiger i utlendingssaker § 17-1 Parter og fullmektiger i utlendingssaker(29.12.2009)
§ 17-10. Behandlingsgebyr ved søknad om midlertidig eller permanent oppholdstillatelse eller ved fornyelse av oppholdstillatelse § 17-10 Behandlingsgebyr ved søknad om midlertidig eller permanent oppholdstillatelse eller ved fornyelse av oppholdstillatelse(29.12.2009)
§ 17-11. Behandlingsgebyr ved søknad om reisebevis og utlendingspass § 17-11 Behandlingsgebyr ved søknad om reisebevis og utlendingspass(01.02.2011)
§ 17-12. Behandlingsgebyr ved søknad om visum § 17-12 Behandlingsgebyr ved søknad om visum(19.03.2010)
§ 17-13. Unntak fra gebyrplikt i ekstraordinære situasjoner og for søknad fremsatt for Sysselmannen på Svalbard § 17-13 Unntak fra gebyrplikt i ekstraordinære situasjoner og for søknad fremsatt for Sysselmannen på Svalbard(29.12.2009)
§ 17-14. Fastsettelse av utreisefrist mv § 17-14 Fastsettelse av utreisefrist mv(23.12.2010)
§ 17-14a. Plikten til å forlate riket § 17-14a Plikten til å forlate riket(24.12.2010)
§ 17-15. Uttransportering § 17-15 Uttransportering(29.12.2009)
§ 17-16. Ansvar for utgifter til uttransportering § 17-16 Ansvar for utgifter til uttransportering(29.12.2009)
§ 17-17. Veiledning om rettshjelp § 17-17 Veiledning om rettshjelp(20.05.2010)
§ 17-18. Retten til fritt rettsråd § 17-18 Retten til fritt rettsråd(29.12.2009)
§ 17-19. Refusjon av det offentliges utgifter § 17-19 Refusjon av det offentliges utgifter(20.05.2010)
§ 17-1a. Begrunnelse i vedtak som berører barn § 17-1a Begrunnelse i vedtak som berører barn(07.07.2011)
§ 17-2. Asylintervju § 17-2 Asylintervju(29.12.2009)
§ 17-20. Tilbud om advokat og annen bistand. Advokatvaktordning § 17-20 Tilbud om advokat og annen bistand. Advokatvaktordning(29.12.2009)
§ 17-21. Registrering av asylsøknad § 17-21 Registrering av asylsøknad(29.12.2009)
§ 17-22. Registreringsbevis § 17-22 Registreringsbevis(29.12.2009)
§ 17-23. Om pålegg etter lovens § 93 fjerde ledd § 17-23 Om pålegg etter lovens § 93 fjerde ledd(29.12.2009)
§ 17-24. Krav om dokumentasjon for rett til å ta arbeid som asylsøker § 17-24 Krav om dokumentasjon for rett til å ta arbeid som asylsøker(21.01.2010)
§ 17-25. Varigheten av tillatelse for asylsøker til å ta arbeid etter lovens § 94 § 17-25 Varigheten av tillatelse for asylsøker til å ta arbeid etter lovens § 94(29.12.2009)
§ 17-26. Vilkår for at en asylsøker skal kunne ta arbeid etter at søknaden om beskyttelse er avslått av Utlendingsnemnda § 17-26 Vilkår for at en asylsøker skal kunne ta arbeid etter at søknaden om beskyttelse er avslått av Utlendingsnemnda(29.12.2009)
§ 17-27. Fremgangsmåte ved søknad og vedtaksmyndighet i sak om tillatelse til å ta arbeid under asylsaksbehandlingen mv § 17-27 Fremgangsmåte ved søknad og vedtaksmyndighet i sak om tillatelse til å ta arbeid under asylsaksbehandlingen mv(29.12.2009)
§ 17-28. Utplassering av asylsøker mv. § 17-28 Utplassering av asylsøker mv.(06.07.2010)
§ 17-29. Vedtaksmyndighet og klage § 17-29 Vedtaksmyndighet og klage(06.07.2010)
§ 17-3. Høring av barn § 17-3 Høring av barn(29.12.2009)
§ 17-30. Oversending av opplysninger (unntak fra taushetsplikt) § 17-30 Oversending av opplysninger (unntak fra taushetsplikt)(29.12.2009)
§ 17-31. Oversending av opplysninger i sak om visum (unntak fra taushetsplikt) § 17-31 Oversending av opplysninger i sak om visum (unntak fra taushetsplikt)(29.12.2009)
§ 17-32. Oversending av opplysninger i sak om oppholdstillatelse til utlending som er innmeldt i Schengen informasjonssystem (SIS) (unntak fra taushetsplikt) § 17-32 Oversending av opplysninger i sak om oppholdstillatelse til utlending som er innmeldt i Schengen informasjonssystem (SIS) (unntak fra taushetsplikt)(29.12.2009)
§ 17-33. Oversending av opplysninger i asylsak (unntak fra taushetsplikt) § 17-33 Oversending av opplysninger i asylsak (unntak fra taushetsplikt)(29.12.2009)
§ 17-34. Godtgjøring til representanten (25.06.2013)
§ 17-35. Dekning av representantens utgifter (25.06.2013)
§ 17-4. Samtale med barn i asylsaker § 17-4 Samtale med barn i asylsaker(29.12.2009)
§ 17-5. Tilbud om samtale med barn i saker om familieinnvandring § 17-5 Tilbud om samtale med barn i saker om familieinnvandring(29.12.2009)
§ 17-6. Varslingsplikt til barneverntjenesten § 17-6 Varslingsplikt til barneverntjenesten(06.07.2010)
§ 17-7. Utlendingens opplysningsplikt etter lovens § 83 annet ledd § 17-7 Utlendingens opplysningsplikt etter lovens § 83 annet ledd(29.12.2009)
§ 17-7a. Barnevernsmyndighetene (22.06.2012)
§ 17-7b. Kommunene i tilknytning til introduksjonsprogrammet (22.06.2012)
§ 17-7c. Statens lånekasse for utdanning (22.06.2012)
§ 17-7d. Arbeids- og velferdsforvaltningen (22.06.2012)
§ 17-7e. Skattemyndighetene (23.06.2012)
§ 17-7f. Politiet (23.06.2012)
§ 17-8. Utlevering av opplysninger fra politiet i saker som gjelder familieinnvandring § 17-8 Utlevering av opplysninger fra politiet i saker som gjelder familieinnvandring(29.12.2009)
§ 17-9. Utlevering av opplysninger fra politiet i saker om visum § 17-9 Utlevering av opplysninger fra politiet i saker om visum(29.12.2009)
§ 5-1. Unntak fra bestemmelsene om bortvisning i lovens § 17 første ledd for innehaver av visum eller oppholdstillatelse utstedt av et Schengenland § 5-1 Unntak fra bestemmelsene om bortvisning i lovens § 17 første ledd for innehaver av visum eller oppholdstillatelse utstedt av et Schengenland(29.12.2009)
Kapittel 17. Saksbehandlingen (29.06.2011)

UDI interne meldinger

IM 2010-018 Fordeling av asylsøkere fra transittmottak til ordinære mottak - vedtaksmyndighet og kriterier(20.11.2009)
IM 2010-022 Kvalitetsstandard for asylenhetene – asylintervjurapporten(03.12.2009)
IM 2010-022V Kvalitetsstandard for asylintervjurapporten(13.01.2011)
IM 2010-038 Rutiner for Utlendingsdirektoratets kommunikasjon og varsling ved kapasitetsutvidelse og –reduksjon i det statlige mottaksapparatet(23.04.2010)
IM 2010-039 Rutiner for nedbygging av mottakskapasitet(10.11.2010)
IM 2010-040 Rutiner for anskaffelser av mottaksplasser(25.06.2010)
IM 2010-049 Rutiner for UDIs søknadsbehandling og oppfølging av ekstraordinære tiltak i mottak(15.07.2010)
IM 2010-056 Rutiner for behandling av klage på enkeltvedtak fattet i Region- og mottaksavdelingen(08.11.2010)
IM 2010-059 Utsatt iverksetting av vedtak etter utlendingsloven – utlendingsloven § 90 og forvaltningsloven § 42(21.03.2011)
IM 2011-003 Fastsettelse av utreisefrist i vedtak som innebærer en plikt til å forlate Norge etter utlendingsloven § 90 sjette ledd(19.04.2012)
IM 2011-020 Rutiner for bruk av plasser i tilrettelagte avdelinger(17.01.2012)
IM 2011-025 Rekruttering av tolk til søknad om beskyttelse (asyl)(24.10.2011)
IM 2011-026 Bestilling og honorering av tolk ved søknad om beskyttelse (asyl)(24.10.2011)
IM 2011-027 Kvalitetssikring av tolking ved søknader om beskyttelse (asyl)(25.10.2011)
IM 2012-019 Ankomstenheten – verktøy, oppgaver og rutiner(18.10.2012)
IM 2013-006 Rutiner for oversendelse av saker/dokumenter fra Utlendingsdirektoratet (UDI) til Nasjonalt ID-senter (NID) i forbindelse med behandling av enkeltsaker (29.04.2013)
IM 2013-009 Retningslinjer for Region- og mottaksavdelingens arbeid med enslige mindreårige(05.06.2013)
IM 2014-005 Den årlige gjennomgangen av Asylavdelingens retningslinjer(13.03.2014)
IM 2014-012 Mandat: Faggruppen i økonomiske ytelser for beboere i asylmottak(07.08.2014)
IM 2014-016 Rutiner for bruk og oppfølging av rammeavtale for særskilte bo- og omsorgsløsninger(03.09.2014)
IM 2015-005 Retningslinjer for tildeling av aktivitetsmidler for barn i mottak (post 71)(26.05.2015)
IM 2017-001 Asylavdelingen gir søkerens advokat tilgang til dokumenter i eDialog(04.01.2017)

UDI praksisnotater

UDI rundskriv

RS 2006-026 Huskeliste for kvalitet i saksbehandlingen(01.02.2008)
RS 2008-025 Krav til god forretningsskikk for driftsoperatører for statlig mottak(22.07.2008)
RS 2008-026 Krav til databehandling og taushetsplikt i statlige mottak(22.07.2008)
RS 2008-027 Krav til fritidsaktiviteter under opphold på statlig mottak(23.07.2008)
RS 2008-029 Krav til bruk av tolk og språkassistenter i statlige mottak(09.06.2010)
RS 2008-031 Krav til innkvarteringstilbud i ordinære mottak(19.04.2010)
RS 2008-032 Krav til etiske retningslinjer for statlige mottak(13.01.2011)
RS 2008-034 Krav til beboermedvirkning i ordinære statlige mottak(21.08.2008)
RS 2008-035 Reglement for økonomiske ytelser til beboere i statlig mottak(17.01.2012)
RS 2008-044 Krav til plan-, rapporterings- og økonomiarbeid i statlige mottak(02.11.2010)
RS 2008-054 Krav til samarbeid med lokale instanser(17.01.2012)
RS 2009-006 Krav til differensiering av beboerrettede tiltak i ordinære statlige mottak: kvinner, eldre og personer med helseproblemer/funksjonshemminger, seksuelle- og kjønnsminoriteter (16.03.2009)
RS 2009-040 Krav til bosettingsforberedende arbeid i ordinære statlige mottak(09.11.2009)
RS 2009-041 Krav til informasjonsarbeid i ordinære statlige mottak(18.03.2011)
RS 2010-032 Visum for kunstnere - søknadsrutiner m.m. - utlendingsforskriften § 3-16 annet ledd(19.11.2009)
RS 2010-035 Retningslinjer for DNA-analyse i forbindelse med søknad om familieinnvandring og søknader om beskyttelse i Norge – utlendingsloven § 87(23.11.2009)
RS 2010-037 Visum for spillere i Norway Cup – utlendingsloven § 10(10.03.2010)
RS 2010-041 Utlevering av vandelsopplysninger fra politiet i saker som gjelder familieinnvandring - utlendingsforskriften § 17-8, jf. utlendingsloven § 85(08.07.2010)
RS 2010-042 Utlevering av vandelsopplysninger fra politiet i saker om visum- utlendingsforskriften § 17-9 jf. utlendingsloven § 86(05.07.2010)
RS 2010-074 Informasjon, veiledning og fritt rettsråd, samt tildeling av advokat i asylsaker, jf. utlendingsloven § 92 og utlendingsforskriften §§ 17-17 til 17-20(27.08.2010)
RS 2010-075 Retningslinjer for høring av medfølgende barn i saker om beskyttelse(07.07.2011)
RS 2010-084 Krav til bemanning og kompetanse i ordinære statlige mottak(02.12.2010)
RS 2010-085 Krav til forebygging og håndtering av overgrep og grenseoverskridende adferd mot barn og ungdom i statlige mottak(24.08.2010)
RS 2010-149 Taushetsplikt om personlige opplysninger i utlendingssaker – forvaltningsloven §§ 13 og 13 b (12.01.2010)
RS 2010-158 Saksgang i asylsaker(04.02.2010)
RS 2010-163 Søknad om første gangs tillatelse - registrering av navn(08.03.2010)
RS 2010-165 Krav til informasjonsarbeid i statlige transittmottak(10.03.2010)
RS 2010-167 Krav til beboerrettet arbeid i statlige transittmottak(11.03.2010)
RS 2010-168 Forlengelse av visum og visum for ny innreise(14.12.2011)
RS 2010-177 Krav til innkvarteringstilbud i statlige transittmottak(19.04.2010)
RS 2010-180 Rett til å ta arbeid for asylsøkere - utlendingsloven § 94 og utlendingsforskriften § 17-26(03.05.2012)
RS 2010-181 Retningslinjer for forberedelse av visumsaker - dokumentasjonskrav(31.03.2011)
RS 2010-182 Dekning av sakskostnader etter forvaltningsloven § 36(11.06.2010)
RS 2010-183 Retningslinjer for aldersundersøkelser av enslige mindreårige asylsøkere, jf. utlendingsloven § 88(14.06.2010)
RS 2010-187 Dekning av kostnader til ekstraordinære tiltak i mottak(18.05.2011)
RS 2010-197 Instruks om utsatt iverksettelse i saker vedrørende barn født i Norge – avslag grunnet ikke oppfylt underholdskrav(21.12.2010)
RS 2011-002 Krav til mottakenes håndtering av enslige mindreårige asylsøkeres ankomst til, og flytting fra mottak samt permisjonssøknader(18.07.2011)
RS 2011-002V1 Rutiner for enslige mindreårige asylsøkeres ankomst til, og flytting mellom og fra mottak(09.03.2011)
RS 2011-002V2 Rutiner for mottakenes behandling av permisjonssøknader og permisjoner for enslige mindreårige beboere(09.03.2011)
RS 2011-003  Reglement for drift av statlige mottak(18.05.2011)
RS 2011-011 Krav til arbeid med barn og unge i statlige mottak(18.03.2011)
RS 2011-023 Retningslinjer om språkanalyse etter søknad om beskyttelse(28.04.2011)
RS 2011-024 Instruks fra UDI til politiet vedrørende returer til Syria(28.04.2011)
RS 2011-025 Tilskudd til vertskommuner for asylmottak og omsorgssenter(27.02.2012)
RS 2011-029 Rutiner når søkeren blir kalt inn til intervju og konsekvensene ved ikke å møte til intervjuet uten gyldig grunn(22.06.2011)
RS 2011-034 Krav til omsorgsarbeid for enslige mindreårige i mottak(18.07.2011)
RS 2011-039 Bruk av tolk i utlendingssaker(12.08.2011)
RS 2011-040 Personkontroll og kontroll av originale identitetsdokument ved søknader om visum og oppholdstillatelse(26.08.2011)
RS 2011-042 Krav til bemanning og kompetanse i transittmottak(26.09.2011)
RS 2011-044 Fordeling av asylsøkere fra transittmottak til ordinære mottak(22.10.2011)
RS 2011-045 Rutiner for flytting mellom og fra ordinære mottak(21.11.2011)
RS 2012-009 Registrering, vurdering og endring av ID-opplysninger i saker etter utlendingsloven(04.05.2012)
RS 2012-012 Krav til arbeid med oppvekstmiljø, beboermedvirkning og aktivitetstilbud for enslige mindreårige i mottak(04.06.2012)
RS 2012-017 Garantistillelser ved besøk - utlendingsloven § 10 første ledd bokstav b, jf. utlendingsforskriften § 3-5(16.07.2012)
RS 2012-018 Krav til arbeid med individuell kartlegging og tiltaksplan for enslige mindreårige beboere i statlige mottak(25.07.2012)
RS 2012-019 Krav til returarbeid i mottak(27.07.2012)
RS 2014-005 Varslingsrutiner ved mistanke om smittsomme sykdommer under asylintervjuet(10.03.2014)
RS 2014-019 Retningslinjer for politiets registrering og UDIs behandling av nye anførsler i asylsaker(07.10.2014)
RS 2014-023 Rutiner ved registrering og innledende saksbehandling av en søknad om beskyttelse der det er treff i Eurodac og/eller i Visa Information Systems (VIS) og det er tvil om alder(10.11.2014)
RS 2014-025 Prioritering av asylsøknader fra kriminelle og personer som oppfattes som en trussel mot andres liv, sikkerhet eller eiendom(05.12.2014)
RS 2015-002 Utvidet registrering ved søknad om beskyttelse på grunn av arbeidsledighet(09.02.2015)
RS 2015-003 Oppnevning og DUF-registrering av representant for enslige mindreårige asylsøkere(14.04.2015)
RS 2015-004 Instruks fra UDI til politiet om returer til Jemen(15.04.2015)
RS 2015-006 Utvidet registrering ved søknad om beskyttelse på grunn av sosioøkonomiske forhold/ arbeidsledighet(28.04.2015)
RS 2015-008 Instruks til politiet om iverksetting av UDIs vedtak om retur til Usbekistan(09.07.2015)
RS 2015-011 Instruks fra UDI til politiet om returer til Libya utenom Tripoli(17.09.2015)
RS 2015-013 Rundskriv om behandlingen av asylsøknader fra personer som har reist inn i Norge fra Russland (Storskog-porteføljen)(25.11.2015)
RS 2016-001 Registrering og innledende saksbehandling av søknad om beskyttelse fra enslig mindreårig asylsøker som åpenbart er over 18 år(08.02.2016)
RS 2016-009 Politiets oppgaver ved underretning og iverksetting av vedtak om bortvisning og utvisning(16.12.2016)

Underrettsavgjørelser

Utlendingsdirektoratet
Norwegian Directorate
of Immigration

Postboks 8108 Dep.
0032 Oslo
Telefon: 23 35 15 00.

Kontakt UDI

Ansvarlig redaktør: Stephan Mo
Kontakt nettredaksjonen