Tema

  • Ukraina
  • Asylmottak

Rettskildekategori

  • Retningslinje
  • Saksnummer i UDISAK (arkiv)

UDI 2022-003 Retningslinje for midlertidig alternativ mottaksplass for personer fordrevet fra Ukraina

Denne retningslinjen gjelder tildeling av midlertidig alternativ mottaksplass for personer som er er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse for personer fordrevet fra Ukraina jf. utlendingsforskriften § 7-5 a, utlendingsloven §34. Retningslinjen gjelder fra og med tirsdag 15. mars 2022, og inntil melding om opphør.

1. Innledning

Denne retningslinjen gjelder tildeling av midlertidig alternativ mottaksplass for personer som er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse for personer fordrevet fra Ukraina jf. utlendingsforskriften § 7-5 bokstav a, utlendingsloven §34.

Retningslinjen må ses i sammenheng med hovedretningslinjen UDI 2020-005 Alternativ mottaksplass.

Retningslinjen gjelder fra og med tirsdag 15. mars 2022, og inntil melding om opphør.

2. Hva er midlertidig alternativ mottaksplass

Midlertidig alternativ mottaksplass er en ordning for personer fordrevet fra Ukraina, og som er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse jf. utlendingsforskriften § 7-5 bokstav a om midlertidig kollektiv beskyttelse, jf. utlendingsloven §34. Ordningen innebærer at en kommune påtar seg ansvaret for å gi nødvendig økonomisk støtte, etablere gode rutiner for å ivareta og følge opp personer som får innvilget midlertidig alternativ mottaksplass inntil de blir bosatt. UDI utbetaler et tilskuddsbeløp per person til kommunen.

Kommunen skal tilby tjenester til personer som tildeles midlertidig alternativ mottaksplass - etter behov og i henhold til gjeldende regelverk.

For personer med alternativ mottaksplass og midlertidig alternativ mottaksplass er det noen særskilte ordninger knyttet til helsetjenester, barnehagetilbud og økonomiske ytelser som beskrives nærmere i punkt 7.2. under.

3. Hvem som kan få midlertidig alternativ mottaksplass

Retningslinjen gjelder personer som er fordrevet fra Ukraina, og som er i målgruppen for midlertidig kollektivbeskyttelse jf. utlendingsforskriften § 7-5 bokstav a om midlertidig kollektiv beskyttelse jf. utlendingsloven §34, frem til bosetting. Dette omfatter følgende personer

  1. ukrainske statsborgere bosatt i Ukraina før 24. februar 2022

  2. tredjelandsborgere og statsløse som har fått internasjonal beskyttelse eller tilsvarende nasjonal beskyttelse i Ukraina før 24. februar 2022

  3. tredjelandsborgere og statsløse som er nære familiemedlemmer av personer som nevnt i bokstav a og b, som ektefelle, samboer, barn under 18 år og andre familiemedlemmer som var del av hovedpersonens husstand før 24. februar 2022.

For å kunne få midlertidig alternativ mottaksplass, må personen selv ha funnet en boløsning i en kommune, for eksempel

  • hos familiemedlemmer

  • hos venner eller andre privatpersoner

  • i bolig formidlet av frivillige organisasjoner eller av en kommune – boligen kan ikke være en del av boligmassen som kommunen eller organisasjonen benytter til drift av asylmottak.

For å kunne søke om midlertidig alternativ mottaksplass må personen som omfattes av ordningen ha registrert seg hos politiet, søkt beskyttelse og fått DUF-nummer og D-nummer. Det er ikke krav til at søkeren skal ha fått vedtak om midlertidig kollektiv beskyttelse.  

Enslige mindreårige asylsøkere eller flyktninger er ikke omfattet av denne retningslinjen, men kan søke om alternativ mottaksplass etter den ordinære ordningen, se retningslinje UDI 2020-005 Alternativ mottaksplass. 

4. Saksgang

4.1. Søknad fremmet av personen alene

Søkeren må selv fremme søknad om midlertidig alternativ mottaksplass via elektronisk søknadskjema på udi.no (ekstern lenke). Søkere som skal bo sammen kan sende inn felles skjema. Søkere over 18 år må signere i det elektroniske skjemaet.

UDI vurderer om vilkårene beskrevet i punkt 3 over, er oppfylt. Barnets beste skal hensyntas i vurderingen.

Dersom UDI vurderer at vilkårene er oppfylt, sendes forespørsel om aksept til at midlertidig alternativ mottaksplass innvilges, til den aktuelle kommunen.

UDI skal innvilge søknaden dersom kommunen aksepterer forespørselen.

UDI skal avslå søknaden dersom vilkårene beskrevet i punkt 3 ikke er oppfylt, eller dersom kommunen ikke aksepterer at midlertidig alternativ mottaksplass innvilges søkeren.

4.2. Søknad fremmet i samarbeid mellom personen selv og kommunen (hurtigprosedyre)

I forkant av søknad om midlertidig alternativ mottaksplass, kan søkeren selv kontakte kommunen de har funnet bolig i, og avklare om kommunen akseptere at søknad om midlertidig alternativ mottaksplass innvilges. Søkeren og kommunen må sammen fylle ut elektronisk søknad via skjema for hurtigprosedyre på udi.no (ekstern lenke). Det er viktig at representanten fra kommunen har fullmakt til å inngå en forpliktende avtale om midlertidig alternativ mottaksplass på vegne av kommunen.

Søknader fremmet via hurtigprosedyre vil gå raskere fordi steget med forespørselen fra UDI til kommunen, samt akseptbrev fra kommunen beskrevet i punkt 4.1 over, faller bort. 

4.3. Søknader for større grupper fremmet av kommuner (gruppeprosedyre)

Kommuner som har midlertidige boløsninger tilgjengelig for større grupper, for eksempel, institusjonsbygg, eller hoteller, og som kan tilby midlertidig alternativ mottaksplassering kan sende en interessemelding til UDI på e-post til AMOT@udi.no.

Interessemeldingen til UDI skal inneholde følgende opplysninger:

  • Antall personer som kan tas imot: minimum og maksimum

  • En beskrivelse av boløsningen som kommunen har tilgjengelig

  • Varigheten - hvor lenge er byggene tilgjengelig?

  • Hvem bygget passer best for – vurdering av om det er forhold ved bygget som legger begrensninger på hvem som kan bo der.

Dersom kommunen allerede har identifisert personer i målgruppen som kan tilbys en slik løsning må dette fremkomme i interessemeldingen. Kommunene kan også tilby en midlertidig AMOT løsning for personer identifisert av UDI som kan flyttes fra et asylmottak eller andre steder.

4.4. Vedtaket kan ikke påklages

UDIs vedtak om alternativ mottaksplass er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, men kan ikke påklages jf. utlendingsloven § 95 fjerde ledd

5. Varigheten av tilbudet om midlertidig alternativ mottaksplass

Tilbudet om midlertidig alternativ mottaksplass opphører når søkeren blir bosatt med offentlig hjelp. Hvis søkeren takker nei til tilbudet om bosetting med offentlig hjelp, opphører også tilbudet om midlertidig alternativ mottaksplass.

Tilbudet opphører dersom søkeren flytter til en annen kommune. Varsel om flytting sendes UDI på e-post til AMOT@udi.no. Nytt bosted må registreres hos politiet, jf. Utlendingsloven §19 andre ledd.

6. Opphør av tilbud om midlertidig alternativ mottaksplass

Tilbudet om midlertidig alternativ mottaksplass kan opphøre dersom de faktiske forholdene har endret seg og personen ikke lenger fyller vilkårene for midlertidig alternativ mottaksplass, dersom kommunen ikke lenger ønsker å ta ansvar for personen, eller dersom UDI har behov for å avslutte ordningen. Ved opphør må UDI forhåndsvarsle og treffe et eget vedtak om at tilbudet opphører, se punkt 6 i UDI 2020-005 Alternativ mottaksplass.

7. Tilskuddsmidler til kommuner og vilkår for hvordan de skal brukes

Kommunen vil motta et månedlig tilskudd fra UDI for personen som får innvilget midlertidig alternativ mottaksplass. Satsene for tilskuddet er fastsatt i de årlige statsbudsjettene og fremgår av vedlegg 1 til UDIs retningslinje UDI 2020-005 Alternativ mottaksplass.

Tildeling, utbetaling og tilbakeholdelse av tilskuddsmidlene for midlertidig alternativ mottaksplass følger rutinen etablert i UDI 2020-005 punkt 8. Det gjøres unntak fra punkt 8.4. krav til rapportering fra kommunen.

7.1. Formålet med tilskuddet

Kommuner som aksepterer avtale om midlertidig alternativ mottaksplass, må påse at personen som er omfattet av avtalen har tilgang til et enkelt, men akseptabelt midlertidig botilbud og etablere gode rutiner for å ivareta og følge opp personen i avtaleperioden. Tilskuddet fra UDI skal dekke kommunens gjennomsnittlige utgifter til botilbudet og oppfølgingen.

7.2. Vilkår for hvordan kommunene skal bruke tilskuddsmidler

Kommunen skal tilby personen som tildeles midlertidig alternativ mottaksplass tjenester etter behov og i henhold til gjeldende regelverk.

På enkelte områder skiller tjenestene til personen som inngår i ordningen seg fra det ordinære tilbudet. Dette er nærmere spesifisert under.

Helsetjenester

Personer som har fått midlertidig alternativ mottaksplass har tilsvarende rett til helsetjenester som den øvrige befolkningen. Personer som har midlertidig alternativ mottaksplass i en kommune har krav på omsorgstjenester etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1a andre ledd (ekstern lenke, lovdata), se forskrift om rett til helse- og omsorgstjenester til personer uten fast opphold i riket § 6 tredje ledd (ekstern lenke, lovdata).

Økonomiske ytelser

Kommunen skal utbetale økonomiske ytelser til å dekke nødvendige utgifter til personens livsopphold. Tilskuddsmidlene skal dekke disse utgiftene, fordi personer med midlertidig alternativ mottaksplass ikke har rett på tjenester etter sosialtjenesteloven, med unntak av opplysning, råd og veiledning. Dette følger av forskrift om sosiale tjenester for personer uten fast bopel i Norge § 2.(ekstern lenek, lovdata) jf. sosialtjenesteloven § 2 (ekstern lenke, lovdata).

De økonomiske ytelser er subsidiære, det vil si at dersom personen selv er i stand til å forsørge seg selv, skal ytelsene helt eller delvis falle bort.

Barnehage

Kommunen skal tilby gratis barnehageplass til barn i barnehagealder, som dekkes av tilskuddsmidlene som blir utbetalt for barnet/barna.