Tema

  • Retur og tilbakevending

Rettskildekategori

  • Retningslinje
UDI har ny organisering fra 1. januar 2022. For de aller fleste asylmottakene er retningslinjen erstattet av kravspesifikasjoner pga. nye driftsavtaler. Retningslinjene er tilgjengelig på udiregelverk.no i en overgangsperiode inntil alle mottak har nye driftsavtaler, og oppdateringer som følge av MOT-portal og navn på organisatoriske enheter etter organisasjonsutviklingen er ikke oppdatert. Kontakt UDIs regionale enhet ved spørsmål. (17.12.2021).
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

    21/03332-1 (14/4200-8)

UDI 2012-019V Assistanse til beboerne ved søknad om assistert retur

Faktureringsrutine ved returforberedende arbeid i mottak.

Når mottaket skal legge ut for beboerens utgifter

Asylmottakene skal legge ut for utgifter i forbindelse med en beboers søknad om assistert retur. Det er kun utgifter avledet av en innlevert søknad om assistert retur som vil bli refundert av UDI.
Utgifter knyttet til norske borgere, f.eks. barn født i asylmottak, omfattes ikke av refusjonen.

Utgifter som refunderes

Følgende utgifter refunderes av UDI:

  • Utgifter til alle nødvendige reiser når beboeren skal skaffe reisedokument. Det vil si til ambassader, lokalt politi eller folkeregisteret.

  • Utgifter til avreise til Oslo flyplass.

  • Utgifter til å skaffe seg passbilder.

  • Utgifter til porto når dokumenter skal sendes i posten.

  • Utgifter til gebyr for reisedokument.

  • Utgifter som gjelder nødvendige vaksiner som personer trenger før de returnerer, slik at de kan oppholde seg i hjemlandet. Dette gjelder spesielt for barn født i Norge/Europa, personer som har oppholdt seg lenge utenfor hjemlandet sitt etc. Meldingen der IOM eller UDI ber mottaket om å bistå med vaksinering må i dette tilfellet legges ved som dokumentasjon.

Faktura til UDI

For å få refunert utgiftene må asylmottaket sende en elektronisk faktura til UDI. Fakturaer til UDI skal leveres i Elektronisk handelsformat (EHF). UDIs elektroniske fakturaadresse er: 974 760 746.

Fakturaen må merkes med asylmottakets navn, UDIs referansenummer 1110MBJ og UDIs fakturamottaksadresse.

UDIs fakturamottaksadresse er:

Utlendingsdirektoratet (UDI)
Fakturamottak DFØ
Postboks 4746 Torgård
7468 Trondheim

Øvrige krav til faktura

Utgiftene det søkes refusjon for skal dokumenteres med underbilag som fakturakopi, kvitteringer og liknende. Hvert underbilag skal spesifiseres, og det skal være en referanse fra faktura til underbilagene.

Underbilag som inneholder helseopplysninger eller er av personsensitiv art skal ikke sendes sammen med EHF-faktura. Underbilag av denne typen skal sendes separat med vanlig post (Utlendingsdirektoratet, Postboks 2098 Vika, 0125 Oslo), med henvisning til den opprinnelige EHF-fakturaen, og merkes med RUPIM/Returforberedende utgifter for personer i mottak.