Tema
- Arbeid
Rettskildekategori
- Retningslinje
UDI 2014-009 Oppholdstillatelse til selvstendig næringsdrivende
1. Innledning
Dokumentet gir retningslinjer for behandling av søknader om oppholdstillatelse for å drive selvstendig næringsvirksomhet i Norge, jf. utlendingsloven § 25 første ledd, jf. utlendingsforskriften (utf.) § 6-18.
2. Vilkår
Det er flere vilkår som må være oppfylt for å kunne få oppholdstillatelse som selvstendig næringsdrivende. I tillegg til de vilkårene som omtales nærmere i punktene 2.1. til 2.6., er det et krav at personen har fylt 18 år, jf. utlendingsloven (utl.) § 25 første ledd, og at det foreligger tillatelse for virksomheten i henhold til øvrig lovgivning, jf. utf. § 6-18 første ledd bokstav c. Dette kan for eksempel gjelde godkjenning av lokaler.
2.1. Faglært
Søkeren må ha kompetanse som faglært, jf. utf. § 6-1 første ledd første punktum og annet punktum bokstav b, jf. § 6-18 første ledd bokstav a.
Med ”kompetanse som faglært” menes at søkeren må være fagutdannet tilsvarende minimum treårig videregående skoles nivå, ha fagbrev eller avsluttet utdanning fra høyskole eller universitet eller ha spesielle kvalifikasjoner. For å ha spesielle kvalifikasjoner må det foreligge detaljert dokumentasjon på at langvarig arbeidserfaring har gitt en kompetanse på det nivået en fagutdanning ville ha gitt. Nærmere informasjon om de nevnte alternativene gis i UDI 2014-018 Oppholdstillatelse til faglærte.
Det er i tillegg et krav at søkeren har godkjenning eller autorisasjon fra relevant fagmyndighet dersom han eller hun har utdanning i et yrke hvor det er kvalifikasjonskrav i lov eller forskrift. Dette gjelder kun hvis arbeidet søkeren skal utføre krever denne utdanningen, se punkt 2.2. Det vil si at søkeren praktiserer det yrket som har kvalifikasjonskrav.
2.2. Sammenheng mellom arbeidsoppgaver og kvalifikasjoner
Det er et vilkår at det arbeidet som søkeren skal utføre i virksomheten, krever at han eller hun har kompetanse som faglært, jf. utf. § 6-18 første ledd bokstav a. Det betyr at det må være en sammenheng mellom arbeidsoppgavene og søkerens faglige kvalifikasjoner. Dette vil bero på en individuell og konkret vurdering. I denne vurderingen skal det blant annet ses hen til om søkeren skal drive virksomheten alene. I så fall kan vedkommende ha behov for kvalifikasjoner på forskjellige områder, og fagkompetansen skal ligge på det området søkeren må antas å jobbe mest. Eksempelvis vil en person som skal drive et rørleggerfirma alene, ha behov for å være utdannet rørlegger, jf. punkt 2.1. Dersom samme person skal ansette én eller flere rørleggere, og selv være daglig leder i virksomheten, kan personen være rørlegger, men det vil likeså være mulig at vedkommende har faglige kvalifikasjoner innen økonomi, regnskap eller lignende. For virksomhet som yter tjenester som ikke kan knyttes til ett eller flere konkrete yrker, skal søkerens redegjørelse vektlegges i vurderingen av hvilken kvalifikasjon vedkommendes arbeidsoppgaver krever. Et konsulentfirma som tilbyr tjenester for næringslivet, kan for eksempel kreve at søkeren er fagutdannet innen regnskap, jus, språk eller kommunikasjon.
2.3. Varig drift
Det er et vilkår at virksomheten drives varig. Det er i den forbindelse tilstrekkelig at det, ut fra virksomhetens formål, anses sannsynlig at virksomheten drives aktivt i minst 3 år fremover. Åpenbart kortvarig drift faller således utenfor bestemmelsen.
2.4. Selskapsform
Bestemmelsen i utf. § 6-18 gjelder selvstendig næringsdrivende. Det er ikke krav om én konkret selskapsform, men utlendingen skal ha en sentral, selvstendig og ledende rolle i driften, jf. Arbeids- og inkluderingsdepartementets rundskriv om ikrafttredelse av ny utlendingslov og ny utlendingsforskrift fra 1. januar 2010 (A-2009-063). Hvis virksomheten er etablert som aksjeselskap, og utlendingen i tillegg til å være aksjonær også skal delta aktivt i driften, skal søknaden vurderes i forhold til utf. § 6-1 første ledd. Det samme gjelder dersom utlendingen skal drive/delta i driften av et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). I alle andre tilfeller vil det bero på en konkret individuell vurdering om den respektive selskapsformen, og søkerens deltakelse i driften, er i samsvar med bestemmelsens formål.
Loven regulerer ikke hvor omfattende utlendingens arbeid/aktivitet skal være, men det følger av fast forvaltningspraksis at det også for selvstendig næringsdrivende skal ligge på det nivået som tilsvarer en heltidsstilling for ansatte. Når det dreier seg om et enkeltpersonforetak legges det til grunn at dette vilkåret er oppfylt. For lavere aktivitet enn heltid må det vurderes individuelt om vilkåret om aktiv deltakelse likevel er oppfylt.
2.4.1. Overta eksisterende eller starte ny virksomhet
Søkeren kan starte ny eller overta en allerede eksisterende virksomhet. Dette vil påvirke dokumentasjonskravet, jf. punkt 3.2.
2.4.2. Videreføre egen/eksisterende virksomhet
Utlending som har hatt opphold i Norge i medhold av annen type tillatelse og som ga adgang til å drive selvstendig næringsvirksomhet, kan søke å videreføre egen virksomhet med tillatelse etter utf. § 6-18. I så fall må de samme vilkårene som ved oppstart av ny virksomhet, være oppfylt. Dette gjelder også hvis virksomheten har blitt etablert før ikrafttreden av ny utlendingslov og –forskrift den 01.01.2010.
2.4.3. Avgrensning mot ansettelsesforhold
Tillatelse etter utf. § 6-18 gis til å drive selvstendig næringsvirksomhet. Det avgjørende i denne vurderingen er de reelle og faktiske forholdene, ikke formelle rammer. Forholdet mellom den næringsdrivende og en oppdragsgiver skal være slik at oppdragsgiveren hverken har den administrative eller den faglige instruksjonsmyndigheten.
Den selvstendig næringsdrivende skal drive for egen regning og risiko. Det betyr at han eller hun blant annet selv skal dekke utgifter til materialer, lokaler, transportmidler og lignende. Egen risiko innebærer i denne sammenheng at den næringsdrivende har ansvaret for resultatet av oppdraget slik at oppdragsgiverne kan reklamere over resultatet, jf. NOU 1997:21 (ekstern lenke).
2.5. Krav om sikret underhold og økonomisk grunnlag for driften
Det stilles krav til sikret underhold for at oppholdstillatelse skal kunne innvilges, jf. utlendingsloven § 58, jf. utf. § 10-7.
Underholdskravet ved første gangs søknad om oppholdstillatelse i andre saker enn familieinnvandring er 2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G), se GI-17/2020 - Instruks om endringer i underholdskravet ved førstegangs søknad i andre saker enn familieinnvandring (utlendingsforskriften § 10-7).
Det er forutsetning for å få tillatelse som selvstendig næringsdrivende at underholdet i det vesentlige vil være sikret gjennom næringsvirksomheten, jf. utlendingsforskriften § 10-7 tredje ledd. Den selvstendig næringsdrivende må derfor godtgjøre at det er et økonomisk grunnlag for driften av virksomheten, jf. utf. § 6-18 første ledd bokstav b.
Det økonomiske grunnlaget er godtgjort dersom det er sannsynlig at den selvstendig næringsdrivende vil få tilstrekkelig midler fra drift av virksomheten til å oppfylle kravet til underhold i utlendingsforskriften § 10-7 tredje ledd, se utf. § 6-18 annet ledd. Midler fra offentlige tilskuddsordninger kan inngå i vurderingen av det økonomiske grunnlaget, jf. utf. 6-18 annet ledd annet punktum.
Med offentlige tilskudd menes midler fra Innovasjon Norge, fylkeskommunen eller andre offentlige institusjoner i Norge som gir støtte til bedrifter og selvstendig næringsdrivende.
Ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten (NAV) anses ikke som tilskudd.
Det er særlig i saker der søkeren skal starte ny bedrift i Norge at det vil være aktuelt å se hen til offentlige tilskudd ved siden av inntekten fra ervervsvirksomheten. Tiden det tar før en nyetablert virksomhet gir tilstrekkelig inntekt vil variere fra bransje til bransje, og det vil også avhenge av søkerens personlige egenskaper og situasjonen i næringslivet.
Det må derfor vurderes konkret i den enkelte sak om, i hvor stor grad, og hvor lenge tilskuddsmidler skal medregnes i vurderingen av det økonomiske grunnlaget for driften av virksomheten.
Inntekten fra næringsvirksomheten skal alltid utgjøre den vesentlige delen av underholdskravet, se A-4/2021 – Ikrafttredelse av endringer i utlendingsforskriften § 6-18 (økonomisk grunnlag ved oppholdstillatelse til selvstendig næringsdrivende) og utlendingsforskriften § 10-7 tredje ledd. I det omfanget vi godtar at det økonomiske grunnlaget ikke dekker hele underholdskravet, kan det resterende dekkes av egne midler etc.
Det er Utlendingsdirektoratet som skal vurdere om det foreligger økonomisk grunnlag for driften av virksomheten.
Gode arbeidsmarkedsfaglige vurderinger forutsetter at Utlendingsdirektoratet holder seg oppdatert på utviklingen i arbeidsmarkedet. Arbeids- og velferdsdirektoratet utarbeider jevnlig statistikk, rapporter og analyser av arbeidsmarkedet og arbeidsledigheten på nasjonalt og fylkesnivå, som bør benyttes aktivt i saksbehandlingen.
2.6. Bolig
For en midlertidig oppholdstillatelse er det et krav om sikret bolig, jf. utl. § 58.
Bolig anses sikret når utlendingen disponerer hus, leilighet, hybel eller lignende som tilfredsstiller offentlige krav. Dreier det seg om leieforhold, må det fremlegges skriftlig leiekontrakt som er godkjent av huseier, borettslag eller annen som disponerer over boligen, jf. utf. § 10-12.
2.7. Unntak fra kravet om å drive selvstendig næringsvirksomhet
Utlendingen skal utelukkende drive selvstendig næringsvirksomhet. Det kan imidlertid gis adgang til å ta arbeid som arbeidstaker når særlige grunner tilsier det, jf. utlendingsforskriftens § 6-18 tredje ledd.
Med særlige grunner menes i denne sammenheng at den selvstendig næringsdrivende, for å kunne drive virksomheten sin, kan være nødt til å inngå ansettelsesforhold for kortere perioder. For eksempel kan det gjelde en lege med egen praksis som kan være pålagt å ta vakter ved legevakten som ansatt i kommunen. Det kan også gjelde en kunstner som av enkelte store kulturinstitusjoner ikke kan få oppdrag som selvstendig næringsdrivende, men kun som arbeidstaker.
Søkeren må redegjøre for behovet for å inngå et ansettelsesforhold. Ønsket om å supplere inntektene fra virksomheten med lønn fra et ansettelsesforhold eller et mer generelt ønske om også å ta annen type arbeid, anses ikke som særlige grunner.
3. Søknadsprosedyre
3.1. Søknadssted og søknadsprosedyre
Førstegangs oppholdstillatelse skal være gitt før innreise i riket, jf. utlendingsloven § 56 første ledd. Imidlertid kan søkere som har kompetanse som faglært, fremme søknad fra Norge, jf. utlendingsforskriften § 10-1 første ledd bokstav a. Dette forutsetter at søkeren har lovlig opphold og at vedkommende ikke oppholder seg i riket i forbindelse med søknad om asyl eller i påvente av utreise etter avslag på asylsøknad, jf. denne bestemmelsens tredje ledd.
Søknad om oppholdstillatelse skal som hovedregel registreres elektronisk via Søknadsportalen. Unntaksvis brukes Utlendingsdirektoratets eget skjema: Søknad om tillatelse til arbeid eller opphold (ekstern lenke til PDF). Skjemaet er tilgjengelig på Utlendingsdirektoratets nettsider (ekstern lenke).
3.2. Dokumentasjonskrav
Den instans som mottar søknaden, må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne. Søkeren skal få en stemplet kopi av dokumentlisten som en kvittering på at dokumentene er levert.
Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:
- Selvstendig næringsdrivende med firma i Norge (ekstern lenke) - Disse dokumentene må du levere inn når du skal søke om oppholdstillatelse
- Self-employed persons with a company in Norway (external link) - You must hand in these documents when you apply for a residence permit
Dokumentasjon skal fremvises i original sammen med en oversettelse til norsk eller engelsk.
Dersom saksdokumentene ikke oversendes elektronisk, er det som hovedregel tilstrekkelig at kopi av dokumentene oversendes UDI. Det er da en forutsetning at originaldokumentet har blitt fremvist og kopien bekreftet av utenriksstasjonen eller politiet.
3.3. Beslutningsmyndighet
3.3.1. Tillatelse under søknadsbehandling
Det kan etter anmodning gis tillatelse under søknadsbehandling, jf. utlendingsloven § 57. Denne typen tillatelse gis av politiet, jf. utl. § 65 annet ledd, jf. utf. § 13-1 første ledd bokstav h. For mer informasjon om bestemmelsen vises til UDI 2010-147 Opphalsløyve under søknadshandsaminga.
3.3.2. Midlertidig oppholdstillatelse
Førstegangs oppholdstillatelse som selvstendig næringsdrivende gis av Utlendingsdirektoratet, jf. utlendingsloven § 65 første ledd.
4. Tillatelsens innhold og varighet
4.1. Tillatelsens innhold
Oppholdstillatelsen er bundet til den bestemte virksomheten som søkeren skal drive, jf. utlendingsforskriften § 6-18 tredje ledd. Virksomhetens navn og organisasjonsnummer, hvis det allerede foreligger, skal angis i vedtaket. Dersom det også gis adgang til å inngå et arbeidsforhold, jf. punkt 2.7., skal det fremgå av vedtaket.
Oppholdstillatelsen danner grunnlag for:
- familieinnvandring, jf. utlendingsloven §§ 40-42
- permanent oppholdstillatelse jf. utf. § 6-18 tredje ledd
Oppholdstillatelsen kan fornyes, jf. utlendingsloven § 61.
4.2. Tillatelsens varighet
Oppholdstillatelsen gis for ett år, jf. utf. § 10-16 fjerde ledd.
5. Fornyelse
En søknad om oppholdstillatelse etter utlendingsforskriften § 6-18 skal fornyes, dersom grunnlaget for førstegangs tillatelse fortsatt er til stede, med mindre det foreligger omstendigheter som vil gi grunn til å nekte utlendingen adgang til eller opphold i riket i medhold av andre bestemmelser i loven, jf. utl. § 61 første ledd.
Kravet om sikret underhold i henhold til utf. § 10-7 og vilkåret om at det må foreligge økonomisk grunnlag for virksomheten, jf. utlf. 6-18 første ledd bokstav b, skal vurderes på nytt ved hver søknad om fornyet oppholdstillatelse. For nærmere informasjon om vurderingen av om det foreligger økonomisk grunnlag for virksomheten, se punkt 2.5 ovenfor.
Det er et vilkår for fornyelse av tillatelsen at det er den samme virksomheten tillatelsen skal knyttes til som ved den forrige, jf. utlendingsforskriften § 10-21 femte ledd.
Fornyet tillatelse skal også være bundet til en bestemt virksomhet. Fornyet tillatelse gis for ett år, jf. utf. § 10-24 første ledd.
Dersom søknaden om fornyelse fremmes senest én måned før tillatelsen utløper, har søkeren rett til fortsatt opphold på samme vilkår inntil søknaden er endelig avgjort, jf. utlendingsloven § 61 sjette ledd.
5.1. Søknadsprosedyrer
Søknad om fornyelse skal som hovedregel registreres elektronisk i Søknadsportalen (ekstern lenke). Alternativt fremmes søknaden på papir ved bruk av UDIs skjema: Søknad om tillatelse til arbeid eller opphold. Skjemaet er tilgjengelig på Utlendingsdirektoratets nettsider (ekstern lenke). Søknaden leveres til politiet i det distriktet der søkeren har sitt faste opphold, jf. utlendingsforskriften § 10-27. Det innebærer at en søknad om fornyelse som hovedregel skal fremmes fra Norge.
Den instans som mottar søknaden, må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne. Søkeren skal gis en stemplet kopi av dokumentlisten som en kvittering på at dokumentene er levert.
Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:
- Selvstendig næringsdrivende (med firma i Norge) (ekstern lenke) - Disse dokumentene må du levere inn når du skal søke om oppholdstillatelse
- Self-employed person (with a company in Norway) (external link) - You must hand in these documents when you apply for a residence permit
5.2. Beslutningsmyndighet
Fornyet oppholdstillatelse som selvstendig næringsdrivende gis av Utlendingsdirektoratet, jf. utlendingsloven § 65 første ledd.
Tema
- Arbeid
Mottaker
- Politiet
- Utenriksstasjonene
- UDI
Eier
- UDI Opphold
Rettskildekategori
- Retningslinje