Tema

  • Utdanning og au pair

Rettskildekategori

  • Retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2010-101 Oppholdstillatelse til studenter

Retningslinjer for behandlingen av søknader om oppholdstillatelse som student etter utlendingsforskriften § 6-19 første ledd.

1. Innledning

Retningslinjen gjelder oppholdstillatelse til utlendinger som har utdanning som formål med, og grunnlag for, sitt opphold i Norge.

Det kreves ikke oppholdstillatelse for å studere i Norge i inntil tre måneder, jf. utlendingsloven (utl.) § 55 andre ledd.

Utlendinger som skal studere i Norge, men har et annet grunnlag for sitt opphold her, for eksempel oppholdstillatelse i familieinnvandring, oppholdstillatelse på humanitært grunnlag, beskyttelse eller permanent oppholdstillatelse, er ikke omfattet av retningslinjen.

Utlendinger som skal studere ved folkehøgskole eller livssynsskoler, jf. utlendingsforskriften (utf.) § 6-19 andre ledd, er heller ikke omfattet av retningslinjen. Det vises her til UDI 2010-124 Oppholdstillatelse til studenter ved livssynsskoler og folkehøyskoler.

2. Vilkår for førstegangs oppholdstillatelse til studenter

2.1. Formålet må være utdanning på heltid

2.1.1. Heltidsutdanning som formål med oppholdet

Det er et vilkår at utdanning er formålet med oppholdet, og at det dreier seg om heltidsutdanning, jf. utf. § 6-19 første ledd, tredje punktum. På universitets- eller høyskole- og fagskolenivå innebærer heltidsutdanning at studenten må ha fag eller kurs som gir rett til full støtte fra Lånekassen. Dette gjelder uavhengig av om studenten skal finansiere sitt opphold gjennom Lånekassen.

Heltidsutdanning innebærer som utgangspunkt at studenten skal avlegge 30 studiepoeng per semester.

2.1.2. Tilstedeværelse ved studiested

En studietillatelse gis fordi en utlending som vil ta utdanning i Norge, har behov for å oppholde seg ved studiestedet for å delta i obligatorisk og valgfri undervisning. Normalt skal derfor studenter være bosatt i den kommunen der studiestedet er.

Dersom det er lang avstand mellom bosted og studiested er det ikke naturlig å legge til grunn at det er behov for en oppholdstillatelse for å studere.

2.1.3. Nettstudier og samlingsbaserte studieprogrammer

Ved opptak til nettstudier, gis det som hovedregel ikke oppholdstillatelse da det ikke er behov for å oppholde seg i Norge for å gjennomføre studiet. I slike tilfeller kan utlendingen ved behov søke om visum for å avlegge eksamen. Dersom kun deler av studiet er nettbasert, kan tillatelse gis avhengig av omfanget av den nettbaserte delen og behovet for å være til stede ved studieinstitusjonen.

Som hovedregel gis ikke oppholdstillatelse ved opptak til samlingsbaserte studieprogrammer. Oppholdstillatelse kan gis dersom det foreligger et dokumentert behov for å være til stede ved studieinstitusjonen utenom samlingene i et omfang som gir behov for oppholdstillatelse.

2.2. Opptak og betydningen av tidligere studier i Norge

Søkeren må ha opptak ved godkjent utdanningsinstitusjon, jf. utf. § 6-19 første ledd, første punktum. Hvilke utdanningsinstitusjoner som er godkjente, framgår av punkt 2.3. Det at et studium gir rett til støtte fra Lånekassen, betyr ikke nødvendigvis at studiet er godkjent.

Dersom søkeren tidligere har hatt oppholdstillatelse i Norge for å studere, er det et vilkår ved søknad om en ny førstegangs studietillatelse at søkeren har hatt tilfredsstillende studieprogresjon i sine tidligere studier i Norge, samt at studiene det nå søkes oppholdstillatelse for, er en videreføring av tidligere studier her. For hva som anses som tilfredsstillende studieprogresjon og videreføring av tidligere studier, og hvilken dokumentasjon som her kreves, se punkt 8.1 i denne retningslinjen.

Det stilles ikke krav om at det aktuelle studiet i Norge er en videreføring av allerede gjennomført utdanning i hjemlandet.

2.3. Utdanningsinstitusjoner og studier som er godkjent

2.3.1. Universitet, høyskoler og fagskoler

Oppholdstillatelse kan gis for studier ved universitet, vitenskapelig høyskole eller høyskole, jf. universitets- og høyskoleloven § 1-2 (ekstern lenke).

Oppholdstillatelse kan videre gis for fagskoleutdanning når utdanningstilbudet er godkjent etter fagskoleloven (ekstern lenke).

Det er NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som godkjenner studieinstitusjoner på høyere nivå, samt studietilbud etter fagskoleloven. Se NOKUT sine nettsider (ekstern lenke)

Andre godkjente utdanningsinstitusjoner eller studier, kan for eksempel være heltidsstudier ved American College of Norway- Østfoldakademiet og Havforskningsinstituttet.

2.3.2. Norskkurs og norskundervisning

Oppholdstillatelse kan gis for innføringskurs i norsk med inntil ett år før studium som krever norskkunnskaper.

Norskkurset må foregå på høyskole- eller universitetsnivå ved godkjent utdanningsinstitusjon. Utdanningsstedet må avgi uttalelse om studenten fyller vilkårene for opptak til videre, planlagte studier og om det er sannsynlig at vedkommende vil bli tatt opp.

Det gis som hovedregel ikke oppholdstillatelse for innføringskurs i norsk før studier på fagskolenivå.

Ellers gis det som hovedregel ikke oppholdstillatelse for å ta norskundervisning. Det kan gjøres unntak dersom det foreligger spesielle grunner, for eksempel at studiene er en del av påbegynt utdanning i norsk eller nordisk i hjemlandet.

2.3.3. Universitetenes og høyskolenes sommerskoler

For deltagelse på sommerskole som varer inntil tre måneder, er det ikke påkrevd med oppholdstillatelse, jf. utlendingsloven § 55 andre ledd. Studenten kan i slike tilfelle oppholde seg i Norge på bakgrunn av innvilget visum eller visumfritt opphold.

Studenter som skal ta utdanning i Norge i tre måneder eller mer, kan gis oppholdstillatelse for å gå på sommerskole på universitets- eller høyskolenivå, se punkt 4.2. Studenten må søke oppholdstillatelse som omfatter både sommerskolen og det videre studiet før innreisen, se punkt 5.1.1.

2.3.4. Videregående skoler

Det gis som hovedregel ikke oppholdstillatelse for å gå på videregående skole.

Unntak kan gjøres i følgende tilfeller:

  • I forbindelse med internasjonalisering i skolen i regi av fylkeskommunen for inntil ett skoleår (utvekslingselever). At dette er tilfelle, må dokumenteres ved samarbeidsavtale/vennskapsavtale om gjensidig kulturutveksling av studenter mellom det aktuelle fylket og regioner/fylker i søkerens hjemland. Dette gjelder både offentlige videregående skoler og private videregående skoler godkjent i henhold til privatskolelova (ekstern lenke).
  • I forbindelse med internasjonal elevutveksling for inntil ett skoleårgjennom ideelle organisasjoner (utvekslingselever) som FRAM Education, AFS Norge Internasjonal Utveksling, My Education, Youth for Understanding (YFU), STS High School Foundation (STS), Explorius eller Rotary. Det er et krav at søkeren har dokumentert skoleplass.
  • Dersom søkeren har dokumentert opptak til Røde Kors Nordisk United World College, Skagerak International School eller andre skoler med IB linje (IB – International Baccalaureate)
  • For utlending fast bosatt i annet nordisk land etter Overenskomst om nordisk utdanningsfellesskap på den videregående skoles nivå mellom Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige av 3. november 2004 (ekstern lenke).
  • Dersom søkeren er russisk borger fra satsingsområdet (Barentsregionen) og ikke skal studere ved yrkesfaglig linje på videregående skole.
  • Oppholdstillatelse for studier ved videregående skoler innvilges dersom den aktuelle skolen baserer sitt inntak av studenter på nærmere angitte evner/ferdigheter hos den enkelte søkeren, og studenten har fått opptak på bakgrunn av å inneha slike evner/ferdigheter. Det må være tale om andre evner/ferdigheter enn ren teoretisk kunnskap. I henhold til denne regelen kan oppholdstillatelse gis for studier ved Norges Toppidrettsgymnas (NTG), Barratt Dues Musikkinstitutt og Bårdarakademiet. Listen er ikke uttømmende.
  • For søkere som er omfattet av GI-05/2012, revidert instruks om adgang for utenlandske elever ved Longyearbyen skole til å gjennomføre videregående opplæring på fastlandet. Instruksen gjelder elever som er tatt opp ved Longyearbyen skoles videregående avdeling.

2.4. Krav om sikret underhold

Det er et krav at søkeren er sikret underhold, jf. utl. § 58. Søkeren må ha midler tilsvarende full støtte fra Lånekassen (Lånekassen sine nettsider (ekstern lenke)), se vedlegg 1.

Skal studenten betale studieavgift eller skolepenger utover hva Lånekassen gir støtte til, kommer dette beløpet i tillegg til underholdskravet.

2.4.1 Egne midler, studielån, stipend,  og arbeidsinntekt

Studenter kan etter utf. § 10-7 første ledd vise at de er sikret underhold gjennom

  • pensjon eller andre faste periodiske ytelser

  • egne midler

  • studielån eller stipend.

·      arbeidsinntekt når det foreligger et konkret tilbud om arbeid   

Underhold kan også sikres ved en kombinasjon av de midlene som er nevnt ovenfor, jf. utf. § 10-7 andre ledd

Når utlendingen har egne midler, kan UDI kreve et bestemt beløp overført til norsk bank, jf. utf. § 10-7 første ledd bokstav c. UDI krever normalt at studenter som har egne midler overfører et beløp tilsvarende full støtte (basislån) fra Lånekassen til norsk bank. Dersom studenten har overført et lavere beløp, regnes bare det lavere beløpet som egne midler.

Det må være sannsynliggjort at midlene står til søkerens disposisjon. Dette kan sannsynliggjøres ved at:

  • midlene står på norsk konto i søkerens eget navn

  • beløpet er satt inn på en depositumskonto som utdanningsinstitusjonen har opprettet for dette formålet

Listen er ikke uttømmende.

Skal søkeren finansiere oppholdet ved studielån eller stipend fra hjemlandet, utf. § 10-7 første ledd bokstav d, må det klart fremgå hvor pengene kommer fra, hvor stort beløpet er (omregnet i gangbar valuta) og hvordan pengene skal overføres til Norge (herunder månedsbeløp eller engangsbeløp). Annen offentlig støtte kan regnes som stipend.

Forventet inntekt av eventuelt deltidsarbeid og heltidsarbeid i ferier kan tas med i vurderingen av hvorvidt underholdskravet er oppfylt når det foreligger et konkret arbeidstilbud, jf. utf. § 10-7 annet ledd. Arbeidstilbudet eller arbeidskontrakten inneholder stillingsprosent/timer, lønn og varighet.

2.4.2 Bilaterale studenter

For enkelte bilaterale studenter (studenter som skal studere i Norge i henhold til en utvekslingsavtale mellom en utdanningsinstitusjon i studentens hjemland og en utdanningsinstitusjon i Norge) kan underhold anses sikret ved at den norske institusjonen erklærer at studenten disponerer nødvendige midler for underhold. Det er da en klar forutsetting at den norske institusjonen med sikkerhet vet at studenten har et finansieringsopplegg i hjemlandet som også dekker hele perioden han/hun skal studere i Norge. Studentens studieopphold i Norge bør videre ikke være av mer enn ett års varighet. Den norske utdanningsinstitusjonen må i eget brev eller i studentens opptaksbrev skriftlig erklære at underhold er sikret, og det bør fremgå av søknaden hvilket finansieringsopplegg studenten har.

2.4.3 Utvekslingselever og -studenter og enkelte programmer

Det legges til grunn at følgende studentgrupper har tilstrekkelig med midler:

  • Utvekslingsstudenter formidlet gjennom FRAM Education, AFS Norge Internasjonal Utveksling, My Education, Fulbright, Youth for Understanding (YFU), STS High School Foundation (STS), Explorius eller Rotary.
  • Elever ved Røde Kors Nordisk United World College som har dokumentert midler til betaling av skolepenger.
  • Studenter som skal studere ved en høyere utdanningsinstitusjon innenfor rammen av utvekslingsordning i EU-regi, herunder Erasmus.
  • Studenter som omfattes av programmene “North2North” og “BarentsPlus”.

2.4.4 Tredjemannsgaranti

Det godtas som hovedregel ikke tredjemannsgaranti, jf. utf. § 10-7 fjerde ledd. Dette gjelder uansett om garantisten befinner seg i eller utenfor Norge.

Det kan godtas at foreldre som bor i Norge garanterer for at søkeren vil motta kost og losji. Verdien av kost og losji følger av vedlegg 2. Det resterende beløp må være søkerens egne midler som nevnt i punkt 2.4.1. Det godtas ikke at foreldre garanterer for at søkeren vil motta også dette beløpet i løpet av skoleåret.

Det er et vilkår at foreldre som garanterer kost og losji, dokumenterer å ha inntekt minst tilsvarende minimum 2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden, se vedlegg 2. Beløpet gjelder som inntektskrav fra 1. januar 2021 som følge av instruks GI-17/2020.

Garantier fra ektefelle/samboer kan godtas dersom vedkommende bor i Norge. Det er ikke et vilkår om felles konto. Ekteskap må dokumenteres med vigselsattest. Dersom søkeren og garantisten er samboere må det fremlegges dokumentasjon på at samboerforholdet har vært fast og etablert i minst to år. Garantisten må dokumentere å ha inntekt minst tilsvarende minimum 2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G).

Som hovedregel kan ikke den aktuelle utdanningsinstitusjonen garantere for at søkeren vil disponere midler til underhold.

2.5. Krav om bolig

Studenten må være sikret bolig for den tid søknaden gjelder, jf. utl. § 58. Bolig anses å være sikret når studenten disponerer hus, leilighet, hybel, rom i internat og liknende som tilfredsstiller offentlige krav. Hvis studenten skal leie, må studenten fremlegge skriftlig leiekontrakt, godkjent av huseier, borettslag eller annen som disponerer over boligen, jf. utl. § 58, jf. utf. § 10-12 første og andre ledd.

Dersom studentens utdanningsinstitusjon i opptaksbrevet opplyser om at de vil skaffe studenten bolig, er dette tilstrekkelig dokumentasjon.

Hvis tredjemann skal garantere for bolig, er det et vilkår at det fremlegges husleiekontrakt mellom partene, hvor det fremgår at søkeren ikke skal betale husleie. Verdien av bolig/losji settes til halvparten av verdien av kost og losji, se vedlegg 2.

2.6. Alderskrav

For å få oppholdstillatelse som student må søkeren være fylt 15 år på vedtakstidspunktet. Når søkeren er mellom 15 og 18 år, må det foreligge samtykke fra foreldre eller andre som utøver foreldreansvar. Det vises til utf. § 6-32 første ledd.

2.7. Returforutsetninger, formål og krav til søkerens vandel mv.

Oppholdstillatelse til student i medhold av utf. § 6-19 er en tillatelse som er tidsbegrenset og ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse. I dette ligger det en klar forutsetning om at søkeren skal forlate Norge ved tillatelsens utløp. Utlendingsmyndighetene skal vurdere søkerens returforutsetninger. I vurderingen av om oppholdstillatelse kan gis, er det derfor et sentralt vurderingstema om det er sannsynlig at søkeren vil forlate Norge ved tillatelsens utløp, dersom vedkommende ikke har annet grunnlag for opphold i Norge. I denne vurderingen vil både individuelle forhold ved søkeren og generelle forhold i søkerens hjemland være av betydning.

Det er videre et vilkår at utdanningen er søkerens formål med oppholdet, jf. utf. § 6-19 første ledd.

Dersom utlendingsmyndighetene på bakgrunn av opplysninger om søkeren og generell erfaring med visse landområder og søkergrupper, finner det sannsynlig at søkeren ikke vil returnere til sitt hjemland etter endt opphold og/eller har et annet formål med å søke tillatelse enn å være student, skal søknaden avslås.

Det blir blant annet lagt vekt på:

  • om søkeren tidligere har søkt om beskyttelse eller oppholdstillatelse på annet grunnlag
  • søkerens plan for utdanningen i Norge, og om den fremstår som realistisk
  • tidligere erfaringer med studenter i samme situasjon fra søkerens hjemland
  • tidligere erfaringer med eventuelle referanser i Norge
  • om det rettslig og praktisk vil la seg gjøre å føre søkeren ut av Norge
  • hvilket nivå søkeren skal studere på, og om søkeren allerede har en grad fra universitet eller høyskole

Videre kan en søker som ellers oppfyller vilkårene for oppholdstillatelse, nektes tillatelse dersom det foreligger omstendigheter som vil gi grunn til å nekte søkeren adgang til eller opphold i Norge i medhold av andre regler i loven, jf. utl. § 59.

Utenrikspolitiske hensyn eller grunnleggende nasjonale interesser kan tilsi at søknaden blir avslått, jf. utl. § 126.

3. Særlig om stipendiater

Doktorgradsstudenter som er ansatt ved utdanningsinstitusjonen (stipendiater), skal ikke ha oppholdstillatelse i henhold til utf. § 6-19 første ledd. Disse er arbeidstakere og vurderes etter utf. § 6-1 (faglærte).

Doktorgradsstudenter som har opptak til doktorgradsprogram i Norge, men som ikke er ansatt ved utdanningsinstitusjonen, skal vurderes i henhold til utf. § 6-19 første ledd.

4. Tillatelsens innhold og varighet

4.1. Tillatelsens innhold

Tillatelsen gis med adgang til å være student ved en bestemt utdanningsinstitusjon, jf. utf. § 6-33 første ledd. At søkeren er student og navnet til utdanningsinstitusjonen skal stå i vedtaket.

Studenter som får førstegangstillatelse i medhold av utf. § 6-19 første ledd, får samtidig tillatelse til deltidsarbeid i inntil 20 timer per uke og heltidsarbeid i de ordinære feriene, jf. utf. § 6-33 andre ledd. Tillatelsen gir ikke lov til å arbeide mer enn dette.

Det skal fremgå av vedtaket om tillatelsen kan påregnes fornyet eller ikke. Oppholdstillatelse til utvekslingselever i forbindelse med internasjonalisering i skolen i regi av fylkeskommunen eller gjennom ideelle organisasjoner kan ikke påregnes fornyet.

Videre skal det fremgå at tillatelsen ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utf. § 6-19 fjerde ledd, men at den kan danne grunnlag for familieinnvandring, jf. utl. § 49, jf. utf. § 9-6 første ledd.

4.1.1. Studenters adgang til heltidsarbeid for et avgrenset tidsrom

Personer med tillatelse etter jf. utf. § 6-19 kan få tillatelse til heltidsarbeid for et avgrenset tidsrom når det enten

  • foreligger dokumentasjon på at arbeidet er en del av utdanningen, jf. utf. § 6-33 andre ledd første punktum, eller

  • at arbeidet er en helt nødvendig forutsetning for opptak på videre utdanning innen samme studieretning, og det foreligger et konkret arbeidstilbud, se utf. § 6-33 andre ledd andre punktum.

Dersom søkeren ønsker tillatelse til heltidsarbeid, må han eller hun be om dette i søknaden om oppholdstillatelse.

Sammen med søknaden skal det alltid følge en uttalelse fra utdanningsinstitusjonen om den verdien arbeidet vil ha for utdanningen eller om arbeidet er helt nødvendig forutsetning for opptak på videre utdanning innen samme studieretning, se vedlegg 4.

UDI vurderer om det skal gis tillatelse til heltidsarbeid i vedtaket om oppholdstillatelse.

4.2. Tillatelsens varighet

Som hovedregel gjelder at:

  • tillatelse som gis til og med vårsemesteret, gis til 31. august
  • tillatelse som gis til og med høstsemesteret, gis til 28. februar

Datoene ovenfor kan fravikes dersom omstendighetene tilsier det. Tillatelsens varighet settes ikke utover det tidsrom det er søkt om og ikke utover studieoppholdets varighet, jf. utf. § 10-16 femte ledd.

Oppholdstillatelse som student kan gis for inntil tre år dersom dette er i samsvar med fremlagt studieplan, og det er klart at underhold er sikret for hele perioden ved stipend eller lignende, jf. utf. § 10-16 tredje ledd.

Tidligste innreisedag fastsettes som hovedregel til tre uker før skole- eller studiestart, eventuelt tidligere hvis det er nødvendig av hensyn til deltagelse i kurs eller annet som har sammenheng med studieoppholdet.

Siste innreisedag fastsettes som hovedregel ikke senere enn to uker etter studiestart, jf. utf. § 10-17 første ledd.

Tillatelsens varighet beregnes i utgangspunktet fra melding til politiet. Dersom søknaden er levert i Norge, beregnes tillatelsens varighet fra vedtakstidspunktet, jf. utf. § 10-17 andre ledd.

5. Søknads- og saksbehandlingsprosedyrer

5.1. Hvor skal søknaden leveres

5.1.1. Hovedregel: studenten leverer søknaden fra hjemlandet

Førstegangs oppholdstillatelse skal som hovedregel være gitt før innreise, jf. utl. § 56 første ledd.

Søknaden leveres av søkeren selv til norsk utenriksstasjon (ambassade/konsulat) i det landet som søkeren er borger av, eller ved norsk utenriksstasjon i det landet hvor søkeren har hatt oppholdstillatelse de siste seks månedene, jf. utf. § 10-2 tredje ledd.

Søkeren har som hovedregel ikke lov til å reise inn og fremme søknad fra Norge. Han/hun kan heller ikke levere søknaden ved utenriksstasjon, for så å reise inn i Norge og vente på utfall av UDIs behandling av søknaden.

Det følger av utl. § 56 sjette ledd, jf. utf. § 10-1 femte ledd at når søkeren ikke fyller vilkårene for å søke fra Norge, avslås søknaden på dette grunnlag. Begrunnelsen for vedtaket vil i så fall kun være at riktig søknadsprosedyre ikke er fulgt (avslag på formelt grunnlag). Det tas ikke stilling til om utlendingen ellers fyller vilkårene for den tillatelsen han/hun har søkt om. Utlendingen må etter utreise eventuelt fremme ny søknad gjennom norsk utenriksstasjon i hjemlandet.

Ovennevnte regler innebærer at utlending som først skal delta på sommerskole (se punkt 2.3.3) for så umiddelbart å fortsette på ordinært studium, plikter å søke oppholdstillatelse for begge grunnlag før innreise. Det er ikke anledning til å begynne på sommerskole, for så å levere søknad om oppholdstillatelse for videre studier fra Norge.

5.1.2. Unntak: Søknaden kan leveres fra Norge

Enkelte grupper studenter er unntatt fra kravet om at oppholdstillatelse må være gitt før innreise, jf. utf. § 10-1 annet ledd. Dette gjelder søkere som:

  • er formidlet gjennom FRAM Education, AFS Norge Internasjonal Utveksling, My Education, Fulbright, Youth for Understanding (YFU), STS High School Foundation (STS), Rotary, Explorius, eller Norges Forskningsråd (NFR)
  • har stipend fra norsk offentlig institusjon
  • skal studere ved høyere utdanningsinstitusjon innenfor rammen av utvekslingsordning i EU-regi eller i henhold til bilateral avtale mellom norsk og utenlandsk høyere utdanningsinstitusjon.

I tillegg kan studenter som har kompetanse som faglærte, jf. utf. § 6-1, fremme søknad fra Norge, jf. forskriften § 10-1 første ledd bokstav a. For hvem som regnes som faglærte vises det til retningslinje om faglærte (UDI 2014-018).

Det er et vilkår for å ha rett til å fremme søknad fra Norge at ”søkeren har lovlig opphold og at vedkommende ikke oppholder seg i Norge i forbindelse med søknad om asyl eller i påvente av utreise etter avslag på asylsøknad”, jf. utf. § 10-1 tredje ledd.

For søkere som befinner seg i Norge med oppholdstillatelse på annet grunnlag, gjelder reglene i utl. § 61 syvende ledd.

Søknader fra Norge leveres personlig til politiet i det distrikt der studenten bor, jf. utf. § 10-2 femte ledd.

Det gjøres spesielt oppmerksom på at politiet ikke kan gi oppholdstillatelse til faglærte som fremmer søknad om studietillatelse fra Norge. De kan kun, etter anmodning, vurdere å gi oppholdstillatelse under saksbehandlingen i medhold av utl. § 57.

5.2. Gebyr

For å få behandlet en søknad om oppholdstillatelse, må søkeren betale et behandlingsgebyr når søknaden leveres, jf. utl. § 89, jf. utf. § 17-10 første ledd. 

For søknader som leveres fra og med 1. juni 2016 skal studenter som deltar i Fulbright-programmet ikke betale gebyr, jf. utf. § 17-10 andre ledd bokstav i.

6. Søknadsskjema og øvrig dokumentasjon

6.1 Søknadsskjema

Søknad om oppholdstillatelse skal som hovedregel registreres elektronisk i Søknadsportalen (ekstern lenke). Unntaksvis brukes UDIs eget skjema Søknad om tillatelse til arbeid og opphold (ekstern lenke til PDF).

6.2 Øvrig dokumentasjon

Den instans som mottar søknaden må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne.

Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:

Engelsk: Study permit - Students with admission to studies in Norway (external link)
Norsk: Studietillatelse - Studenter og elever på videregående skole (ekstern lenke)

Søkere som dokumenterer å skulle studere innenfor rammen av utvekslingsordning i EU-regi, er formidlet gjennom FRAM Education, AFS Norge Internasjonal Utveksling, My Education, Fulbright, Youth for Understanding (YFU), STS High School Foundation (STS), Explorius eller Rotary, trenger ikke dokumentere underhold, se punkt 2.4. Det samme gjelder studenter som omfattes av programmene ”North2North” samt ”BarentsPlus”.

Elev ved Røde Kors Nordisk United World College) trenger ikke dokumentere underholdskravet til livsopphold, men må fremlegge dokumentasjon på midler til betaling av skolepenger.

Dersom søkeren er formidlet gjennom FRAM Education, AFS, My Education, YFU, STS, Explorius eller Rotary, skal det dokumenteres hvilken organisasjon søkeren er formidlet gjennom, og bekreftelse på skoleplass fra fylkeskommunen.

Dersom bakgrunnen for søknaden er internasjonal elevutveksling, må det framlegges dokumentasjon på at det dreier seg om utveksling i regi av ideelle organisasjoner eller skoler.

Om søknaden er begrunnet i internasjonalisering i skolen, må brev fra fylkeskommunen bekrefte at dette er tilfelle.

Dersom det søkes om oppholdstillatelse på grunnlag av overenskomsten om nordisk utdanningsfellesskap, må det dokumenteres at opptaket er hjemlet i denne overenskomsten.

Dersom det er særlige forhold søkeren eller søkerens utdanningsinstitusjon mener kan være av vesentlig betydning for søknaden, for eksempel i forhold til vurderingen av søkerens returforutsetninger, bør dette fremkomme i eget brev/vedlegg til søknaden.

6.3. Saksgang

Er dokumentasjonen mangelfull, skal utenriksstasjonen eller politiet underrette søkeren:

  • om hva slags dokumentasjon eller hvilke opplysninger som mangler, og
  • om at søknaden ikke vil bli tatt til behandling før dokumentasjonen eller opplysningene foreligger, og at søknaden kan bli avslått hvis det går uforholdsmessig lang tid.

Utenriksstasjonen skal ikke sende søknaden inn til UDI før nødvendig dokumentasjon foreligger, hvis ikke søkeren spesielt ber om det, jf. utf. §§ 10-2 første ledd og 10-6 første ledd. Utenriksstasjonen skal i oversendelsen til UDI opplyse om søkeren er informert om konsekvensen av at søknaden er mangelfull.

7. Vedtaksmyndighet

UDI har som hovedregel vedtaksmyndighet og avgjør søknaden, jf. utl. § 65 første ledd.

Dersom det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt, jf. utl. § 65 jf. utf. § 13-1 første ledd bokstav g og UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader, kan imidlertid politiet innvilge søknad om oppholdstillatelse fra søkere som:

  • er formidlet gjennom FRAM Education, AFS Norge Internasjonal Utveksling, My Education, Fulbright, Youth for Understanding (YFU), STS High School Foundation (STS), Rotary, Explorius, eller Norges Forskningsråd (NFR)
  • har stipend fra norsk offentlig institusjon
  • skal studere ved høyere utdanningsinstitusjon innenfor rammen av utvekslingsordning i EU-regi eller i henhold til bilateral avtale mellom norsk og utenlandsk høyere utdanningsinstitusjon.

Slike søkere har som nevnt ovenfor adgang til å fremme søknad fra Norge.

Politiet har i disse sakene vedtaksmyndighet selv om søkeren er visumpliktig. Politiet trenger ikke vurdere returforutsetningene.

8. Fornyelse av oppholdstillatelse til studenter

8.1. Vilkår for fornyelse

En utlending med oppholdstillatelse som student har etter søknad rett til fornyelse av tillatelsen dersom grunnlaget for førstegangs tillatelse fortsatt er til stede jf. utl. § 61 første ledd, se særlig punktene 8.1.3 til 8.1.5. I tillegg gjelder det egne krav ved fornyelse til fremgang i studiene og til videreføring ved skifte av studieplan, se punkt 8.1.1 og 8.1.2.

8.1.1. Fremgang i studiene (progresjon)

Søkeren må ha tilfredsstillende fremgang (progresjon) i utdanningen, jf. utf. § 10-21 sjette ledd. Utdanningsinstitusjonen skal avgi uttalelse i forbindelse med søknaden. Det er ikke tilstrekkelig at en enkelt professor/veileder uttaler seg. Utlendingsmyndighetene anbefaler at skjemaet Uttalelse om studieprogresjon og deltidsarbeidstillatelse (vedlegg 3) benyttes. Uttalelse kan imidlertid også gis i annet skriv, så fremt de samme opplysningene fremgår.

En søker som følger normal studieplan og avlegger 30 studiepoeng per semester, anses for å ha god studieprogresjon.

Dersom søkeren er forsinket i studiene, må han/hun i en eventuell søknad oppgi hvorfor han/hun er forsinket. Årsaken til forsinkelsen skal, i den grad det lar seg gjøre, dokumenteres. Basert på omfanget av forsinkelsen og årsaken til denne, vil det gjøres en vurdering av hvorvidt søknaden kan fornyes eller ikke. Forsinkelser opptil ett år kan godtas dersom det foreligger gode grunner til det.

Forsinkelse med mer enn ett år, som ikke skyldes sykdom med sykemelding eller fødselspermisjon, blir som hovedregel ikke godtatt, og søknaden vil bli avslått.

På doktorgradsstudier kan forsinkelser på mer enn ett år godtas dersom årsaken anses å ligge utenfor søkerens kontroll. Et eksempel kan være et tilfelle der veileder blir forhindret fra å bistå på grunn av en alvorlig sykdom eller et dødsfall. Et annet eksempel kan være et laboratoriumsprosjekt som ikke får de antatte resultatene og at studenten på grunn av dette må starte hele forskningsprosjektet på nytt.

Oppholdstillatelse for å gå på videregående skole, kan fornyes innenfor normert studietid så fremt vilkårene for den opprinnelige tillatelsen er til stede og studenten har tilfredsstillende studieprogresjon.

Se punkt 8.1.3 for vurdering av formålet med studiet når forsinkelser gjør at utlendingen ikke skal ta nok fag igjen til å ha heltidsstudier.

8.1.2. Vurdering av videreføring

Er studieplanen endret i forhold til tidligere, skal oppholdstillatelse som hovedregel kun fornyes dersom den nye utdanningen er en videreføring av den påbegynt utdanningen, jf. utf. § 10-21 sjette ledd. Søkeren må i så fall fremlegge ny studieplan og dokumentere nytt opptak.

Et nytt studium vil i utgangspunktet alltid anses som en videreføring dersom studenten er tatt opp ved et høyere nivå enn det tidligere, for eksempel at studenten går fra et bachelor- til et masterstudium.

Som hovedregel anses ikke et studium på tilsvarende nivå som tidligere studier som en videreføring. Unntaksvis kan et nytt studium på samme nivå som tidligere studier anses som en videreføring, forutsatt at det innebærer en fordyping innen et fagområde og det klart vil øke studentens muligheter for senere arbeid som forsker eller opptak til doktorgradsstudier. Det gis ikke fornyet oppholdstillatelse for å begynne på en ny bachelorgrad.

Det er en forutsetning for at tillatelse kan gis, at søkeren har avsluttet sin tidligere grad og ikke vært vesentlig forsinket i tidligere studier. Mer enn ½ års forsinkelse på et masterstudium anses å være en vesentlig forsinkelse. I tillegg må det som regel dokumenteres i form av uttalelse fra nytt og/eller gammelt studiested, at det nye studiet anses å være en videreføring. Denne uttalelsen må inneholde en vurdering av hvorvidt det nye studiet kan anses å være en fordypning innen fagområdet og om det klart vil øke søkerens muligheter for senere arbeid som forsker eller opptak til doktorgradsstudier.

Enkelte påbygningskurs vil også kunne anses som en fornyelse. Det gis som hovedregel likevel ikke anledning til å ta flere slike enkeltstående studier etter hverandre, og tillatelse for slike studier fornyes som hovedregel ikke utover normert studietid.

8.1.3. Formål, oppholdssted, underhold og returforutsetninger

Formålet skal fortsatt være heltidsutdanning og studenten må ha fortsatt behov for å oppholde seg ved studiestedet for at fornyet tillatelse skal kunne gis. Studentens bosted skal derfor normalt være i den kommunen der studiestedet er, se punkt 2.1.2 i denne retningslinjen.

Underhold (finansiering) må fortsatt være sikret, jf. utf. § 10-20. Se punkt 2.4 for nærmere beskrivelse.

En student som blir forsinket med mindre enn ett år i studiene, kan som hovedregel få fornyet oppholdstillatelse for studier for å fullføre påbegynt heltidsutdanning. Dette gjelder selv om studenten ikke skal avlegge 30 studiepoeng i det semesteret utdanningen fullføres.

Det gis som hovedregel ikke fornyet tillatelse for å ta opp igjen en fullført grad eller forbedre karakterer i tidligere beståtte fag. Studenten kan eventuelt innvilges visum i forbindelse med ny eksamen.

Noen studietillatelser har et formål som tilsier at det ikke skal gis fornyet tillatelse. Dette gjelder

  • oppholdstillatelse til utvekslingselever i regi av ideelle organisasjoner eller fylkeskommunen på videregående nivå, som gis med en varighet på inntil ett skoleår, se punkt 4.1
  • oppholdstillatelse til å følge innføringskurs i norsk som gis med varighet av inntil ett skoleår, se punkt 2.3.2. Når søkeren har fulgt innføringskurs i norsk og søker om fornyet oppholdstillatelse for å ta videre utdanning, må vedkommende ha bestått kurset for å få innvilget søknad om videre studier. Kontinuering (ta eksamen om igjen) blir godtatt forutsatt at kurset er bestått før studiestart.

Returforutsetningene skal ikke vurderes ved søknad om fornyelse.

8.1.4. Vilkår for fortsatt adgang til deltidsarbeid

Fornyet oppholdstillatelse for utdanning gir ikke automatisk rett til å arbeide. Det er en forutsetning for fortsatt tillatelse til arbeid at søkeren har tilfredsstillende studieprogresjon. Utdanningsinstitusjonen skal avgi en uttalelse om hvorvidt deltidsarbeid antas å være til ulempe for gjennomføringen av utdanningen, herunder om det bør settes begrensninger i antall timer i uken, jf. utf. § 10-21 sjette ledd. Adgangen til deltidsarbeid kan begrenses helt eller delvis. Utdanningsinstitusjonen skal spesifisere hvor mange timer i uken de anbefaler at studenten kan arbeide.

For å avgjøre hvorvidt deltidsarbeidet antas å være til ulempe, legger utlendingsmyndighetene som hovedregel uttalelsen fra utdanningsinstitusjonen til grunn. Dersom søkeren er vesentlig forsinket i studiene, vil utlendingsmyndighetene vurdere å begrense adgangen til deltidsarbeid, uavhengig av utdanningsinstitusjonens uttalelse. Studiene skal være hovedformålet med oppholdet i Norge, og det er en forutsetning at eventuelt arbeid ikke går utover disse.

Tillatelse til deltidsarbeid gir generell adgang til å arbeide som hovedregel inntil 20 timer per uke og heltid i ordinære ferier. Det kreves ikke egen søknad og det skal ikke betales gebyr.

8.1.5. Vilkår for fornyelse ved utenlandsopphold (ekskursjoner, feltarbeid, kortere utvekslingsopphold) eller lignende i forbindelse med studiet

Oppholdstillatelse kan i utgangspunktet kun innvilges for periode hvor utlendingen faktisk skal oppholde seg i Norge, jf. utl. § 60 femte ledd.

Dette vil medføre at oppholdstillatelse ikke skal innvilges for eventuell periode hvor utlendingen skal oppholde seg i utlandet i forbindelse med feltarbeid eller lignende.

Oppholdstillatelse innvilges likevel for hele skoleåret dersom utenlandsoppholdet er kortere enn seks måneder. Dersom utenlandsoppholdet skal vare seks måneder eller lengre, innvilges tillatelse kun fram til tidspunkt for avreise til utlandet. Utlendingen må søke ny tillatelse (fra utlandet) dersom han skal returnere til Norge for å fullføre studiene.

UDI forsøker å prioritere slike søknader, så fremt de inneholder nødvendig dokumentasjon.

Det kan også gis tillatelse for hele skoleåret i tilfeller der utlendingen skal være på utveksling et semester ved utenlandsk studieinstitusjon. Dette forutsetter følgende:

  • at utenlandsoppholdet er kortere enn seks måneder
  • at utlendingen har opptak for hele gradsperioden ved norsk studieinstitusjon
  • at utlendingen skal tilbake til Norge for å fullføre graden

8.2. Krav til dokumentasjon ved søknad om fornyelse

Den instans som mottar søknaden må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne.

Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:

Engelsk: study permit (external link) 
Norsk: studietillatelse (ekstern lenke)

Søkere som dokumenterer å skulle studere innenfor rammen av utvekslingsordning i EU-regi eller skal være elev ved Røde Kors Nordisk United World College, trenger ikke dokumentere underhold. Det samme gjelder studenter som omfattes av programmene ”North2North” og ”BarentsPlus”.

Dersom det søkes om oppholdstillatelse på grunnlag av overenskomsten om nordisk utdanningsfellesskap, må det dokumenteres at opptaket er hjemlet i denne overenskomsten

Dersom det er særlige forhold søkeren eller søkerens utdanningsinstitusjon mener kan være av vesentlig betydning for søknaden bør dette fremkomme i eget brev/vedlegg til søknaden.

8.3. Søknadsprosedyrer

Søknad om fornyelse skal som hovedregel fremmes elektronisk i Søknadsportalen (ekstern lenke). Unntaksvis brukes Utlendingsdirektoratets eget skjema Søknad om tillatelse til arbeid og opphold (ekstern lenke til PDF).

Søknaden om fornyelse leveres til det politidistriktet der søkeren bor. Det stilles som hovedregel krav til personlig oppmøte, jf. utf. § 10-27 andre ledd.

Det stilles ikke krav om personlig fremmøte ved søknadsinnleveringen for studenter som søker om fornyet oppholdstillatelse med eID som omtalt i punkt 2.4 i UDI 2013-018 Fremgangsmåten ved søknad om oppholdstillatelse.

Også ved søknad om fornyelse skal det betales gebyr, jf. utl. § 89, jf. utf. § 17-10 første ledd.

Utlendingen kan få fortsatt opphold på samme vilkår inntil søknaden om fornyelse er endelig avgjort, og har rett til det dersom utlendingen søker senest én måned før tillatelsen utløper, jf. utl. 61 sjette ledd.

Søkeren kan i disse tilfelle fortsette på samme studium så lenge søknaden om fornyelse er til behandling.

Dersom politiet er i tvil om søknaden skal innvilges, og derfor ikke har vedtaksmyndighet i saken, skal politiet, etter å ha sjekket at all nødvendig dokumentasjon ligger ved, sende søknaden til UDI.

8.4. Vedtaksmyndighet ved fornyelse

UDI har som hovedregel vedtaksmyndighet ved fornyelse, jf. utl. § 65.

Politiet har imidlertid myndighet til å innvilge søknad om fornyelse av oppholdstillatelse til student for følgende søkergrupper:

  • student ved universitet eller høgskole,
  • elev ved Røde Kors Nordisk United World College, Skagerak International School og andre skoler med IB-linje.

Politiet har vedtaksmyndighet som nevnt over når det ikke foreligger tvil om vilkårene for fornyet oppholdstillatelse er oppfylt, jf. utf. § 13-2 første ledd bokstav b og UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader.

Tvil foreligger ikke (ikke uttømmende):

  • når studenten mangler 15 studiepoeng eller mindre hittil i studieprogrammet, dersom:
    • studiestedet anser studenten for å ha tilfredsstillende fremgang i utdanningen,
    • studenten skal fullføre studiene til normert tid,
    • studenten ikke har jobbet utover det den forrige studietillatelsen ga adgang til og
    • studiestedet anbefaler samme adgang (timeantall) til arbeidsmengde som tidligere
  • når studenten oppfyller underholdskravet på grunnlag av en kombinasjon av egne midler på studentens norske bankkonto og fremlagt arbeidskontrakt for deltidsarbeid som sannsynliggjør inntekt frem i tid. Dette forutsetter at:
    • midlene på studentens bankkonto er søkerens reelle midler og til søkerens disposisjon.
    • studenten har fremlagt en arbeidskontrakt som klart viser arbeidsmengde per uke (antall timer), timelønn og arbeidsforholdets varighet.
    • studentens inntekt registrert i A-meldingen samsvarer med arbeidskontrakten.

Dersom det av utdanningsinstitusjonens uttalelse fremkommer at fornyet tillatelse til deltidsarbeid antas å være til ulempe for gjennomføringen av utdanningen, skal politiet sende saken til UDI for behandling.

Politiet skal sende søknaden om fornyelse til UDI for behandling når utdanningsinstitusjonen anbefaler at studentens deltidsarbeidstillatelse reduseres sammenlignet med tidligere tillatelse.

8.5. Innhold og varighet av fornyet tillatelse

Tillatelsen gjelder i utgangspunktet fra utløp av tidligere tillatelse, jf. utf. § 10-24 andre ledd. Dette gjelder også når søknaden om fornyelse er levert etter utløpet av forrige tillatelse. Videre gjelder de samme reglene for hvor lenge tillatelsen skal vare for fornyelse som ved førstegangs tillatelse, se punkt 4.2.

Fornyet tillatelse gir i utgangspunktet ikke rett til å arbeide. Studentene kan likevel få generell deltidsarbeidstillatelse ved fornyelse av oppholdstillatelsen, forutsatt at utdanningsinstitusjonen samtykker i at fortsatt tillatelse til deltidsarbeid ikke er til ulempe for gjennomføring av utdanningen, jf. utf. § 10-21 sjette ledd. Se punkt 8.1.1.

9. Klage på vedtak

Avslag på søknad om oppholdstillatelse til utdanning kan påklages etter reglene i forvaltningsloven (fvl.) kapittel 6 (ekstern lenke). Søkeren må selv levere klagen. Eventuelt kan en annen person levere klagen dersom søkeren har gitt skriftlig fullmakt til dette, jf. fvl. § 12 (ekstern lenke).

10. Tilbakekall av oppholdstillatelse

Oppholdstillatelse til utdanning kan kalles tilbake dersom utlendingen mot bedre vitende har gitt uriktige opplysninger eller fortiet opplysninger av vesentlig betydning for vedtaket eller dersom det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige regler, jf. utl. § 63 første ledd.

Vedtak om å trekke tilbake tillatelsen treffes av UDI, jf. utl. § 65 første ledd. Utlendingsmyndigheten skal forhåndsvarsle om at tillatelsen vurderes trukket tilbake. Utlendingen skal gis mulighet til å uttale seg om dette, normalt innen tre uker, jf. fvl. § 16 (ekstern lenke).