Tema

  • Utdanning og au pair

Rettskildekategori

  • Retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2012-015 Oppholdstillatelse til au pair

Retningslinjer for behandlingen av søknader om oppholdstillatelse som au pair etter utlendingsforskriften § 6-25, jf. utlendingsloven §26

1. Virkeområdet

Denne retningslinjen omhandler vilkårene for oppholdstillatelse til au pair etter utlendingsloven § 26 første ledd bokstav a, jf. utlendingsforskriften § 6-25. Retningslinjen gjelder for borgere utenfor EU- og EFTA-landene.

2. Hva er au pair-ordningen?

2.1. Hva er en ”au pair”

En au pair er en ung person som midlertidig bor hos en vertsfamilie, mot visse tjenesteytelser, i et annet land enn sitt eget hjemland med den hensikt å tilegne seg kunnskap om kulturen og språket i oppholdslandet, jf. artikkel 2 i Europarådets europeiske avtale om ansettelse av au pair av 24.november 1969 (ekstern lenke), som Norge har sluttet seg til.

2.2. Formålet med ordningen

Formålet med au pair-ordningen er kulturutveksling, og au pairen skal opparbeide seg kunnskap om Norge gjennom oppholdet. Dette innebærer at au pairen bor hos og er en del av en vertsfamilie med god kjennskap til norsk språk og kultur, for å få en bedre forståelse av Norge og det norske samfunnet.

En au pair er hverken en student eller en arbeidstaker, men oppholdstillatelsen har visse fellestrekk med begge kategoriene. En del av au pair-oppholdet knytter seg derfor til at au pairen bidrar med oppgaver i hjemmet i form av lettere husarbeid og barnepass, som gjenytelse for at au pairen får innføring i norsk språk og kultur i vertsfamilien. Se delkapittel 3.1.3 for en nærmere beskrivelse av au pairens oppgaver.

For å styrke språkkunnskapene, skal au pairen også delta i obligatorisk norskundervisning. Au pairen skal også få mulighet til å delta på fritidsaktiviteter og ha tid til å utøve sin religion.

Vertsfamilien skal behandle au pairen som et familiemedlem og legge til rette for at au pairen blir introdusert for og kjent med en ny kultur. Au pairen kan lære bort et fremmedspråk til vertsfamiliens medlemmer, men dette skal derimot ikke gå på bekostning av au pairens mulighet til å tilegne seg kunnskap om det norske språket.

I en vurdering av om formålet til oppholdstillatelsen er oppfylt, vil UDI se på relasjonen mellom au pairen og vertsfamilien. Forholdet til andre medlemmer av husstanden, som for eksempel leietaker eller liknende, vil ikke være relevant i en slik vurdering.

2.3. Avvikling av au pair-ordningen fra 15. mars 2024

Au pair-ordningen avvikles gjennom forskrift om endringer i utlendingsforskriften (avvikling av au pair-ordningen) (ekstern lenke).

Avviklingen innebærer at førstegangs oppholdstillatelse som au pair bare kan innvilges når utlendingen har registrert elektronisk søknad på nettet og bestilt time for innlevering av fullstendig søknad om oppholdstillatelse senest 15. mars 2024, jf. endringsforskriften romertall II (ekstern lenke).

Under avviklingen kan oppholdstillatelse til au pair fortsatt fornyes i til sammen to år fra første gyldighetsdag i førstegangstillatelsen som au pair, jf. utf. § 6-25.

3. Vilkår for oppholdstillatelse til au pair

Vilkårene som beskrives i dette kapitlet gjelder for søknader om førstegangs oppholdstillatelse som au pair når utlendingen har registrert elektronisk søknad på nettet og bestilt time for innlevering av fullstendig søknad om oppholdstillatelse senest 15. mars 2024.

Dersom utlendingen har registrert elektronisk søknad på nettet eller bestilt time for innlevering av fullstendig søknad om førstegangs oppholdstillatelse som au pair etter 15. mars 2024, kan oppholdstillatelse som au pair ikke innvilges.

Vilkårene i dette kapitlet gjelder også for søknader om fornyelse, se også kapittel 6 i retningslinjen.

3.1. Krav til oppholdet

Utlendingsdirektoratet (UDI) fastsetter vilkårene for au pair-kontrakten om kulturutveksling, jf. utlendingsforskriften § 6-25 første ledd. Kontraktsvilkårene er videre utformet i samsvar med «Europeisk avtale om ansettelse av au pair», (ekstern lenke) og ferieloven (ekstern lenke). Vilkårene for oppholdstillatelse til au pair angis nedenfor.

3.1.1. Obligatorisk kontrakt om kulturutvekskling

Søkeren og vertsfamilien skal benytte UDIs «Kontrakt om kulturutveksling mellom au pair og vertsfamilie». Kontrakten skal undertegnes av søkeren og vertsforelderen/e. UDI godtar ikke andre kontrakter enn denne. Vertsfamilien og søkeren kan ikke inngå tilleggskontrakter som bryter med vilkårene i UDIs kontrakt om kulturutveksling. Kontrakten må angi for hvilken periode au pair-oppholdet skal vare.

For førstegangssøkere som søker fra Norge gjelder au pair-kontraktens forpliktelser fra den datoen oppholdstillatelse til au pair innvilges av UDI. For førstegangssøkere som søker fra utlandet gjelder au pair-kontraktens forpliktelser fra innflyttingsdato hos vertsfamilien.

Kontrakten er tilgjengelig på UDIs nettsider (ekstern lenke til PDF).

3.1.2. Krav til én vertsfamilie

Au pairen kan bare ha én vertsfamilie. Oppholdstillatelse til au pair gir ikke adgang til å være au pair for andre vertsfamilier enn den som fremgår av oppholdstillatelsen. Det er heller ikke adgang til at au pairen tar arbeid hos andre arbeidsgivere eller privatpersoner, jf. utlendingsforskriften § 6-33 første ledd. Dette gjelder uavhengig av om dette arbeidet er lønnet eller ikke.

Dersom au pairen ønsker å bytte vertsfamilie, må han eller hun fremme ny søknad om oppholdstillatelse, se delkapittel 6.4.

3.1.3. Au pairens oppgaver

Oppgavene til en au pair skal til enhver tid samsvare med hovedformålet til oppholdstillatelsen, se delkapittel 2.1. Vertsfamilien skal behandle au pairen som et familiemedlem. En au pair skal få delta i vertsfamiliens daglige oppgaver i hjemmet. De daglige oppgavene skal utgjøre lettere husarbeid.

Med lettere husarbeid menes blant annet:

  • pass av vertsfamiliens barn

  • pass av kjæledyr

  • lett matlaging

  • støvsuging

  • rydding

  • ta inn og ut av oppvaskmaskinen

Denne listen er ikke uttømmende.

Oppgaver som innebærer tyngre fysisk arbeid slik som grundig husvask, vasking av vertsfamiliens bil, tungt gårdsarbeid, hagearbeid og rydding av garasje vil kunne falle utenfor hva som utgjør lettere husarbeid. Videre kan oppgaver som i utgangspunktet anses som lettere oppgaver falle utenfor hva som utgjør lettere husarbeid dersom den samlede oppgavemengden er omfattende. Au pairens oppgaver skal ikke omfatte pleie av vertsforeldre eller vertsfamiliens barn med spesielle behov, eller vertsfamiliens slektninger. Hvilke oppgaver au pairen skal ha i vertsfamilien skal tydelig fremgå av au pair-kontrakten. Vertsfamilien er forpliktet til å lage en detaljert oversikt over hvordan en normal uke for au pairen skal være. Oversikten skal inneholde informasjon om tidsbruk og oppgaver, samt informasjon om deltakelse i norskkurs, se delkapittel 3.1.7.

Brudd på reglene om au pairens oppgaver kan medføre utestengelse fra au pair ordningen, jf.utlendingsloven § 27 b.

3.1.4. Arbeidstid

Det er kun en begrenset del av au pairens opphold som skal omfatte arbeid. Oppgavene til en au pair skal ikke overstige 6 timer per dag, og kan maksimalt utgjøre 30 timer i uken. Oppgaver som strekker seg ut over dette utgjør et brudd på oppholdstillatelsen. En au pair skal ikke utføre oppgaver på nattestid. Dette betyr at en au pair ikke skal utføre oppgaver i tidsrommet fra klokken 21.00 frem til klokken 06.00 påfølgende dag. Hvis au pairen på grunn av uforutsette hendelser må bistå familien med oppgaver på nattestid, vil ikke dette nødvendigvis utgjøre et brudd på arbeidstiden dersom det er en isolert hendelse. Rutinepreget arbeid på nattestid, slik som ukentlig barnepass uten at vertsforeldrene er hjemme, utgjør brudd på arbeidstid.

Dersom begge vertsforeldrene eller en enslig vertsforelder har yrker som innebærer turnus og skiftarbeid skal det sørges for at au pairen ikke skal utføre oppgaver på nattestid.

Eksempler på slike yrker er:

  • lege

  • pilot

  • kabinpersonale

  • offshore arbeider

  • sykepleier

  • kokk

Denne listen er ikke uttømmende.

Brudd på reglene om arbeidstid kan medføre utestengelse fra au pair ordningen, jf. utlendingsloven § 27 b.

3.1.5. Fritid og ferie

Au pairen skal ha minimum én fridag (24 timer) i uken, og minst en slik fridag i måneden skal være søndag. I tillegg skal au pairen ha fri minst én fast ettermiddag hver uke. Au pairen skal få tilstrekkelig tid til å delta i fritidsaktiviteter og obligatorisk norskopplæring, se delkapittel 3.1.7.

Au pairen skal også få muligheten til å utvide sine kulturelle og faglige kunnskaper. I tillegg skal au pairen gis full mulighet til å utøve sin religion. Au pairen har rett til minimum 25 virkedager ferie hvert kalenderår, jf. ferieloven § 5 (ekstern lenke). Som virkedag regnes alle dager som ikke er søndag, 1. mai, 17. mai og andre helligdager etter helligdagsfredloven § 2 (ekstern lenke).

Dersom au pairen begynner å virke som au pair hos vertsfamilien innen 30. september, har au pairen rett på full ferie. Dersom au pairen begynner etter 30. september, har au pairen rett på 6 virkedager ferie. De samme reglene gjelder ved eventuelt bytte av vertsfamilie, så fremt au pairen kan dokumentere at ferie ikke er avviklet hos den tidligere vertsfamilien.

3.1.6. Forsikring

Vertsfamilien skal betale forsikring for au pairen. Forsikringen skal dekke sykdom, skade eller eventuell død.

Forsikringen skal dekke au pairens hjemreise ved sykdom eller skade når au pairen ikke lenger kan oppfylle kontrakten, og etter at au pairen har fått nødvendig medisinsk behandling. Ved au pairens død i løpet av kontraktsperioden skal forsikringen dekke alle kostnader forbundet med tilbakesendelse av au pairens levninger og personlige eiendeler. Dersom tilbakesending av au pairens levninger ikke er mulig, skal au pairens nærmeste pårørende kontaktes gjennom ambassaden i au pairens hjemland.

Forsikringen kan tegnes i hele EU/EØS-området. Forsikringen skal tegnes for hele perioden det søkes oppholdstillatelse for, og den skal dekkes i sin helhet av vertsfamilien. Au pairen kan ikke pålegges å dekke deler av eller hele forsikringssummen ved trekk i lommepenger eller annen avtale om refusjon. Forsikringen er knyttet til vertsfamiliens au pair.

Hvis au pair-kontrakten avsluttes før den opprinnelige kontraktsperioden utløper kan forsikringen sies opp etter utløpet av oppsigelsesperioden. Dersom vertsfamilien i etterkant ønsker refusjon av utgifter i forbindelse med forsikringen, må vertsfamilien kontakte forsikringsselskapet. UDI kan ikke bistå med forsikringsoppgjør.

Ved bytte av vertsfamilie blir den nye vertsfamilien ansvarlig for å tegne ny forsikring for au pairen. Forsikringsforpliktelsene til den gamle vertsfamilien vil da opphøre. Tidspunktet for bytte av vertsfamilie er nærmere regulert i delkapittel 6.4.

Unnlatelse av å tegne forsikring er i strid med au pair-kontrakten. Vertsfamilien er da ansvarlig for å dekke au pairens hjemreise ved sykdom, skade eller død.

3.1.7. Norskkurs

Vertsfamilien skal betale for obligatorisk norskkurs og nødvendig studiemateriell for au pairen med et visst minimumsbeløp, se vedlegg 1. Vertsfamilien skal dekke au pairens nødvendige reiseutgifter i forbindelse med gjennomføringen av norskkurset. Den som skal undervise au pairen i norsk, skal ha faglig og pedagogisk kompetanse. Norskundervisningen skal foregå ved etablert studieinstitusjon eller kurssted.

Au pairen skal få tilstrekkelig tid til å delta i obligatorisk norskundervisning. Med tilstrekkelig tid vises det her til, i tillegg til faktisk deltakelse på norskkurset, at au pairen skal gis mulighet til å foreta forberedelser i forkant og oppfølging i etterkant av kursdagene. Det understrekes at deltakelse i norskundervisning og tilhørende forberedelser og etterarbeid, er en oppgave på lik linje med øvrige oppgaver, se delkapittel 3.1.3.

Ved søknadsinnlevering skal det fylles ut opplysninger om norskkurset i au pair-kontrakten. Videre må vertsfamilien og au pairen bekrefte at opplysningene de fremlegger stemmer, og at de er klar over konsekvensene ved manglende oppmelding og deltakelse i norskundervisning. Med konsekvenser vises det her til at manglende oppmelding til norskkurs utgjør et brudd på au pair-kontrakten, og kan medføre utestengelse fra au pair-ordningen for vertsfamilien, jf. utlendingsloven § 27 b. Videre utgjør manglende deltakelse på norskkurs fra au pairens side også et brudd på au pair-kontrakten. Dette kan resultere i tilbakekall av oppholdstillatelsen.

3.1.8. Lommepenger og underhold

Au pairen skal være sikret underhold og bolig gjennom hele oppholdet hos vertsfamilien, jf. utlendingsloven § 58. Dette kravet anses oppfylt dersom au pairen som et minimum er sikret fri kost og losji og mottar lommepenger som angitt i retningslinjens vedlegg 1, jf. utlendingsloven § 58.

Beløpet for lommepenger skal oppgis i brutto (før skatt). Au pairen er skattepliktig, og må skatte av inntekt over beløpet for frikortet. Dette gjelder også for mottak av kost og losji, hvor au pairen skal trekkes i henhold til Skatteetatens satser.

Det er vertsfamilien som er ansvarlig for å trekke skatt av au pairens lommepenger, jf. skattebetalingsloven § 5-4 første ledd (ekstern lenke), jf. § 5-1 annet ledd (ekstern lenke). For nærmere informasjon se Skatteetatens nettsider (ekstern lenke).

Manglende betaling av skatt er et brudd på oppholdstillatelsen og kan føre til utestengelse fra au pair-ordningen, jf. utlendingsloven § 27 b.

Ferieloven gjelder for utbetaling av feriepenger til au pairen. Feriepenger beregnes på grunnlag av arbeidsvederlag utbetalt i opptjeningsåret, og dette utgjør det forutgående kalenderår, jf. ferieloven § 10, jf. § 4 (ekstern lenke) . Dersom au pair-kontrakten avsluttes før utløpet av oppholdstillatelsen, er vertsfamilien forpliktet til å utbetale feriepenger som er opptjent hos vertsfamilien ved opphør av au pair-kontrakten, jf. ferieloven § 11 (3) (ekstern lenke).

3.1.9. Bolig

Au pairen skal være sikret bolig (losji) som tilfredsstiller offentlige krav i løpet av au pair-oppholdet, jf. utlendingsloven § 58. Det er i tillegg et krav til at au pairen bor hos vertsfamilien under hele oppholdet og har et eget rom.

Med å bo hos vertsfamilien menes å bo sammen med vertsfamilien i deres primærbolig eller på vertsfamiliens eiendom, herunder familiens tomt. Au pairen kan ikke bo hos kjæreste, venner eller familiemedlemmer.

3.1.10 Eventuell oppsigelse eller heving av kontrakten

Kontrakten kan sies opp av begge parter med en frist på én måned. Oppsigelsesfristen løper fra og med den dagen oppsigelsen kommer frem til den andre part. Oppsigelsen skal være skriftlig. Vertsfamilien kan ikke si opp au pairen uten saklig grunn. Dette innebærer at vertsfamilien ikke kan si opp au pairen for et hvert bagatellmessig forhold. Relasjonelle forhold kan gi grunnlag for en oppsigelse. Au pairen plikter ikke å begrunne en oppsigelse.

Begge parter kan heve kontrakten med øyeblikkelig virkning dersom den annen part har gjort seg skyldig i grovt brudd på sine forpliktelser etter kontrakten eller annet vesentlig mislighold av kontrakten.

Vertsfamilien og au pairen skal melde fra til det lokale politidistriktet eller til UDI dersom kontrakten sies opp før utløpet av au pairens oppholdstillatelse. At kontrakten sies opp innebærer ikke at au pairen umiddelbart må forlate Norge, se kapittel 7.

3.1.11. Au pairens hjemreise

Vertsfamilien skal dekke au pairens nødvendige reisekostnader i forbindelse med hjemreise. Dersom au pairen bytter vertsfamilie i løpet av oppholdet i Norge, går forpliktelsen over på den nye vertsfamilien. Se delkapittel 6.3 og 6.4 om fornyelse av oppholdstillatelse til au pair og bytte av vertsfamilie for informasjon om når au pair-kontraktens forpliktelser går over til ny vertsfamilie. Det bemerkes likevel at i enkelte tilfeller vil au pairen måtte være ansvarlig for å dekke utgiftene tilknyttet egen hjemreise. Dette gjelder de tilfeller hvor au pair-kontrakten er avsluttet før utløpet av den opprinnelige kontraktsperioden, oppsigelsestiden i henhold til au pair-kontrakten er over og au pairen ikke har gjennomført bytte av vertsfamilie. Det gjelder også i de tilfellene hvor au pairen har flyttet inn hos ny vertsfamilie, men ikke har registrert søknad på nett eller bestilt time hos politiet, se delkapittel 6.4.

Vertsfamiliens forpliktelse til å betale hjemreise bortfaller dersom au pairen søker om å bli værende i Norge på annet oppholdsgrunnlag enn som au pair, eller dersom au pairen ønsker å returnere til et annet land enn hjemlandet. Med nødvendige reiseutgifter menes de reiseutgiftene au pairen har for å reise hjem på billigste reisemåte. Au pairen skal ikke pålegges å dekke deler av eller hele reisen fra Norge ved trekk i lommepenger.

3.2. Krav til au pairen

3.2.1. Alder

Au pairen må være mellom 18 år og 30 år. Dette betyr at au pairen på søknadstidspunktet (UDI 2013-007) for førstegangs oppholdstillatelse må være fylt 18 år, og ikke være fylt 30 år.

Ved søknad om fornyet oppholdstillatelse til au pair kan oppholdstillatelse gis selv om au pairen har fylt 30 år.

3.2.2. Barn

Dersom au pairen har barn, vil det som hovedregel ikke kunne gis oppholdstillatelse. Denne begrensningen er satt for å sikre at formålet med au pair-ordningen blir ivaretatt.

Unntaksvis kan det likevel gis oppholdstillatelse selv om au pairen har fått barn, dersom au pairen ikke har et juridisk foreldreansvar overfor barnet/barna. Dette må i så fall dokumenteres.

Det avgjørende er dermed ikke om au pairen har fått barn, men hvorvidt han eller hun faktisk har juridisk foreldreansvar til barnet/barna.

3.2.3. Sivilstatus

Au pairens sivilstatus har som hovedregel ingen innvirkning på hvorvidt oppholdstillatelse til au pair kan innvilges. Det vil normalt derfor ikke være noe i veien for at au pairen er gift.

Hvis au pairen flytter fra vertsfamilien for å bo sammen med ektefelle eller kjæreste vil dette derimot få betydning for au pair-oppholdet. I slike tilfeller vil ikke lenger bokravet i delkapittel 3.1.9 være oppfylt.

3.2.4. Returforutsetninger

Oppholdstillatelse til au pair er en oppholdstillatelse som er tidsbegrenset og den danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Dette betyr at au pairen skal forlate Norge ved oppholdstillatelsens utløp. Et sentralt vurderingstema for om oppholdstillatelse til au pair kan gis er dermed at søkeren må oppfylle kravet til retur.

I vurderingen av en søkers returforutsetninger er både individuelle forhold ved søkeren og generelle forhold i søkerens hjemland av betydning.

I den individuelle vurderingen vil UDI blant annet legge vekt på

  • om søkeren har hatt eller søkt om oppholdstillatelse/r i Norge på samme eller annet grunnlag de siste tre årene

  • om søkeren i søknaden gir klart uttrykk for at han eller hun ikke har til hensikt å forlate Norge innen endt oppholdstillatelse

  • om flere nære familiemedlemmer til søker har utvandret til Norge. Med nære familiemedlemmer menes her foreldre, søsken og ektefelle/samboer/partner

I den generelle vurderingen vil UDI blant annet legge vekt på

  • den sosiale og økonomiske situasjonen i søkerens hjemland/region

  • erfaringer med au pairer fra søkerens hjemland

Listene ovenfor er ikke uttømmende.

Dersom UDI på bakgrunn av en generell og individuell vurdering finner det sannsynlig at søkeren ikke vil forlate Norge innen endt au pair-opphold, skal søknaden avslås.

Oppholdstillatelse i andre land enn Norge vil ikke tillegges vekt i returvurderingen.

3.2.5. Krav til vandel

En søker som ellers oppfyller vilkårene for oppholdstillatelse til au pair kan nektes oppholdstillatelse dersom det foreligger omstendigheter som vil gi grunn til å nekte søkeren adgang til eller opphold i riket i medhold av andre bestemmelser i loven, jf. utlendingsloven § 59 første ledd.

3.3. Krav til vertsfamilien

3.3.1. Hvem kan være vertsfamilie?

Med vertsfamilie menes ektepar, partnere eller samboere med eller uten barn, eller enslig forelder med barn. Det er et krav til at enslige foreldre har minimum 50 prosent av den daglige omsorgen for barna. Omsorgsprosent må dokumenteres, for eksempel gjennom samværsavtale eller dokumentasjon fra offentlig myndighet som viser at man har aleneomsorg for barna. Enslige personer uten barn kan ikke være vertsfamilie.

Ved et samlivsbrudd må det leveres ny søknad om oppholdstillatelse hvis au pairen ønsker å fortsette som au pair for én av vertsforeldrene. Omsorgsprosent for barna må dokumenteres. Vertsforeldre som ikke har barn, eller ikke har tilstrekkelig omsorgsprosent for barn vil i slike tilfeller ikke lenger kunne være vertsfamilie.

Øvrige medlemmer av husstanden, for eksempel leietakere, anses ikke som en del av vertsfamilien. De vil dermed ikke tillegges noen vekt i vurderingen av hvorvidt familien oppfyller kravene til å være vertsfamilie.

3.3.2. Slektskap mellom au pairen og vertsfamilien

En kan ikke være au pair hos egne familiemedlemmer i rett opp – eller nedstigende linje eller hos søsken, fetter/kusine, svigerforeldre, svoger/svigerinne eller onkel/tante. En au pair kan heller ikke være gift, samboer eller kjæreste med noen av vertsforeldrene eller vertsforeldrenes voksne barn på søknadstidspunktet.

3.3.3. Formidling av norsk språk og samfunn

Vertsfamilien må ha god kjennskap til det norske samfunnet og benytte norsk som hovedspråk i familiens dagligliv. Vertsfamilien skal snakke norsk med au pairen.

Oppholdstillatelse til au pair kan gis selv om en eller flere i vertsfamilien har utenlandsk opprinnelse eller statsborgerskap. Det avgjørende i vurderingen av om oppholdstillatelse kan gis vil alltid være om au pairen vil få god kjennskap til norsk språk og dagligliv ved å bo med vertsfamilien.

Som hovedregel skal au pairens og vertsforeldrenes opprinnelsesland være forskjellige. Denne begrensningen er gitt for å sikre at formålet med au pair-ordningen blir oppfylt.

Det kan gjøres unntak fra hovedregelen om at au pairens og vertsforeldrenes opprinnelsesland må være forskjellige. Nedenfor følger noen eksempler på når det kan gjøres unntak fra hovedregelen.

Eksempel 1: Den ene vertsforelderen har samme opprinnelsesland som au pairen, den andre vertsforelderen er norsk

Oppholdstillatelse kan unntaksvis gis selv om én av vertsforeldrenes opprinnelsesland er likt som au pairens. Dette forutsetter at det er sannsynliggjort at vertsfamilien snakker norsk i dagliglivet.

Eksempel 2: Begge vertsforeldrene er av utenlandsk opprinnelse

Oppholdstillatelse kan unntaksvis gis når begge vertsforeldrene er av utenlandsk opprinnelse.

Dette forutsetter at

  • den ene vertsforelderens opprinnelsesland er forskjellig fra au pairens opprinnelsesland, og at

  • det er sannsynliggjort at vertsfamilien snakker norsk i dagliglivet.

I tilfeller der vertsfamilien kun består av én voksen person og barn, gis det som utgangspunkt ikke oppholdstillatelse dersom vertsforelderen har samme opprinnelsesland som au pairen.

I vurderingen av om kravet til formidling av norsk språk og samfunn er oppfylt, kan det for eksempel legges vekt på vertsforelderens botid i Norge, vertsfamiliens øvrige kommunikasjon med utlendingsforvaltningen eller dokumentasjon på gjennomført norskopplæring.

3.3.4. Vertsfamilien kan kun ha én au pair

En vertsfamilie kan bare ha én au pair etter utlendingsforskriften § 6-25 om gangen. For øvrig vil ikke andre ansettelsesforhold i familiens private hjem være av relevans i vurderingen av om oppholdstillatelse til au pair kan gis.

Det vil likevel ikke være i strid med kravet om én au pair om gangen at vertsfamiliens avtroppende au pair og påtroppende au pair har en overlapp på maksimalt 14 dager. Overlappen skal hensynta eventuelle praktiske utfordringer, som for eksempel hjemreise for avtroppende au pair.

3.3.5. Vertsfamilien må fullføre e-læringskurs for vertsforeldre

Minst én av vertsforeldrene må ha gjennomført e-læringskurs for vertsforeldre før oppholdstillatelse til au pair kan gis. Kursbeviset er gyldig i 18 måneder fra datoen for fullført kurs, og kursbeviset skal vedlegges søknaden. Kurset gjennomføres via UDIs nettsider (ekstern lenke).

3.3.6. Vertsfamilien kan ikke være utestengt fra au pair-ordningen

Det kan ikke gis oppholdstillatelse til au pair dersom én eller begge vertsforeldrene er utestengt fra au pair-ordningen etter utlendingsloven § 27 b. Det kan heller ikke gis oppholdstillatelse til au pair der søknad er lagt i bero for å avklare om vertsfamilien skal utestenges fra au pair-ordningen, jf. utlendingsforskriften § 6-25 tredje ledd. Dersom en vertsfamilie har en au pair på det tidspunktet vertsfamilien utestenges fra au pair-ordningen, skal tillatelsen til denne au pairen tilbakekalles. Dette innebærer ikke at au pairen umiddelbart må forlate Norge, se kapittel 7.

4. Oppholdstillatelsens innhold og varighet

Tillatelsen gir innehaveren adgang til å arbeide som au pair hos én bestemt vertsfamilie, jf. utf. § 6-33 første ledd.

Oppholdstillatelse til au pair kan ikke gis for mer enn to år, jf. utlendingsloven § 60 første ledd, jf. utlendingsforskriften § 10-16 fjerde ledd. Oppholdstillatelsens varighet skal likevel ikke settes utover det tidsrom det er søkt om, jf. utlendingsforskriften § 10-16 femte ledd.

Denne oppholdstillatelsen danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utlendingsforskriften § 6-25 andre ledd, eller familieinnvandring, jf. utlendingsloven § 49, jf. utlendingsforskriften § 9-6. En utlending kan ikke ha oppholdstillatelse som au pair i til sammen mer enn to år.

5. Søknadsprosedyrer

5.1. Hvem kan levere søknad om oppholdstillatelse

5.1.1. Au pairen leverer søknaden

Au pairen skal selv søke om oppholdstillatelse, jf. utlendingsforskriften § 10-2 tredje ledd. Vertsfamilien kan ikke levere søknad om oppholdstillatelse på vegne av au pairen, jf. utlendingsloven § 56, jf. utlendingsforskriften § 10-3, jf. utlendingsforskriften § 6-9 annet ledd.

Au pairen kan derimot gi vertsfamilien skriftlig fullmakt slik at vertsfamilien kan opptre på vegne av søkeren i den videre søknadsprosessen etter at søknad er levert. En fullmakt innebærer at henvendelser fra utlendingsmyndighetene blir rettet til vertsfamilien og at de får innsyn i saken, jf. forvaltningsloven § 12 (ekstern lenke). Fullmakt gis ved å fylle ut følgende fullmaktsskjema på UDIs nettsider (ekstern lenke til PDF).

5.2. Hvor skal søknaden leveres

5.2.1. Hovedregel: Søknaden skal til norsk utenriksstasjon

Førstegangs oppholdstillatelse skal som hovedregel være gitt før innreise til Norge, jf. utlendingsloven § 56 første ledd. Søkeren må derfor levere søknaden til norsk utenriksstasjon (ambassade/generalkonsulat) i det landet au pairen er borger av, eller til norsk utenriksstasjon i det landet der au pairen har hatt oppholdstillatelse de siste seks månedene, jf. utlendingsforskriften § 10-2 tredje ledd. Fremmes søknaden fra et annet land enn hjemlandet, skal det dokumenteres at søkeren har hatt gyldig tillatelse i dette landet de siste seks månedene. Dersom søkeren reiser inn i Norge før oppholdstillatelse er gitt, vil søknaden som hovedregel avslås, jf. utlendingsloven § 56 første ledd, jf. utlendingsforskriften § 10-1 femte ledd. Søkeren må etter utreise eventuelt fremme ny søknad gjennom norsk utenriksstasjon i hjemlandet. Dersom søkeren reiser inn før oppholdstillatelse er gitt kan det også være aktuelt å bortvise au pairen, jf. utlendingsloven § 17 første ledd bokstav d.

Unntaksvis kan søkere med gyldig Schengenvisum eller gyldig oppholdstillatelse i et annet Schengenland reise inn til Norge før oppholdstillatelse er gitt. I tillegg må søkeren kunne dokumentere at han eller hun har kompetanse som faglært, jf. utlendingsforskriften § 6-1 1. Dette er en forutsetning for at søkeren kan oppholde seg i Norge mens søknaden om oppholdstillatelse er til behandling, jf. utlendingsforskriften § 10-1 første ledd bokstav a. I slike tilfeller er det derimot ikke adgang for søkeren å virke som au pair før oppholdstillatelse er gitt, jf. utlendingsloven § 55 første ledd, jf. utlendingsloven § 17 bokstav d.

5.2.2. Unntak: Adgang til å søke om oppholdstillatelse til au pair fra Norge

Søkere som kan dokumentere å ha kompetanse som faglært i henhold til utlendingsforskriften § 6-1 1, kan søke om oppholdstillatelse til au pair fra Norge, jf. utlendingsforskriften § 10-1 første ledd bokstav a.

Med «faglært» menes at søkeren minst er fagutdannet tilsvarende videregående skoles nivå, har fagbrev, utdanning fra høyskole eller universitet eller har spesielle kvalifikasjoner (yrkeserfaring, kurs eller annen opplæring som tilsvarer tidligere nevnt utdanning), se UDI 2014-018 Oppholdstillatelse til faglærte.

For å kunne søke fra Norge må søkeren også dokumentere at han eller hun har lovlig opphold (UDI-2013-007), og at han eller hun ikke oppholder seg i Norge i forbindelse med søknad om beskyttelse eller i påvente av utreise etter avslag på søknad om beskyttelse, jf. utlendingsforskriften § 10-1 tredje ledd.

Søkeren skal levere søknaden til politiet i det distriktet han eller hun har sitt faste opphold, jf. utlendingsforskriften § 10-2 femte ledd.

5.3. Gebyr

Søkeren må betale et saksbehandlingsgebyr når søknaden leveres, se utlendingsloven § 89, jf. utlendingsforskriften § 17-10 første ledd. Gebyret skal betales samtidig som søkeren registrerer søknad elektronisk i Søknadsportalen (ekstern lenke), se delkapittel 5.4.1 for mer informasjon om denne prosessen.

Søknaden om oppholdstillatelse til au pair kan avslås dersom gebyret ikke er betalt, jf. utlendingsforskriften § 10-2 niende ledd.

UDI kan også fastsette at søknaden kan avvises av det organet som mottar søknaden dersom gebyret ikke er betalt, jf. utlendingsforskriften § 10-2 tiende ledd.

5.4. Krav til dokumentasjon

5.4.1 Søknadsskjema

Søknad om oppholdstillatelse skal fremmes på elektronisk skjema «Søknad om oppholdstillatelse til au pair». Skjemaet fylles ut i Søknadsportalen. Alle punktene i skjemaet må fylles ut. Ved fullført registrering av elektronisk søknad vil søkeren motta et følgebrev per e-post. Dette følgebrevet må signeres av søkeren og vedlegges søknaden.

5.4.2. Øvrig dokumentasjon

Utenriksstasjonen (ambassade/generalkonsulat) eller politiet skal sørge for at søkeren har fylt ut sjekklisten som gjelder for oppholdstillatelse til au pair, og at søkeren har levert alle dokumentene som står i sjekklisten.

Sjekklisten finnes på UDIs nettsider:

Offisielle dokumenter (vitnemål, attester osv.) skal fremlegges i originalversjon for utenriksstasjonen (ambassade/generalkonsulat) eller politiet, men skal ikke legges ved søknaden. Kun kopier, bekreftet av utenriksstasjonen (ambassade/generalkonsulat) eller politiet, skal vedlegges søknaden. Sammen med søknaden skal det også legges ved oversettelse av dokumentene til norsk eller engelsk utført av en autorisert oversetter.

5.5. Vedtaksmyndighet ved førstegangssøknad om oppholdstillatelse til au pair

Førstegangssøknad om oppholdstillatelse til au pair avgjøres av UDI, jf. utlendingsloven§ 65.

6. Fornyelse av oppholdstillatelse til au pair

6.1. Definisjoner

Oppholdstillatelse til au pair kan fornyes så lenge oppholdstiden samlet ikke overstiger 2 år. Se delkapittel 6.6.

Begrepet «fornyelse» omfatter i au pair-sammenheng to typetilfeller.

Fornyelse kan omfatte de tilfeller hvor au pairen ønsker å fornye oppholdstillatelsen fordi den opprinnelige oppholdstillatelsen var gitt for kortere tid enn to år. En slik fornyelse kan gis for samme eller ny vertsfamilie. Se delkapittel 6.3.

Fornyelse kan også omfatte de tilfeller hvor au pairen underveis i oppholdet ønsker å bytte vertsfamilie. Se delkapittel 6.4.

6.2. Vilkår for fornyelse

Oppholdstillatelse til au pair kan fornyes dersom vilkårene for oppholdstillatelsen fortsatt er oppfylt, jf. utlendingsloven § 61. Fornyet tillatelse kan gis selv om au pairen på søknadstidspunktet (ekstern lenke) er fylt 30 år.

6.3. Søknadsprosessen ved fornyelse

6.3.1 Hvordan søke om fornyelse?

Søknad om fornyelse av oppholdstillatelse fremmes på elektronisk skjema «Fornyelse av oppholdstillatelse som au pair», jf. utlendingsforskriften § 10-27. Skjemaet fylles ut i Søknadsportalen.

Ved søknad om fornyelse av oppholdstillatelse må det også betales et saksbehandlingsgebyr. Gebyret betales samtidig med registrering av søknad i Søknadsportalen, se delkapittel 5.3.

Ved fornyelse av oppholdstillatelse må au pairen og den nye vertsfamilien undertegne UDIs standardkontrakt for kulturutveksling, se delkapittel 3.3.1. Det må også legges ved dokumentasjon på vertsforeldrenes nasjonalitet.

Søknaden om fornyelse av oppholdstillatelse skal leveres til politidistriktet der au pairen bor, jf. utlendingsforskriften § 10-27 første ledd. Dersom au pairens politidistrikt endres ved fornyelsen, skal søknaden leveres til det politidistriktet han eller hun skal flytte til. Som hovedregel stilles det krav til personlig oppmøte, jf. utlendingsforskriften § 10-27 andre ledd.

6.3.2. Rettigheter ved søknad om fornyelse

Søker au pairen om fornyelse av oppholdstillatelse kan han eller hun få rett til fortsatt opphold på samme vilkår inntil søknaden er avgjort. Dette forutsetter at han eller hun søker senest én måned før inneværende oppholdstillatelse utløper og at oppholdstillatelsen kan fornyes, jf. utlendingsloven § 61 sjette ledd.

Søker derimot au pairen om fornyelse av oppholdstillatelse senere enn én måned før inneværende oppholdstillatelse utløper, skal politiet eller UDI vurdere om au pairen kan få fortsatt opphold på samme vilkår. I vurderingen skal det blant annet legges vekt på om søknaden kan påregnes innvilget, jf. utlendingsforskriften § 10-25. Som hovedregel vil også denne gruppen få rett til opphold på samme vilkår frem til søknad om fornyelse av oppholdstillatelse er behandlet.

Dersom au pairen søker om fornyelse av en oppholdstillatelse som ikke kan fornyes eller søker om oppholdstillatelse på nytt faktisk eller rettslig grunnlag, vil han eller hun ikke ha rett til opphold på samme vilkår i påvente av svar på den nye søknaden. Det betyr at au pairen ikke kan virke som au pair under søknadsbehandlingen.

6.3.3. Ved avslag på søknad om fornyelse

Avslag på søknad om fornyelse av oppholdstillatelse som er fremmet senest én måned før oppholdstillatelsen utløper, kan ikke iverksettes før vedtaket er blitt endelig, jf. utlendingsloven § 90 fjerde ledd. Dette innebærer at au pairen ikke plikter å forlate Norge slik forutsatt i avslagsvedtaket, men at han eller hun fortsatt kan oppholde seg i Norge inntil klagen er endelig behandlet av Utlendingsnemnda (UNE).

Dersom au pairen søker om fornyelse av oppholdstillatelse til au pair som ikke kan fornyes, regnes søknaden som en ny førstegangssøknad. Au pairen vil som hovedregel ikke ha rett til utsatt iverksettelse ved avslag på en slik søknad.

Generelle regler i forvaltningsloven supplerer utlendingsloven når forholdet ikke reguleres direkte av utlendingsloven, jf. utlendingsloven § 80. Den generelle regelen om utsatt iverksettelse i forvaltningsloven § 42 (ekstern lenke) vil derfor kunne supplere utlendingsloven § 90.

6.4. Søknadsprosessen ved bytte av vertsfamilie

Så fremt au pairen har en gyldig oppholdstillatelse kan han eller hun når som helst fremme søknad om å bytte vertsfamilie.

En søknad om bytte av vertsfamilie behandles etter reglene om fornyelse, jf. utlendingsloven § 61 første og syvende ledd. En au pair som ønsker å bytte vertsfamilie vil som hovedregel også få rett til opphold på samme vilkår selv om han eller hun ikke har hatt lovlig opphold i medhold av tidligere oppholdstillatelse i minst de ni siste månedene, jf. utlendingsloven § 61 syvende ledd første punktum. Dette er begrunnet i at en au pair ikke skal behøve å bli i et au pair-forhold når han eller hun ikke ønsker det.

Søknad om bytte av vertsfamilie fremmes på elektronisk skjema «Fornyet oppholdstillatelse som au pair». Skjemaet fylles ut i Søknadsportalen.

Ved søknad om bytte av vertsfamilie må det også betales et saksbehandlingsgebyr. Gebyret betales samtidig med registrering av søknad i Søknadsportalen, se delkapittel 5.3.

Ved bytte av vertsfamilie må søkeren og den nye vertsfamilien undertegne UDIs standardkontrakt for kulturutveksling, se delkapittel 3.1.1. Det må også legges ved dokumentasjon på vertsforeldrenes nasjonalitet.

Søkeren leverer kontrakten og øvrig dokumentasjon til politiet i det distriktet han eller hun bor. Det er som hovedregel krav til personlig oppmøte, jf. utlendingsforskriften § 10-27 første ledd.

Søkeren kan flytte inn hos den nye vertsfamilien og utføre oppgaver i henhold til ny kontrakt så snart søknad om fornyet oppholdstillatelse er registrert i Søknadsportalen og gebyret er betalt og det er bestilt time hos politiet, jf. utlendingsforskriften § 10-25 a. Dette er begrunnet i at en au pair ikke skal behøve å bli i et au pair-forhold når han eller hun ikke ønsker det. Au pair-kontraktens forpliktelser vil i et slikt tilfelle gjelde fra innflyttingstidspunktet hos ny vertsfamilie. Dersom søknad om fornyet oppholdstillatelse er registrert i Søknadsportalen og gebyret er betalt og det er bestilt time hos politiet, men au pairen bor hos sin gamle vertsfamilie ut oppsigelsestiden, gjelder au pair-kontraktens forpliktelser på oppgitt startdato i au pair kontrakten hos den nye vertsfamilien.

6.5. Vedtaksmyndighet ved fornyelse av oppholdstillatelse

Så fremt det ikke er tvil om at vilkårene for fornyet oppholdstillatelse er oppfylt, gis politiet myndighet til å behandle søknader om fornyelse, jf. utlendingsloven § 65 annet ledd, jf. utlendingsforskriften § 13-2 første ledd og UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader.

Politiet har som hovedregel likevel ikke vedtaksmyndighet dersom søkeren bytter til en ny vertsfamilie hvor én eller begge vertsforeldrene har et annet opprinnelsesland enn Norge. Slike søknader, samt søknader hvor det er tvil om vilkårene for fornyet oppholdstillatelse er oppfylt, skal sendes til UDI for behandling.

6.6. Varighet og innhold av fornyet oppholdstillatelse

På samme måte som ved førstegangsvedtak skal vedtak om fornyelse av oppholdstillatelse knyttes til at søkeren er au pair hos en bestemt vertsfamilie, jf. utlendingsforskriften § 10-24.

Fornyet oppholdstillatelse gis som hovedregel fra utløpet av den tidligere oppholdstillatelsen, jf. utlendingsforskriften § 10-24 andre ledd. Dette gjelder også selv om politiet eller UDI først fatter vedtak etter at den tidligere oppholdstillatelsen har utløpt.

Hvis fornyelsen gjelder bytte av vertsfamilie og fornyet oppholdstillatelse gis før utløpet av den tidligere oppholdstillatelsen, skal den fornyede oppholdstillatelsen gis fra vedtaksdato, jf. utlendingsforskriften § 10-26 første ledd.

Oppholdstillatelse til au pair kan ikke gis for mer enn til sammen to år, jf. utlendingsforskriften § 6-25. Fornyet oppholdstillatelse kan derfor ikke gis med lenger varighet enn at tidligere opphold og fornyet opphold til sammen utgjør to år. Dersom au pairen gis oppholdstillatelse slik at han eller hun samlet får oppholdstillatelse i to år, skal det fremgå av vedtaket at oppholdstillatelsen ikke kan fornyes. Opphold hos ny vertsfamilie under saksbehandlingen skal medregnes ved beregningen av varigheten av samlet oppholdstid som au pair, jf. utlendingsforskriften § 10-25 a.

7. Tilbakekall av oppholdstillatelse

7.1 Når kan en oppholdstillatelse tilbakekalles?

Oppholdstillatelse til au pair kan tilbakekalles dersom vilkårene for tilbakekall er oppfylt, jf. utlendingsloven § 63. Dette forutsetter at han eller hun mot bedre vitende har gitt uriktige opplysninger eller fortiet forhold av vesentlig betydning for vedtaket, eller dersom det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige regler, jf. utlendingsloven § 63 første ledd.

Vedtak om tilbakekall av oppholdstillatelse fattes av UDI, jf. utlendingsloven § 65 første ledd.

UDI skal forhåndsvarsle om at oppholdstillatelsen vurderes tilbakekalt. Au pairen skal gis mulighet til å uttale seg om forhåndsvarselet innen normalt tre uker, jf. forvaltningsloven § 16 (ekstern lenke).

Dersom utlendingen får oppholdstillatelse som au pair hos en ny vertsfamilie eller får oppholdstillatelse på et annet grunnlag enn som au pair, bortfaller den tidligere tillatelsen som au pair uten tilbakekall, se Instruks GI-05/2024 – konsekvenser av søknad om oppholdstillatelse på nytt grunnlag når søkeren allerede har oppholdstillatelse i Norge.

7.2 Rettigheter ved tilbakekall

Vedtak om tilbakekall av oppholdstillatelse kan ikke iverksettes før vedtaket er blitt endelig, jf. utlendingsloven § 90 fjerde ledd. Dette innebærer at au pairen ikke plikter å forlate Norge slik forutsatt i tilbakekallsvedtaket, men at han eller hun fortsatt kan oppholde seg i Norge inntil klagen er endelig behandlet av UNE.

8. Klage

Avslag på søknad om oppholdstillatelse til au pair kan påklages etter reglene i forvaltningsloven kapittel 6 (ekstern lenke). Au pairen skal levere klagen selv. Dersom søker har gitt vertsfamilien skriftlig fullmakt, kan vertsfamilien eventuelt fremsette klagen på vegne av søkeren, jf. forvaltningsloven § 12 (ekstern lenke). Dersom au pairen har annen fullmektig i saken, for eksempel advokat, kan denne klage på vegne av au pairen.

Klagen leveres til UDI. Denne kan skannes og sendes elektronisk ved å lastes opp i søknadsportalen. Klagen kan også sendes til UDI per brevpost.

Tilsvarende regler gjelder for vedtak om tilbakekall.