Tema
- Arbeid
Rettskildekategori
- Retningslinje
-
Mottaker
- UDI
- Politiet
- Utenriksstasjonene
Eier
- UDI Opphold
Saksnummer i UDISAK (arkiv)
UDI 2015-012 Oppholdstillatelse ut fra et kulturelt formål
1. Innledning
Retningslinjen gjelder for behandlingen av søknader om oppholdstillatelse etter utlendingsforskriften (utf.) § 6-22 tredje ledd. Bestemmelsen gir adgang til å innvilge oppholdstillatelse i til sammen to år ut fra et annet kulturelt formål enn det som er nevnt i bestemmelsens første og annet ledd, som er nærmere omtalt i følgende retningslinjer:
2. Vilkår
2.1. Kulturelt formål
Det er et vilkår at oppholdet har et kulturelt formål.
Det fremgår av forarbeidene til denne bestemmelsen at tillatelse skal kunne gis til å fremme kulturelt samarbeid og utvikling og at bestemmelsen skal gi rom for en mer fleksibel praksis enn tidligere. Videre fremgår det at flere av de oppholdsgrunnlagene av kulturell art som etter tidligere utlendingsforskrift var regulert i egne bestemmelser, nå er omfattet av utf § 6-22 tredje ledd. I denne retningslinjen omtales kulturelle formål som kan danne oppholdsgrunnlag etter denne bestemmelsen. Listen over oppholdsgrunnlag er ikke uttømmende.
2.1.1. Kulturspreder
For å få oppholdstillatelse som kulturspreder er det et vilkår at søkeren sprer kunnskap om Norge og norsk kultur i utlandet. Søkeren må allerede være etablert som kulturspreder i utlandet, og fortsette med dette etter avsluttet opphold i Norge. Unntaksvis kan det godtas at søkeren skal starte formidling av norsk kultur i utlandet. Det vil i så fall være et vurderingsmoment om søkeren allerede har spredt kunnskap om andre land. Eksempelvis kan det dreie seg om en person som reiser til ulike land for deretter å formidle landets kultur gjennom bøker, foredrag e.l. Søkeren må sannsynliggjøre at oppholdet i Norge har betydning for hans eller hennes videre arbeid som kulturspreder.
2.1.2. Skapende kunstner
For at man kan få oppholdstillatelse som skapende kunstner er det et vilkår at søkeren er etablert som kunstner. Dette må dokumenteres. Eksempelvis må en maler kunne vise til tidligere utstillinger og en forfatter til tidligere bokutgivelser eller lignende.
Søkeren må sannsynliggjøre at oppholdet i Norge har betydning for vedkommendes utvikling som kunstner, ved at norske forhold er av betydning for at søkeren kan frembringe et produkt (bilde, bok, skulptur eller lignende).
En tatovør kan anses som skapende kunstner når han eller hun selv lager skisser og gjennom valg og fremstillingen av motivene utviser spesielle kunstneriske ferdigheter. Som dokumentasjon på at han eller hun allerede er etablert som kunstner, kan tatovøren for eksempel fremvise priser eller andre typer anerkjennelse vedkommende har fått for det han/hun skaper. Det vil bero på en konkret vurdering av tatovørens opplysninger om oppholdet i Norge kan sies å ha betydning for vedkommendes utvikling som kunstner. Eksempelvis kan det tenkes at en tatovør, som jobber på et høyt nivå, drar nytte av motiver som er spesielle for Norge, herunder blant annet norrøne motiver.
2.1.3. Idrettsutøver
For å få oppholdstillatelse som idrettsutøver er det et vilkår at formålet med oppholdet er at søkeren skal utøve en idrett i Norge. Oppholdet må som hovedregel være nødvendig av hensyn til etablering eller videreutvikling av idrettsgrenen. Eksempelvis kan dette gjelde selskapsdansere.
Uttalelse skal innhentes fra Norges Idrettsforbund.
Oppholdstillatelse kan også vurderes når idrettsutøveren skal ha et lengre treningsopphold i Norge eller når idrettsutøveren skal delta i et større idrettsarrangement i Norge og den samlede oppholdstiden på Schengenterritoriet gjør en oppholdstillatelse nødvendig, jf utlendingsloven (utl.) 55 annet ledd.
Dersom idrettsutøveren fyller vilkårene i punkt 7 i UDI 2014-018 Oppholdstillatelse til faglærte, skal tillatelse gis som faglært etter utf. § 6-1 første ledd
2.1.4. Skoleelev
Oppholdstillatelse kan gis dersom søkeren er skoleelev og invitert av en kommune for å arbeide der. Det er et vilkår at vertskommunen stiller økonomisk garanti for søkeren, og at den har etablert et samarbeid med kommunen søkeren kommer fra.
2.1.5. Volontører under EU-programmet European Solidarity Corps og deltakere under ungdomsdelen av EU-programmet Erasmus+
Oppholdstillatelse kan gis dersom søkeren er volontør innenfor EU-programmet European Solidarity Corps (ESC). Det samme gjelder dersom søkeren skal delta i et prosjekt under ungdomsdelen av EU-programmet Erasmus+.
Det er et vilkår at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) bekrefter at utlendingen deltar i programmet, og at utgifter til kost, losji, reise og eventuelle andre behov vil bli dekket.
2.1.6 Utlendinger som deltar i Fulbright-programmet
Oppholdstillatelse kan gis til utlendinger som deltar i Fulbright-programmet, og som faller utenfor reglene om oppholdstillatelse til studenter etter utf. § 6-19 og oppholdstillatelse til forskere med egne midler etter utf. § 6-20.
2.2. Underhold og bolig
Søkeren må være sikret underhold og bolig for den tid søknaden gjelder, jf. utl. § 58 og utf. § 10-7 og § 10-12. Tilstrekkelig underhold er sikret dersom søkeren har midler tilsvarende 2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G), se vedlegg 1. Beløpet gjelder som underholdskrav fra 1. januar 2021 i henhold til instruks GI-17/2020 instruks om endringer i underholdskravet ved førstegangs søk-nad i andre saker enn familieinnvandring (utlendingsforskriften § 10-7)
Midlene skal som hovedregel stå i søkerens navn på konto i norsk bank. Skal søkeren finansiere oppholdet ved offentlig støtte eller stipend fra hjemlandet, må det dokumenteres hvor pengene kommer fra, hvor stort beløpet er og hvor ofte pengene skal overføres til Norge.
Bolig anses å være sikret når søkeren disponerer hus, leilighet, hybel og lignende som tilfredsstiller offentlige krav. Hvis søkeren skal leie, må han eller hun fremlegge skriftlig leiekontrakt, godkjent av huseier, borettslag eller annen som disponerer over boligen, jf. utl. § 58, jf. utf. § 10-12 første og annet ledd.
2.2.1. Tredjemannsgaranti
Det godtas som hovedregel ikke tredjemannsgaranti.
For deltakere i Erasmus+-programmet, jf. punkt 2.1.5, er det likevel tilstrekkelig at Bufdir bekrefter at underhold og bolig vil være sikret.
Det kan godtas at foreldre som bor i Norge, garanterer for at søkeren vil motta kost og losji. Verdien av kost og losji følger av vedlegg 1. Det resterende beløpet må søkeren dokumentere og ha på norsk konto i eget navn. Det godtas ikke at foreldre garanterer for at søkeren vil motta også dette beløpet. Det er et vilkår at foreldre som garanterer kost og losji, dokumenterer å ha inntekt tilsvarende minimum 2,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G), se vedlegg 1. Beløpet gjelder som inntektskrav fra 1. januar 2021 som følge av instruks GI-17/2020.
Garantier fra ektefelle/samboer kan godtas for hele underholdsbeløpet dersom vedkommende bor i Norge. Det er ikke et vilkår om felles konto. Ekteskap må dokumenteres med vigselsattest. Dersom søkeren og garantisten er samboere må det fremlegges dokumentasjon på at samboerforholdet har vært fast og etablert i minst to år. Garantisten må dokumentere og ha inntekt tilsvarende minimum 82 prosent av lønnstrinn 19 i statens lønnsregulativ, se vedlegg 1.
Det kan godtas garanti for bolig fra slektninger, venner eller kulturorganisasjoner/ idrettsklubb. Det er i så fall et vilkår at det fremlegges en husleiekontrakt, hvor det fremgår at søkeren ikke skal betale husleie. Verdien av bolig/losji settes til halvparten av verdien av kost og losji, se vedlegg1.
2.3. Alder
For å få oppholdstillatelse må søkeren være fylt 15 år på vedtakstidspunktet. Når søkeren er mellom 15 og 18 år, må det foreligge samtykke fra foreldre eller andre som utøver foreldreansvar. Det vises til utf. § 6-32 første ledd.
3. Returforutsetninger
Ved alle tillatelser som ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, vil det bli foretatt en vurdering av om det er sannsynlig at søkeren vil forlate Norge etter tillatelsens utløp. I denne vurderingen vil både individuelle forhold ved søkeren og forhold i søkerens hjemland være av betydning. Se også UDI 2013-019 Returforutsetninger i søknader om oppholdstillatelse for arbeid og studier, særlig punkt 8.
4. Søknadsprosedyre
Oppholdstillatelse skal være gitt før utlendingen reiser inn i Norge, jf. utl. § 56 første ledd. Dette gjelder imidlertid ikke dersom søkeren er omfattet av unntaksbestemmelsene i utf. § 10-1. Fremgangsmåten ved søknad om oppholdstillatelse er regulert i utf. § 10-2.
5. Dokumentasjonskrav
5.1. Søknadsskjema
Søknad om oppholdstillatelse skal som hovedregel registreres elektronisk (Søknadsportalen (ekstern lenke)). Unntaksvis brukes Utlendingsdirektoratets (UDIs) eget skjema: Søknad om tillatelse til arbeid eller opphold. Skjemaet er tilgjengelig på UDIs nettsider (ekstern lenke til udi.no), hos politiet og ved utenriksstasjonene.
5.2. Øvrig dokumentasjon
Den instans som mottar søknaden, må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne. Søkeren skal gis en stemplet kopi av dokumentlisten som en kvittering på at dokumentene er levert.
Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:
- Kulturopphold (ekstern lenke til udi.no) - Disse dokumentene må du levere inn når du skal søke om oppholdstillatelse
- Cultural stay (external link to udi.no) - You must hand in these documents when you apply for a residence permit
Dokumentasjon skal fremlegges i original, sammen med en oversettelse til norsk eller engelsk.
Dersom saksdokumentene ikke oversendes elektronisk, er det som hovedregel tilstrekkelig at kopi av dokumentene oversendes UDI. Det er da en forutsetning at originaldokumentet har blitt fremvist for og kopien bekreftet av utenriksstasjonen eller politiet.
6. Tillatelsens innhold
Tillatelsen gis i samsvar med formålet med oppholdet, jf. utf. § 6-33 første ledd. Det kan gis tillatelse til deltidsarbeid og arbeid i ferier, jf. utf. § 6-33 tredje ledd, uten at det må foreligge et konkret tilbud om arbeid.
Tillatelsen danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utf. § 6-22 femte ledd.
Tillatelsen gir grunnlag for opholdstillatelse til familiemedlemmer som nevnt i utl. §§ 40 til 42, jf. utf. § 9-6 første ledd bokstav h. Tillatelsen kan fornyes hvis den er gitt for et kortere tidsrom enn to år, jf punkt 7.
7. Tillatelsens varighet
Oppholdstillatelse i medhold av utf. § 6-22 tredje ledd kan gis i til sammen to år.
Første gangs oppholdstillatelse kan gis for inntil to år, men likevel ikke ut over det tidsrom det er søkt om, og ikke ut over den perioden som samsvarer med formålet med oppholdet. Dersom det gjør seg gjeldende andre hensyn som tilsier at varigheten bør begrenses, gis tillatelsen for et kortere tidsrom. Dette kan eksempelvis være behovet for å kontrollere om vilkårene for tillatelsen fortsatt er oppfylt. Det vises til utf. § 10-16 fjerde og femte ledd.
Oppholdstillatelse til skoleelev som er invitert av en kommune skal som hovedregel gis for til sammen tre måneder.
8. Vedtaksmyndighet
UDI fatter vedtak om oppholdstillatelse, jf. utl. § 65.
9. Fornyet tillatelse
Dersom første gangs tillatelse er gitt for et kortere tidsrom enn to år, kan det søkes om fornyet tillatelse. De samme vilkårene gjelder som for første gangs tillatelse. Se punkt 5.1 og 5.2 for krav til søknadsskjema og øvrig dokumentasjon.
Politiet kan fatte vedtak om fornyet oppholdstillatelse, når det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt, jf. punkt 3 i UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader og utf. § 13-2.
Tema
- Arbeid
Mottaker
- UDI
- Politiet
- Utenriksstasjonene
Eier
- UDI Opphold
Rettskildekategori
- Retningslinje