Tema

  • Asylmottak

Rettskildekategori

  • Retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2015-009 Enslige mindreårige som forsvinner fra asylmottak

Rutiner for asylmottakets varsling til politiet, barneverntjenesten, UDI og andre instanser der en enslig mindreårig forsvinner fra mottak, og videre oppfølging fra asylmottaket og UDIs regionkontor.

1. Innledning

Retningslinjen gjelder i tilfeller der en enslig mindreårig forsvinner fra mottaket, og eventuelt kommer tilbake til mottaket, melder seg på nytt for utlendingsmyndighetene, eller påtreffes av andre instanser.

Retningslinjene inneholder rutiner for

  • når og hvordan asylmottaket skal varsle politiet, barnevernstjenesten, Utlendingsdirektoratet (UDI) eller andre instanse

  • hvordan mottaket skal følge opp saken videre

  • hvordan UDIs regionkontor skal følge opp saken

Med enslige mindreårige menes i denne retningslinjen beboere i mottak som er registrert i Datasystem for utlendings- og flyktningsaker (DUF) med alderen 15–18 år, og er uten foreldre eller andre som utøver foreldreansvar i Norge. Personer regnes som mindreårige inntil UDI fastsetter alder til over 18 år i vedtak etter søknad om beskyttelse.

Retningslinjene gjelder også for

  • beboere som antas å være overårige og derfor er innkvartert i ordinært mottak, men som er registrert som enslig mindreårige i DUF

  • mindreårige med følgepersoner uten omsorgsansvar

  • enslige mindreårige asylsøkere med oppholdstillatelse, som fortsatt bor i mottak i påvente av bosetting.

Barnevernstjenesten har ansvaret for enslige mindreårige under 15 år.

2. Mottakets plikt til å varsle ved forsvinning

2.1 Hvorfor skal mottaket varsle?

UDI har det overordnede ansvaret for å sikre omsorgen til enslige mindreårige asylsøkere over 15 år som bor i asylmottak. Mottakene utøver den daglige omsorgen og skal varsle ansvarlige myndigheter dersom en enslig mindreårig forsvinner fra mottaket.

Varslingen skal legge til rette for at

  • politiet kan undersøke om forsvinningen kan skyldes et straffbart forhold, herunder iverksette undersøkelser, etterlyse den savnede, og eventuelt iverksette etterforskning, jf. politiloven § 27 (ekstern lenke) og riksadvokatens rundskriv nr. 5/2004 og 3/1999

  • barnevernstjenesten kan ivareta sine oppgaver etter barnevernsloven (ekstern lenke), slik at barn og unge får trygge oppvekstsvilkår, og at barn som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid

  • Asylavdelingen (ASA) i UDI kan vurdere om asylsaken skal henlegges eller kan avgjøres på grunnlag av foreliggende opplysninger.

2.2 Når skal mottaket varsle?

Mottaksansatte skal umiddelbart undersøke årsaken til at den enslige mindreårige ikke er til stede ved daglige gjøremål, eller ikke har kommet tilbake til mottaket til avtalt tid. Mottaksansatte skal varsle når det er grunn til å tro at den mindreårige har forsvunnet fra mottaket. Den mindreårige skal meldes savnet straks og senest innen 24 timer. Mottaksansatte skal undersøke nærmere omstendighetene knyttet til forsvinningen fra mottaket. Hvem mottaket skal varsle til og hvilken informasjon som skal gis fremgår av punkt 2.3.

Mottaksansatte skal umiddelbart melde fra dersom den mindreårige kommer tilbake til mottaket, eller dersom det fremkommer informasjon om hvor den mindreårige oppholder seg. Melding om slike forhold sendes skriftlig til samtlige instanser som har mottatt melding om at vedkommende var savnet.

2.3 Hvem skal mottaket varsle til og om hva?

a. Lokalt politidistrikt

Melding om savnet person skal sendes til lokalt politidistrikt, enten ved personlig frammøte eller etter avtale med politiet. Mottaksansatte skal bruke meldeskjemaet i vedlegg 1.

Mottaket skal varsle om

  • når den mindreårige sist var observert på mottaket

  • den mindreårige har gitt informasjon eller mottaket har gjort observasjoner som kan være relevante for forsvinningen

  • den mindreårige har tatt med seg eiendelene sine eller om de er forlatt på rommet

  • den mindreårige har nettverk i Norge (venner, familie, relasjoner på mottaket eller andre)

  • andre navngitte beboere har opplysninger om hvor den mindreårige kan befinne seg, eventuelt med hvem

  • det er gjennomført aldersundersøkelse, og eventuelt tidspunktet for undersøkelsen

  • eventuelle hendelser eller bekymringer i forkant av forsvinningen (menneskehandel, tvangsekteskap, kriminalitet, rus mv.)

  • eventuelle opplysninger fra representant og/eller advokat om forsvinningen

  • eventuelle igangsatte tiltak overfor den mindreårige fra barnevernstjenesten eller Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP).

Kommunale mottak kan utlevere personopplysninger til politiet i henhold til forvaltningsloven § 13 b nr. 5 (ekstern lenke). Private mottak kan utlevere personopplysninger til politiet i henhold til drifts- og databehandleravtalene mellom mottak og UDI.

b. Barnevernstjenesten

Enhver ansatt i mottak har opplysningsplikt til barnevernstjenesten når

  • det er grunn til å tro at den mindreårige blir eller vil bli utsatt for mishandling, annen alvorlig omsorgssvikt eller menneskehandel, eller

  • den mindreårige viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd

Når enslige mindreårige forsvinner fra mottak, er det grunn til å tro at den mindreårige kan bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Mottaksansatte skal derfor uten hinder av taushetsplikt og uten ugrunnet opphold sende bekymringsmelding til lokal barnevernstjeneste om forsvinningen, jf. utlendingsforskriften § 17-6 første ledd. Av meldingen skal det fremgå hva mottaket er bekymret for og hvilke opplysninger mottaket har om hvor den mindreårige kan oppholde seg, se V2 Bekymringsmelding til barnevernet om enslig mindreårig som har forsvunnet fra asylmottak. Barnevernstjenesten har ansvar for å vurdere bekymringsmeldingen, herunder vurdere om barnevernsvakten i byer der den enslige mindreårige kan oppholde seg, skal varsles. Se også UDI 2014-015 Opplysningsplikt til barnevernet.

Dersom mottaket har opplysninger om at den enslige mindreårige oppholder seg på annen kjent adresse, skal mottaksansatte sende en bekymringsmelding til barnevernstjenesten i den aktuelle kommunen, og ikke til lokal barnevernstjeneste, se punkt 6 i UDI 2011-014 Krav til mottakenes håndtering av enslige mindreårige asylsøkeres ankomst til, og flytting fra mottak samt permisjonssøknader.

Mottaksansatte skal sende ny bekymringsmelding til lokal barnevernstjeneste hvis den enslige mindreårige kommer tilbake til mottaket etter å ha vært forsvunnet, og det er grunn til å tro at den mindreårige er eller har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt eller andre forhold som utløser opplysningsplikten.

c. Beboerens representant og advokat

Beboerens representant/verge og advokat skal varsles per telefon om forsvinningen. Mottaket skal spørre om de har relevante opplysninger om forsvinningen som kan videreformidles til politiet, barnevernstjenesten eller UDI.

d. UDI

Avlysning av avtaler med Asylavdelingen i UDI

Mottaksansatte skal umiddelbart melde fra om forsvinningen til

  • Koordineringsenheten (KOR) (_ASYL_KOR), hvis den mindreårige er innkalt til ankomstsamtale

  • Barnefaglig enhet (bfe@udi.no eller 405 55 288), hvis den mindreårige er innkalt til aldersundersøkelse eller asylintervju

Merk meldingen med høy prioritering dersom innkallingen er nært forestående.

Informasjon til UDIs regionkontor om forsvinningen

  • Mottaksansatte skal registrere den mindreårige som forsvunnet i System for elektronisk samhandling med mottakene (Sesam) snarest og senest innen 24 timer.

  • Mottaksansatte skal sende kopi av meldingene som er sendt politiet og barnevernstjenesten til UDIs regionkontor per post eller som vedlegg til kryptert e-post.

  • Utlevering av personopplysninger fra kommunale mottak til UDIs regionkontor er hjemlet i forvaltningsloven § 13 b nr. 5. Private mottak kan utlevere personopplysninger til UDI i henhold til drifts og databehandleravtalene mellom mottak og UDI.

3. Oppfølging i UDI når en mindreårig forsvinner

Regionkontoret
Regionkontoret skal

  • registrere kopi av meldingene som er sendt politiet og barnevernstjenesten i DUF som korrespondanse i asylsaken (sensitivt dokument). Skriv «melding om forsvinning» i merknadsfeltet ved registrering av meldingen til politiet og «bekymring» ved registrering av bekymringsmeldingen til barnevernstjenesten.

  • sende etatsintern melding til aktuell vedtaksenhet i Asylavdelingen (ASA) om at informasjon i sak foreligger.

  • registrere eventuelle nye opplysninger etter forsvinningen i mottaksmerknadsfeltet under integreringsfanen i DUF. Hvis opplysninger er relevante for asylsaksbehandlingen, skal regionkontoret sende en etatsintern melding til vedtaksenheten i UDI eller UNE eller til PU, eventuelt sende et notat i DUF.

Dersom regionkontoret får kjennskap til at den mindreårige oppholder seg på kjent adresse, skal regionkontoret

  • melde den mindreårige inn i DUF igjen og registrere ny adresse.

  • sende bekymringsmelding til lokalt barnevern i den kommunen den mindreårige oppholder seg. Det er barnevernstjenestens ansvar å vurdere omsorgssituasjonen til barnet.

Dersom regionkontoret får opplysninger om at den mindreårige bor i barnevernsinstitusjon eller hos fosterforeldre, skal regionkontoret påse at ansvarlig barnevernstjeneste er oppført som adresse. Regionkontoret skal gi beskjed til aktuell vedtaksenhet om at barnevernstjenesten har overtatt omsorgsansvaret for den mindreårige.

Dersom regionkontoret får opplysninger om at den mindreårige er fengslet, skal regionkontoret påse at aktuelt fengsel er oppført som adresse. Regionkontoret skal gi beskjed til aktuell vedtaksenhet om fengslingen.

Dersom UDI får opplysninger om at tiltak i barnevernstjenesten eller kriminalomsorgen har opphørt, skal regionkontoret endre adresse i DUF og gi beskjed til aktuell vedtaksenhet.

4. Oppfølging fra UDI og mottak når en mindreårig melder seg på nytt eller påtreffes

UDI
Når en enslig mindreårig asylsøker har vært forsvunnet og melder seg på nytt eller påtreffes, skal regionkontoret avklare hvor personen kan innkvarteres. Regionkontoret registrerer beboeren inn i Sesam igjen og registrerer ny adresse, med mindre politiet allerede har gjort endringene i DUF.

Regionkontoret skal kontakte Asylavdelingen (ASA) for å avklare om det er behov for ytterligere opplysning av asylsaken. Asylavdelingen kan kontaktes ved Dublin vakttelefon 934 94 265 eller Barnefaglig enhet (BFE) vakttelefon 405 55 288, eller ved e-post til emaprio@udi.no. ASA skal vurdere om den mindreårige skal transporteres til Politiets utlendingsenhet (PU), lokalt politidistrikt eller UDI for å opplyse sin asylsak, før transport tilbake til mottaket. Det er ASAs ansvar å eventuelt anmode lokalt politidistrikt om å innhente mer informasjon fra søkeren før transport til mottaket.

Regionkontoret skal refundere reiseutgiftene frem til destinasjonen (mottak, PU eller UDI) for den mindreårige og eventuell følgeperson. Behov for følgeperson skal vurderes i samarbeid med politiet eller barnevernstjenesten i den kommunen den mindreårige ble påtruffet. Regionkontoret skal innkvartere personer, som på bakgrunn av resultatet av aldersundersøkelsen mest sannsynlig er over 18 år, i mottak for voksne.

Regionkontoret skal registrere den mindreårige inn i Sesam igjen, med mindre politiet allerede har gjort endringene i DUF.

Ved behov kan ASA kontakte aktuelt regionkontor, eventuelt sende e-post til emaprio@udi.no.

Mottak
Når den mindreårige kommer tilbake til mottaket, eller mottaket får henvendelse fra politiet og barnevernstjenesten, skal mottaksansatte

  • ta i mot den mindreårige inntil mottakstilbud er avklart med UDI, uavhengig av om de har ledig plass på mottaket

  • organisere nødvendig transport etter anmodning fra politiet eller barnevernstjenesten utenom UDIs kontortid (mottaket kan kreve refusjon på vanlig måte)

  • gi melding til alle de instanser som ble varslet ved forsvinningen, om at den mindreårige er tilbake på mottaket.

Mottaksansatte skal ha en oppfølgingssamtale med den mindreårige for å avklare

  • hvorfor den mindreårige forlot mottaket,

  • hvor den mindreårige har oppholdt seg,

  • hva den mindreårige har foretatt seg, og

  • om den mindreårige føler seg trygg på mottaket, eller er truet eller presset av noen.

Ved bekymring om menneskehandel eller vold i nære relasjoner følg rutinene i UDI 2015-029 Identifisering og oppfølging av sårbare beboere i asylmottak

Mottaksansatte skal registrere opplysningene fra samtalen i den mindreåriges personmappe på mottaket, og varsle barnevernstjenesten og regionkontoret ved begrunnet mistanke om at den mindreårige har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt eller andre forhold som utløser opplysningsplikten. Dersom det fremkommer opplysninger av betydning for asylsaken, skal mottaket sende opplysningene til regionkontoret etter samtykke fra beboeren eller beboerens representant/verge. Regionkontoret har ansvar for å videreformidle opplysningene til ASA, se UDI 2017-014 Varsling fra asylmottak til UDI ved kriminalitet, uro og alvorlige hendelser.