Tema
- Saksbehandling
Rettskildekategori
- Retningslinje
-
Mottaker
- UDI
Eier
- UDI Beskyttelse
Saksnummer i UDISAK (arkiv)
19/01120-5
UDI 2019-015V1 Kvalitetsstandard for asylintervjuer
1. Forberedelser
1.1. Saksforberedelser
Intervjueren har lest relevante dokumenter i saken og har identifisert relevante tema og eventuelle uklarheter som skal følges opp under intervjuet.
1.2. Fysiske forberedelser
Intervjueren har forberedt intervjurommet, lagt fram penn og papir til søkeren og tolken og forberedt nødvendig teknisk utstyr.
Intervjueren har gjort nødvendig tilrettelegging ved informasjon eller mistanke om at søkeren er sårbar/har særskilte behov, for eksempel fysisk og eller psykisk sykdom.
Intervjueren vet hvor alarmknappen er og har varslet vektere dersom det er behov for ekstra sikkerhetstiltak.
2. Kontaktetablering og innledende prosedyrer
2.1. Møtet med og informasjon til søkeren
Intervjueren møter søkeren på en positiv måte og gir tilrettelagt informasjon om formål og rammene rundt intervjuet.
Intervjueren presenterer seg med navn og rolle og tolken med tittel.
Intervjueren gir søkeren tilrettelagt informasjon om formålet og rammene rundt intervjuet, se UDI 2013-011V2 Informasjon til søkeren under intervjuet i søknader om beskyttelse.
Intervjueren bidrar til god forståelse gjennom å gi informasjon i et enkelt og tydelig språk, gi søkeren god anledning til å stille spørsmål og spørre om søkeren har forstått informasjonen.
Intervjueren oppfordrer søkeren til å si fra dersom det er noe han eller hun ikke forstår, eller dersom hun eller han har spørsmål underveis.
Intervjueren spør om søkeren har behov for særskilt tilrettelegging under intervjuet.
2.2. Bruk av tolk
Intervjuene bruker tolk i tråd med gjeldene praksis.
Intervjueren henvender seg direkte til søkeren og bruker du som tiltaleform.
Intervjueren omtaler tolken som tolken.
Intervjueren snakker ikke lenge av gangen, slik at tolken får god anledning til å tolke alt.
Intervjueren forklarer betydningen av viktige og spesielle begreper som han eller hun bruker.
Intervjueren omformulerer spørsmål hvis søkeren ikke oppfatter det opprinnelige spørsmålet.
Dersom intervjueren opplever noe som uklart ber han eller hun søkeren, og ikke tolken, om en gjentakelse eller forklaring.
2.3. Profesjonell holdning
Intervjueren har en profesjonell holdning gjennom hele intervjuet.
Intervjueren opptrer objektivt og nøytralt, og har en åpen innstilling.
Intervjueren er tilstede i situasjonen og har sin oppmerksomhet rettet mot søkeren.
Intervjueren skaper et miljø for god kommunikasjon gjennom å være trygg, åpen, fleksibel og empatisk.
Intervjueren tar ansvaret for intervjusituasjonen.
3. Informasjonsinnhenting
3.1. Tilrettelegg for at søkeren får gitt informasjon
Intervjueren tilrettelegger for at søkeren får lagt fram all relevant informasjon.
Intervjueren tilrettelegger for at søkeren får forklare seg fritt og med egne ord om relevante tema, gjennom å
- innlede til tema,
- be søkeren fortelle, forklare, beskrive,
- bruke åpne spørsmål som er enkle, og nøytrale,
- være en aktiv lytter,
- kartlegge relevante tema etter en trakttankegang,
- avslutte tema
Intervjueren håndterer eventuelle vanskelige situasjoner på en profesjonell måte.
Intervjueren setter av tilstrekkelig tid til å utrede relevante tema.
3.2. Troverdighet
Intervjueren gjennomfører en objektiv og strategisk kartlegging av troverdigheten av søkerens opplysninger.
Intervjueren utforsker alternative hypoteser knyttet til sentrale bevistema.
3.3. Oppklare uklarheter og/eller manglende samsvar
Intervjueren gir søkeren god anledning til å oppklare uklarheter og/eller manglende samsvar.
Intervjueren legger fram tvil om troverdighet for søkeren, og gir søkeren god anledning til å forklare seg.
4. Innhold
4.1. Søknaden er tilstrekkelig opplyst
Søknaden om beskyttelse er tilstrekkelig opplyst.
Intervjueren innhenter tilstrekkelig informasjon om
- søkerens identitet,
- hva søkeren har opplevd (hva, hvem når, hvor og hvorfor)
- hva søkeren risikerer å oppleve ved en retur,
- muligheten for å få beskyttelse i eget hjemland,
- muligheten for internflukt, og
- sterke menneskelige hensyn
4.2. Sikkerhet og utelukkelse
I intervjuer hvor det er relevant er tema knyttet til vurdering av sikkerhet og/eller utelukkelse identifisert og kartlagt.
Intervjueren har tilstrekkelig kompetanse til å identifisere mulige utelukkelse- eller sikkerhetssaker.
Intervjueren innhenter tilstrekkelig informasjon om relevante tema knyttet til utelukkelse og sikkerhet.
4.3. Søkere med særskilte behov
I intervjuer hvor det er relevant har intervjueren bidratt til å identifisere søkere med særskilte behov, og det gjøres nødvendige tilrettelegginger under intervjuet.
Intervjueren har tilstrekkelig kompetanse til å identifisere og tilrettelegge for søkere med særskilte behov.
Intervjueren spør om søkeren om han eller hun har helseproblemer eller andre problemer som det bør tas hensyn til under intervjuet.
Ved informasjon eller mistanke om at søkeren er sårbar/ har særskilte behov gis informasjon i tråd med relevante retningslinjer.
Ved behov tar intervjueren initiativ til nødvendig oppfølging, i tråd med relevante retningslinjer.
5. Avsluttende prosedyrer
5.1. Informasjon og avslutning av intervjuet
Intervjueren gir nødvendig informasjon og avslutter intervjuet på en positiv måte.
Intervjueren sikrer at all relevant informasjon er med ved å oppsummere alle sentrale anførsler.
Intervjueren spør om søkeren
- ønsker å legge til annen/mer informasjon
- har kommentarer til gjennomføringen av intervjuet
- har kommentarer til tolkingen
Intervjueren gir søkeren tilrettelagt informasjon om videre saksgang, se UDI 2013-011 Intervju i søknader om beskyttelse punkt 7.1.
6. Dokumentasjon
6.1. Lydopptak og intervjurapport
Informasjonen fra intervjuet er dokumentert i tråd med gjeldende rutiner og retningslinjer.
Intervjueren tar lydopptak av hele intervjuet.
Intervjueren har skrevet ned all informasjonen som er relevant for søknaden om beskyttelse i tråd med UDI 2010-100V Kvalitetsstandard for asylintervjurapporten og UDI 2013-011V3 Hvordan skrive asylintervjurapporten.
6.2. Dokumenter og andre skriftlige bevis som leveres under intervjuet
Intervjueren håndterer dokumenter og andre skriftlige bevis som leveres inn under intervjuet, på en god måte.
Intervjueren innhenter informasjon om relevansen og kilden til innleverte dokumenter.
Intervjueren legger alle relevante dokumenter ved søknaden om beskyttelse.
Tema
- Saksbehandling
Mottaker
- UDI
Eier
- UDI Beskyttelse
Rettskildekategori
- Retningslinje