Tema

  • Arbeid

Rettskildekategori

  • Retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2010-116 Oppholdstillatelse for ungdomsutveksling (arbeidsferie) for canadiske borgere

Retningslinjer for behandling av søknader om oppholdstillatelse for ungdomsutveksling (arbeidsferie) for canadiske borgere etter utlendingsforskriften § 6-27.

1. Innledning

Norge har inngått en avtale med Canada om ungdomsutveksling: "Omforent memorandum mellom Canadas regjering og Norges regjering om ungdomsutveksling" (ekstern lenke) som trådte i kraft 30. Oktober 2006 (avtalen eller avtalen om ungdomsutveksling). Intensjonen med avtalen er å gi unge borgere fra de to landene større mulighet til å kunne oppholde seg i det andre landet for å skaffe seg høyere utdanning, arbeidserfaring eller praksis på en arbeidsplass, og for å bedre sine kunnskaper om det andre landets språk, kultur og samfunn.

Canadisk ungdom som er omfattet av avtalen kan søke om oppholdstillatelse til arbeidsferie, jf. utlendingsforskriften (utf.) § 6-27.

Oppholdstillatelser for arbeidsferie for borgere av øvrige land med slik avtale er omtalt i UDI 2017-003 Oppholdstillatelse for arbeidsferie.

2. Forholdet mellom avtalen om ungdomsutveksling
og utlendingsregelverket

Utlendingsloven og -forskriften gir regler for når oppholdstillatelse gis. Bestemmelsen om oppholdstillatelse for arbeidsferie regulerer at ungdom kan få oppholdstillatelse når de omfattes av en avtale om arbeidsferie som er inngått mellom Norge og annen stat. Det betyr at flere av vilkårene for oppholdstillatelse vil utledes av avtalen med Canada om ungdomsutveksling.

Retningslinjen presiserer innholdet i flere av vilkårene. Dette gjelder særlig hvilke formål en kan få tillatelse for og hva som ligger i at søkeren skal ha tilstrekkelig midler til livsopphold i den første perioden (underhold) og hva som ligger i leilighetsvis arbeid.

Søkerne skal følge vanlige regler om søknadsfremsettelse, jf. punkt 5.

Avtalen er ikke til hinder for at søknad om oppholdstillatelse kan avslås når utlendingen anses som uønsket etter nasjonal lovgivning, se også avtalen punkt 3 bokstav a) nummer (i) (ekstern lenke). Tillatelse kan derfor nektes dersom det foreligger omstendigheter som vil gi grunn til å nekte utlendingen adgang til eller opphold i riket i medhold av utlendingsloven, selv om vilkårene for tillatelse ellers er oppfylt, jf. utlendingsloven (utl.) § 59 første ledd.

For øvrig skal utlendingsmyndighetene i samsvar med intensjonen i avtalen om ungdomsutveksling innvilge arbeidsferietillatelse når vilkårene i avtalen er oppfylt.

3. Vilkår for tillatelse

Avtalen oppstiller ulike vilkår til utlendingen og formålet med vedkommendes opphold i Norge.

3.1. Krav til søkeren

Det er et vilkår for oppholdstillatelse til arbeidsferie i Norge, at utlendingen er canadisk statsborger bosatt i Canada. Dersom utlendingen på søknadstidspunktet angir adresse i utlandet, må han eller hun dokumentere å være registrert bosatt i Canada.

Utlendingen må i henhold til avtalen ha fylt 18 år og ikke være eldre enn 35 år (det vil si ikke fylt 36 år) på søknadstidspunktet.

3.2. Formålet med oppholdet

Avtalen oppstiller fem alternative kategorier knyttet til formålet med oppholdet i Norge. Det er et vilkår for oppholdstillatelse at søkeren faller inn under én av disse kategoriene.

Søkeren kan benytte ungdomsutvekslingsavtalen to ganger under to forskjellige av kategoriene nedenfor. Hvert opphold kan ikke overstige 12 måneder. Oppholdene skal ikke være sammenhengende og hvert opphold skal ikke overstige tidsrommet angitt i tillatelsen.

3.2.1. Arbeidspraksis

Personer med høyere utdanning som ønsker å skaffe seg ytterligere opplæring gjennom et arbeidsforhold og øke sine kunnskaper om landets språk samfunn og kultur, kan få oppholdstillatelse i henhold til avtalen. Med høyere utdanning menes utdanning på universitets- eller høyskolenivå.

3.2.2. Studier

Studenter som ønsker å gjennomføre en del av sine studier ved et universitet eller høyskole i Norge kan få oppholdstillatelse i henhold til avtalen. Studieoppholdet må ligge innenfor rammen av en avtale inngått mellom høyskoler eller universiteter om studier og praksis.

3.2.3. Hospitering

Personer som skal hospitere ved en bedrift i Norge som et ledd i sine studier eller opplæring, kan få oppholdstillatelse i henhold til avtalen. Med hospitering menes både lønnet og ulønnet arbeid.

3.2.4. Feriejobb

Studenter som ønsker å ta arbeid i Norge under ferie fra universitetet eller høyskolen i hjemlandet, kan få oppholdstillatelse i henhold til avtalen.

3.2.5. Turist

Oppholdstillatelse kan også gis når det primære formålet med oppholdet i Norge er å være turist. Oppholdet anses ikke å ha karakter av ferie, hvis søkerens arbeidsforhold går lenger enn tilfeldige strøjobber/leilighetsarbeid, selv om en tillatelse etter utf. § 6-27 gir generelt adgang til å ta arbeid. Med leilighetsarbeid menes i henhold til fast forvaltningspraksis tilfeldige arbeidsforhold av inntil 6 måneders varighet hos hver arbeidsgiver. Inntekten fra dette arbeidet er ment å være et supplement til finansieringen av oppholdet i landet.

Begrensningen som gjelder arbeidsforholdets varighet gjelder bare ved opphold som turist og ikke for ungdom som nevnt i pkt. 3.2.1. – 3.2.4.

3.3. Lønns- og arbeidsvilkår

For oppholdstillatelse i medhold av utf. § 6-27 gjelder ikke kravene til lønns- og arbeidsvilkårene som følger av utl. § 23.

3.4. Underhold, returbillett, forsikring

Utlendingen som omfattes av avtalen, må kunne dokumentere sikret underhold for den første tiden av oppholdet, samt tilstrekkelige midler til å kjøpe returbillett. Dette innebærer at søkeren må dokumentere midler til sitt livsopphold for de tre første månedene i form av bankinnskudd og/eller gjennom dokumentasjon på et konkret arbeidstilbud for den første tiden av oppholdet i Norge. Dersom oppholdet i Norge skal finansieres ved lån, må det fremlegges bekreftelse fra banken på at lånet er innvilget.

Tredjemannsgaranti kan unntaksvis godtas som dokumentasjon på sikret underhold, jf. utf. § 10-7.

Kravet til underhold anses oppfylt dersom utlendingen kan dokumentere midler som tilsvarer basisstøtten (studielån) for høyere utdanning i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen), se vedlegg

Utlendingen må ha forsikring som blant annet dekker utgifter forbundet med eventuell innleggelse på sykehus og hjemsendelse. Forsikringen skal være gyldig under hele oppholdet i Norge. Det stilles ikke krav om at søkeren må fremlegge dokumentasjon på inngått forsikringsavtale før søknad om oppholdstillatelse er innvilget. Søkeren forutsettes å ha tegnet nødvendig medisinsk forsikring og full sykehusforsikring før innreise og som gjelder under oppholdet i Norge. Samtykke til å tegne slik forsikring må imidlertid foreligge i forbindelse med fremsettelse av søknad om oppholdstillatelse.

4. Tillatelsens innhold og varighet

4.1. Innhold

Oppholdstillatelse gis med hjemmel i utf. § 6-27.

Oppholdstillatelsen gir generell adgang til å ta arbeid.

Dersom formålet med oppholdet er å være turist, kan arbeidsforholdet hos en og samme arbeidsgiver imidlertid ikke være lenger enn av seks måneders varighet. Dette er nærmere beskrevet under punkt 3.2.5.

Oppholdstillatelsen danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utf. § 6-27 annet ledd.

Tillatelsen danner ikke grunnlag for familieinnvandring, jf. utf. § 9-6. Bakgrunnen for dette er at kravene til lønns- og arbeidsforhold som stilles for unge mennesker på arbeidsferie, ikke er tilpasset at man skal ha med familiemedlemmer til Norge.

4.2. Varighet

Første gangs oppholdstillatelse for arbeidsferie gis for opptil ett år, men likevel ikke utover det tidsrom det er søkt om, jf. utf. § 10-16

Når tillatelsen gis for ett år, kan den ikke fornyes.

Søkeren kan likevel få ny første gangs oppholdstillatelse etter arbeidsferiebestemmelsen som nevnt i punkt 3.2

5. Søknadsprosedyren

5.1. Søknadssted

Første gangs oppholdstillatelse skal være gitt før innreise i riket, jf. utl. § 56 første ledd.

Søkere som har kompetanse som faglært, kan likevel fremme søknad fra Norge, jf. utf. § 10-1 første ledd bokstav a. Det er et vilkår at vedkommende har lovlig opphold i Norge på søknadstidspunktet, jf. bestemmelsens tredje ledd.

Dersom vilkåret for å fremme søknad fra Norge ikke er oppfylt, skal søknaden fremmes ved norsk utenriksstasjon i Canada, jf. utf. § 10-2 tredje ledd

5.2. Dokumentasjonskrav

Den instans som mottar søknaden må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne. Søkeren skal gis en stemplet kopi av dokumentlisten som en kvittering på at dokumentene er levert.

Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:

Offisielle dokumenter (vitnemål, attester osv.) skal fremlegges i originalversjon for utenriksstasjon/politi, men disse skal ikke legges ved søknaden. Kun kopier, bekreftet av utenriksstasjon/politi, skal vedlegges søknaden. Det er viktig at det kommer tydelig frem at utenriksstasjon/politi har sett originaldokumentet. Sammen med søknaden skal det også legges ved en oversettelse av dokumentene til norsk eller engelsk av autorisert translatør.

5.3. Gebyr

For å få behandlet søknaden om oppholdstillatelse skal det i forbindelse med innlevering av søknaden betales et behandlingsgebyr, jf. utf. § 17-10.

6. Vedtaksmyndighet

Vedtak om første gangs oppholdstillatelse fattes av Utlendingsdirektoratet, jf. utl. § 65.

7. Fornyelse

7.1. Vilkår for fornyelse

Oppholdstillatelse for arbeidsferie kan fornyes, jf. utf. § 10-21 første ledd, forutsatt at vilkårene i § 6-27 fortsatt er oppfylt. Etter avtalen kan oppholdet ikke overstige 12 måneder. Tillatelse for arbeidsferie til borgere av Canada kan derfor bare fornyes når den opprinnelige tillatelsen er gitt for kortere periode enn ett år. 

7.2. Søknadsprosedyre

Søknad om fornyet tillatelse fremmes på eget skjema. Skjemaet er tilgjengelig på Utlendingsdirektoratets nettsider (ekstern lenke), hos politiet og ved utenriksstasjonene.

Søknaden leveres til politiet i det distriktet der søkeren har sitt faste opphold, jf. utf. § 10-27.

7.3. Vedtaksmyndighet ved fornyelse

Søknader om fornyelse av oppholdstillatelse for arbeidsferie avgjøres som hovedregel av Utlendingsdirektoratet, jf. utl. § 65.

Politiet er imidlertid tildelt myndighet til å innvilge søknad om fornyet oppholdstillatelse dersom det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt, jf. utf. § 13-2 og punkt 3 i UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader.

8. Klage

Avslag på søknad om oppholdstillatelse i henhold til forskriften § 6-27 kan påklages etter reglene i forvaltningsloven kapittel 6. Klagen skal leveres til den instans som underrettet søkeren om vedtaket (norsk utenriksstasjon eller politiet).

9. Tilbakekall av tillatelse

Oppholdstillatelse kan tilbakekalles dersom utlendingen mot bedre vitende har gitt uriktige opplysninger eller fortiet forhold av vesentlig betydning for vedtaket, eller dersom det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige regler, jf. utl. § 63.