Tema
- Arbeid
Rettskildekategori
- Retningslinje
UDI 2017-003 Oppholdstillatelse for arbeidsferie
1. Innledning
Norge har inngått følgende avtaler om arbeidsferieordning med Andorra, Argentina, Australia, Japan og New Zealand:
-
Avtale mellom Kongeriket Norge og Fyrstedømmet Andorra om arbeidsferie (ekstern lenke til Lovdata), som trådte i kraft 27. september 2024
-
«Avtale mellom Kongeriket Norges regjering og Republikken Argentinas regjering om et arbeidsferieprogram» (ekstern lenke til Lovdata), som trådte i kraft 15. september 2016.
- «Omforent memorandum mellom Norge og Australia om arbeidsferievisum» (ekstern lenke til Lovdata), som trådte i kraft 23. april 2001.
- «Avtale mellom Norge og New Zealand om en arbeidsferieordning» (ekstern lenke til Lovdata), som trådte i kraft 4. Juli 2005.
- «Avtale mellom Norge og Japan om en arbeidsferieordning (ekstern lenke)», som trådte i kraft 1. februar 2013.
Hensynene bak de ulike avtalene er å fremme et tettere samarbeid og en gjensidig forståelse mellom partene, blant annet ved at ungdom fra de respektive nasjonene gis anledning til å ta et lengre ferieopphold i Norge. Søkere gis anledning til å ta leilighetsarbeid i denne perioden. Inntekten fra dette arbeidet er ment å være et supplement til finansieringen av oppholdet i landet.
Avtalen om ungdomsutveksling for kanadiske borgere er omtalt i UDI 2010-116 Ungdomsutveksling for canadiske borgere.
2. Forholdet mellom arbeidsferieavtalene og utlendingsforskriften
Utlendingsloven og -forskriften gir regler for når oppholdstillatelse gis. Bestemmelsen om oppholdstillatelse for arbeidsferie regulerer at ungdom kan få oppholdstillatelse når de omfattes av en avtale om arbeidsferie som er inngått mellom Norge og annen stat, se utlendingsforskriften (utf.) § 6-27. Det betyr at mange av vilkårene for oppholdstillatelse vil fremgå av arbeidsferieavtalene.
Retningslinjen presiserer innholdet i noen av vilkårene. Dette gjelder særlig hva som ligger i at søkeren skal ha tilstrekkelig midler til livsopphold i den første perioden (underhold) og hva som ligger i leilighetsvis arbeid.
Søkerne skal følge vanlige regler om søknadsfremsettelse, med de justeringer som følger av avtalene, jf. punkt 5.
Avtalene er ikke til hinder for at søknad om oppholdstillatelse kan avslås når utlendingen anses som uønsket etter nasjonal lovgivning. Tillatelse kan derfor nektes dersom det foreligger omstendigheter som vil gi grunn til å nekte utlendingen adgang til eller opphold i riket i medhold av utlendingsloven, selv om vilkårene for tillatelse ellers er oppfylt, jf. utlendingsloven (utl.) § 59 første ledd.
For øvrig skal utlendingsmyndighetene i samsvar med intensjonen i arbeidsferieavtalene innvilge arbeidsferietillatelse når vilkårene i avtalene er oppfylt.
3. Vilkår for tillatelse
Avtalene oppstiller vilkårene for tillatelse til arbeidsferie.
3.1. Formålet med oppholdet
Formålet med oppholdet skal primært være å feriere i Norge.
Oppholdet anses ikke å ha karakter av ferie hvis søkerens arbeidsforhold går lenger enn tilfeldige strøjobber/leilighetsarbeid, selv om en tillatelse etter utf. § 6-27 gir generell adgang til arbeid. Med leilighetsarbeid menes i henhold til fast forvaltningspraksis tilfeldige arbeidsforhold av inntil 6 måneders varighet hos hver arbeidsgiver. Begrensningen til 6 måneders arbeid hos hver arbeidsgiver følger direkte av avtalene med Andorra og Argentina.
Flere av avtalene regulerer også i hvilket omfang den arbeidsferierende kan studere eller delta i opplæring i Norge:
-
Borgere av Argentina og New Zealand kan melde seg på et opplærings- eller studiekurs av inntil tre måneders varighet.
-
Borgere av Australia kan ikke delta i studier eller opplæring av mer enn tre måneders varighet.
-
Borgere av Japan kan delta i kortvarige språkkurs og liknende kurs. Kortvarig forstås her som kurs av inntil tre måneders varighet.
Avtalen med Andorra inneholder ingen bestemmelser om adgangen til å studere eller delta i kurs.
Hvis hovedformålet er å studere i Norge må vedkommende fremme søknad om oppholdstillatelse for studier i medhold av utf. § 6-19 første ledd.
3.2. Statsborgerskap og pass
Søkeren må være statsborger av enten Andorra, Argentina, Australia, Japan eller New Zealand og ha gyldig pass. For borgere av Andorra må passet utløpe etter at oppholdet i Norge forventes å være avsluttet.
Personer med annet statsborgerskap er ikke omfattet av arbeidsferieavtalene selv om han eller hun er fast bosatt i et av landene som er omfattet av arbeidsferieordningen.
3.3 Alder
Søkeren må være minst 18 år, men under 31 år (det vil si ikke fylt 31 år) på søknadstidspunktet.
3.4 Bosted på søknadstidspunktet
Borgere av Argentina og Japan må etter arbeidsferieavtalene være bosatt i hjemlandet på søknadstidspunktet. Dersom utlendingen på søknadstidspunktet angir adresse utenfor hjemlandet, må han eller hun dokumentere å være registrert bosatt i hjemlandet eller på annen måte dokumentere at han/hun til vanlig er bosatt i hjemlandet.
Borgere av Argentina og Japan som har opphold utenfor hjemlandet med oppholdstillatelse av minst seks måneders varighet, anses ikke å være bosatt i hjemlandet på søknadstidspunktet. Dersom søkere fra Argentina eller Japan fremmer søknaden fra et annet land enn hjemlandet, og søknaden skal tas til realitetsbehandling etter utf. § 10-2 tredje ledd, se punkt 5.1, skal søknaden derfor avslås fordi søkeren ikke er omfattet av en avtale om arbeidsferie.
Borgere av Argentina som kan fremme søknad fra Norge, jf. punkt 5.1, må på søknadstidspunktet sannsynliggjøre at de til vanlig er bosatt i Argentina. Borgere av Japan må ha fått oppholdstillatelse før innreise, se punkt 3.5.
Det er ikke krav til borgere av Andorra, Australia eller New Zealand at de er bosatt i hjemlandet.
3.5 Oppholdstillatelse må være gitt før innreisen til Norge
Borgere av Andorra, Japan og New Zealand kan etter arbeidsferieavtalene ikke reise inn i Norge før oppholdstillatelse er gitt. Dersom søkere fra Andorra, Japan eller New Zealand fremmer søknaden fra Norge eller reiser inn i Norge før oppholdstillatelse er gitt, og søknaden tas til realitetsbehandling etter utf. § 10-1, se punkt 5.1, skal søknaden avslås fordi søkeren ikke er omfattet av en avtale om arbeidsferie.
3.6 Forsikring
Borgere av Andorra må kjøpe helseforsikring som dekker sykehusinnleggelse og hjemsendelse for hele den godkjente oppholdsperioden før ankomst i Norge. Det er tilstrekkelig at en borger av Andorra i søknaden samtykker til å tegne slik forsikring og kjøper den etter at oppholdstillatelse er innvilget.
Borgere av Argentina og New Zealand må samtykke i å tegne medisinsk forsikring og full sykehusforsikring for det tidsrommet vedkommende oppholder seg i Norge. Et slikt samtykke må foreligge i forbindelse med fremsettelse av søknad om oppholdstillatelse.
For borgere av Australia stilles det etter avtalen ikke krav om forsikring.
Borgere av Japan må på søknadstidspunktet dokumentere at han eller hun har tegnet nødvendig helseforsikring som gjelder under oppholdet i Norge.
3.7. Underhold, returbillett
I henhold til avtalene må søkeren dokumentere å ha tilstrekkelige midler til underhold (livsopphold) i den første perioden han/hun oppholder seg i Norge, samt tilstrekkelige midler til å kjøpe returbillett hvis slik billett ikke foreligger på søknadstidspunktet. Dette innebærer at søkeren må dokumentere midler til sitt livsopphold for de tre første månedene i form av bankinnskudd og/eller gjennom dokumentasjon på et konkret arbeidstilbud for den første tiden av oppholdet i Norge.
Tredjemannsgaranti kan unntaksvis godtas som dokumentasjon på sikret underhold, jf. utf. § 10-7.
Kravet til underhold anses oppfylt dersom søkeren kan dokumentere midler som tilsvarer basisstøtten (studielån) for høyere utdanning i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen), se vedlegg 1.
3.8 Søkeren har ikke tidligere deltatt i arbeidsferieordningen
Det følger av avtalene at en søker ikke tidligere skal ha deltatt i arbeidsferieordningen.
3.9. Lønns- og arbeidsvilkår
For oppholdstillatelse i medhold av utf. § 6-27 gjelder ikke kravene til lønns- og arbeidsvilkår som følger av utl. § 23.
4. Tillatelsens innhold og varighet
4.1. Innhold
Oppholdstillatelse gis med hjemmel i utf. § 6-27.
Oppholdstillatelsen gir generell adgang til å ta arbeid. Arbeidsforholdet hos én og samme arbeidsgiver kan imidlertid ikke være lenger enn av seks måneders varighet.
Oppholdstillatelsen danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utlendingsforskriften § 6-27 annet ledd.
Tillatelsen danner ikke grunnlag for familieinnvandring, jf. utf. § 9-6.
4.2. Varighet
Første gangs tillatelse for arbeidsferie gis for ett år, men likevel ikke utover det tidsrom det er søkt om, jf utl. § 60 første ledd og utf. § 10-16 femte ledd.
4.3. Fornyelse
Oppholdstillatelse for arbeidsferie kan i prinsippet fornyes, jf. § 10-21 første ledd, forutsatt at vilkårene fortsatt er oppfylt.
Når tillatelsen gis for ett år til borger av Andorra, Argentina, Japan eller New Zealand, kan den ikke fornyes.
Borgere av Australia kan få oppholdstillatelse for arbeidsferie i opptil to år til sammen.
5. Søknadsprosedyren
5.1. Søknadssted
Første gangs oppholdstillatelse skal være gitt før innreise i riket, jf. utl. § 56 første ledd.
Når søkeren oppholder seg utenfor Norge, skal søknaden fremmes gjennom norske utenriksstasjon i det landet søkeren er borger av, eller i det landet der søkeren har hatt oppholdstillatelse i de siste seks månedene, jf. utf. § 10-2 tredje ledd.
Borgere av Andorra, Australia og New Zealand kan etter avtalene fremme søknad om oppholdstillatelse ved enhver norsk utenriksstasjon uten å ha oppholdstillatelse i landet der søknaden fremmes fra. Søkeren fra disse landene gis dermed en utvidet adgang til å fremme søknad utenfor hjemlandet.
For borgere av Argentina og Japan har avtalene et krav om at de skal være bosatt i hjemlandet på søknadstidspunktet. Se punkt 3.4 for betydningen av dette.
Søkere som har kompetanse som faglært kan fremme søknad fra Norge, jf. utf. § 10-1 første ledd bokstav a. Det er et vilkår at vedkommende har lovlig opphold i Norge på søknadstidspunktet, jf. bestemmelsens tredje ledd. For borgere av Andorra, Japan og New Zealand har avtalene et krav om at oppholdstillatelse må være gitt før innreisen til Norge. Se punkt 3.5 for betydningen av dette.
5.2. Dokumentasjonskrav
Den instans som mottar søknaden må sørge for at søkeren har fylt ut den aktuelle dokumentlisten og levert alle dokumentene i henhold til denne.
Dokumentlistene finnes på UDIs nettsider:
Sjekkliste for arbeidsferie for unge voksne fra Andorra (ekstern lenke)
Sjekkliste for arbeidsferie for unge voksne fra Argentina (ekstern lenke)
Sjekkliste for arbeidsferie for unge voksne fra Australia (ekstern lenke)
Sjekkliste for arbeidsferie for unge voksne fra Japan (ekstern lenke)
Sjekkliste for arbeidsferie for unge voksne fra New Zealand (ekstern lenke)
Offisielle dokumenter (vitnemål, attester osv.) skal fremlegges i originalversjon for utenriksstasjon/politi, men disse skal ikke legges ved søknaden. Kun kopier, bekreftet av utenriksstasjon/politi, skal vedlegges søknaden. Det er viktig at det kommer tydelig frem at utenriksstasjon/politi har sett originaldokumentet. Sammen med søknaden skal det også legges ved en oversettelse av dokumentene til norsk eller engelsk av autorisert translatør.
5.3. Gebyr
For å få behandlet søknaden om oppholdstillatelse skal det i forbindelse med innlevering av søknaden betales et behandlingsgebyr, jf. utf. § 17-10.
6. Vedtaksmyndighet
Vedtak om første gangs oppholdstillatelse fattes av Utlendingsdirektoratet, jf. utl. § 65.
Søknader om fornyelse av oppholdstillatelse i henhold til utf. § 6-27 avgjøres som hovedregel av Utlendingsdirektoratet, jf. utl. § 65.
Politiet er imidlertid tildelt myndighet til å innvilge søknad om fornyelse av oppholdstillatelse, dersom det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt, jf. utf. § 13-2 og UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader.
7. Klage
Avslag på søknad om oppholdstillatelse for arbeidsferie kan påklages etter reglene i forvaltningsloven (fvl.) kapittel 6 (ekstern lenke til lovdata). Søkeren må selv levere klagen. Eventuelt kan en person som er gitt skriftlig fullmakt levere klagen, jf. fvlt. § 12 (ekstern lenke)
8. Tilbakekall av tillatelse
Oppholdstillatelse kan tilbakekalles dersom utlendingen mot bedre vitende har gitt uriktige opplysninger eller fortiet forhold av vesentlig betydning for vedtaket, eller dersom det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige regler, jf. utl. § 63.
Tema
- Arbeid
Mottaker
- UDI
- Politiet
- Utenriksstasjonene
Eier
- UDI Opphold
Rettskildekategori
- Retningslinje