Vedlegget er blitt oppdatert med nye satser med virkning fra 01.01.2025
Siste endringer
-
2025Januar
-
Retningslinjen er endret i punkt 12.5.5 som følge av ny utf. §14-1 a som trådte i kraft 20. januar 2025. Tidligere henvisninger til instruks GI-03/2024 er erstattet med henvisning til ny utf. §14-1 a. Teksten er også noe justert for å passe bedre med ordlyd og instruks i ny forskrift og ikrafttredelsesrundskriv.
Punktet om foreldrenes grad av integrering i instruks GI-03/2024 er ikke videreført i ny forskrift, og hele punkt 14.1 i retningslinjen utgår derfor.
-
Retningslinjen er oppdatert. Oppdateringen er tilpasninger til det nye digitale sponsorskjemaet. I punkt 3 fremgår det når det digitale og når det papirbaserte skjemaet kan og må benyttes, samt utfylling og oversendelse av sponsorskjemaet. I punkt 4 videreføres det som er felles for begge skjemaene når det gjelder bruken av sponsorskjemaet. Videre inneholder oppdateringen språklige endringer og en presisering i punkt 2 at den som opptrer som sponsor må være over 18 år.
-
Det skal som hovedregel anses uforholdsmessig med utvisning etter utlendingsloven § 66 første ledd bokstav a, § 66 annet ledd bokstav a, eller § 66 første ledd bokstav c når utlendingen er ilagt straff for brudd på utlendingsloven, dersom utlendingen er forelder til mindreårig barn i Norge som det utøves familieliv med, og barnet er norsk borger eller har oppholdstillatelse, eller har oppholdsrett etter lovens kapittel 13, og det ikke er mulig å videreføre familielivet i utlendingens hjemland, blant annet på grunn av risiko for alvorlige overgrep mot ett av familiemedlemmene eller ekstraordinære humanitære omstendigheter.
-
Retningslinjen er endret i punkt 1.2. Det er lagt til et nytt kulepunkt:
- Unntaket gjelder ikke for russiske borgere som har gyldig Schengenvisum utstedt av et annet land på vegne av Norge.
-
15. jan
Vedlegget er utgått. Rutinen er flyttet over til Rutinebeskrivelse for generelle krav til drift av asylmottak (ekstern lenke), pkt. 2
-
Det vises til Justis- og beredskapsdepartementets instruks GI-05/2016 Instruks om behandling av saker som gjelder opphevelse av innreiseforbud for tredjelandsborgere som er omfattet av utlendingsloven kapittel 13 mv.
For å sikre at vi ikke har en praksis i strid med våre EØS-rettslige forpliktelser etter unionsborgerdirektivet (direktiv 2004/38/EF), jf. EFTA-domstolens avgjørelse i sak E-6/23, opphever departementet instruksen. Endringen trer i kraft straks, -
Retningslinjen er endret som følge av OU. Vedlegget er utgått som følge av endrede rutiner
-
Retningslinjen er endret i punkt 5.1 kategori 1. Tidligere versjon inneholdt teksten "Ukrainske myndigheter har stor grad av kontroll, Russland eller opprørsgrupper ingen eller liten grad av kontroll og innflytelse". I gjeldende versjon er teksten "eller opprørsgrupper" fjernet.
-
Retningslinjen er blitt endret i punktene 5.1 og 6. Det er lagt inn et nytt temanotat fra Landinfo, som omhandler sikkerhet, internt fordrevne og humanitære forhold i åtte fylker. De åtte fylkene er litet opp i punkt 6.
-
Retningslinjen er blitt endret i punkt 10.4.2. med oppdatert brukerveiledning for "sporskifte" mellom utl § 34 og utl § 28. Den tekniske brukerveiledningen er kun tilgjengelig for saksbehandlere i UDI.
-
8. jan
Retningslinjen er blitt oppdatert med ny sats for AMOT i 2025. Den er endret til 18 377 kroner per person per måned.
-
Vedlegget er oppdatert med ny sats for kravet til tidligere inntekt. For 2024 utgjør det NOK 330 008. Satsene for barnetrygden er endret og gjelder fra 1 september 2024.
-
Regjeringens forslag til nasjonalbudsjett for 2025 er vedtatt av Stortinget og særskilte satser for tilleggstønad og naturalytelser økes med 3,80% med virkning fra 01.01.2025.
Vedlegget er derfor oppdatert med ny sats for engangsstønad ved oppstart i barnehage og ved skolestart i punkt 5. Videre er det oppdatert satser i punkt 7 for innkjøp av nyfødtpakke dersom varelageret er tomt og klær til beboere som ikke har fått klespakke i transitt.
-
Retningslinjen er endret. Endringene består av ny struktur og nye forskriftsbestemmelser. Videre er retningslinjen oppdatert i henhold til GDPR og arkivlovgivning.
-
Det er gjort flere endringer i utlendingsloven (utl.) og utlendingsforskriften (utf.) som gjelder Utlendingsnemnda (UNE).
Endringene i utl. § 77 og utf. § 16-3 gjelder fordelingen av nemndmedlemmer oppnevnt av ulike fagforeninger og angir nærmere hvem som ikke kan være nemndmedlemmer.
Endringene i utl. § 78 og utf. § 16-4 femte ledd innebærer at humanitære organisasjoner blir erstattet av frivillige organisasjoner, og at departementet ikke oppnevner medlemmer og varamedlemmer for fire år. Endringen i utf. § 16-12 retter henvisning fra utl. § 78 femte ledd, til § 78 sjette ledd.
I tillegg er det gjort endringer om styrket rett til fremmøte i stornemndsaker i UNE. Endringene i utf. §§ 16-4 sjette ledd innebærer at når en sak behandles i stornemnd, så skal utlendingen og vedkommendes advokat eller annen fullmektig som hovedregel gis adgang til å møte og uttale seg.
Videre innebærer endringen i utf. § 17-18 og ny § 17-18a at når en sak behandles i stornemnd med personlig fremmøte, så har utlendingen rett til fritt rettsråd uten behovsprøving. Utlendingen har også rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i sak om utvisning på grunn av ilagt straff eller særreaksjon, når personen har mindreårige barn som er bosatt i Norge og som er norske borgere eller har oppholdstillatelse eller oppholdsrett.
-
Stortinget har vedtatt endringer i utlendingsloven § 34. Endringene innebærer at Kongen i statsråd kan avgjøre at det skal være mulig å få forlenget kollektiv beskyttelse i maksimalt 5 år, mot dagens grense på 3 år. Deretter kan det gis en midlertidig tillatelse som kan danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Etter tre år med slik tillatelse skal det gis permanent oppholdstillatelse såfremt vilkårene for å inneha tillatelsen fortsatt er til stede og vilkårene for øvrig er oppfylt, jf. § 62.
En søknad om beskyttelse etter § 28 fra en utlending som nevnt i annet ledd kan stilles i bero i inntil fem år fra det tidspunktet utlendingen første gang fikk tillatelse. Når adgangen til å gi kollektiv beskyttelse er bortfalt, eller det er gått fem år siden utlendingen første gang fikk tillatelse, skal utlendingen informeres om at søknaden bare vil bli tatt under behandling dersom utlendingen innen en fastsatt frist uttrykkelig tilkjennegir et ønske om det.
For mer informasjon, se Prop. 94 L (2023-2024) (ekstern lenke) og Innst. 27 L (2024-2025) (ekstern lenke).
Endringene trer i kraft 1. januar 2025.
-
2024Desember23. des
Retningslinjen er oppdatert i tråd med ny forvaltningspraksis og ny rettspraksis. Det er også gjort en del språklige oppdateringer og forbedringer.
-
Justis- og beredskapsdepartementet har vedtatt ny § 16-4 sjette ledd i utlendingsforskriften. Endringen innebærer en utvidelse av retten til fremmøte og muntlig uttalelse for utlendingen, advokat eller annen fullmektig og eventuell "partshjelper" med videre, når Utlendingsnemnda behandler en sak i stornemd. Endringene trer i kraft 1. januar 2025.
-
I en ny avgjørelse kom Høyesterett til at vedtak om ikke å innvilge en kristen konvertitt flyktningstatus ikke var ugyldig. Saken gir veiledning om forståelsen av utlendingsloven § 28 og flyktningkonvensjonen artikkel 1 A. Dommen er avsagt 19. desember 2024.