UDI har besluttet å midlertidig utsette utreiseplikten til Libanon. På bakgrunn av dette instrueres Politiets utlendingsenhet om at personer med endelig vedtak som er fattet av UDI, ikke skal uttransporteres med tvang til Libanon, jf. utlendingsloven § 90 tiende ledd annet punktum.
Siste endringer
-
2024November
-
Dette er en intern retningslinje som ikke beskriver hvordan UDI praktiserer regelverket på utlendings- og statsborgerfeltet. Retningslinjen er flyttet til UDI-biblioteket, som kun er tilgjengelig for UDIs ansatte.
-
Retningslinjen er endret. Overskrift til punkt 8.5 "Lovens krav til saksbehandlingen når opplysninger forelegges parten" er endret til "Informasjonsplikten". Videre er henvisning til en DUF rutine i punkt 8.5 første avsnitt fjernet og erstattet med plikt som påligger forvaltningen etter forvaltningsloven § 17 annet ledd.
-
Oktober
Retningslinjen er endret som følge av at det ble inngått en avtale mellom Norge og Andorra om arbeidsferie den 27. september 2024. Punkt 3 er delt inn i flere underoverskrifter for å tydeliggjøre hva som er de ulike vilkårene. Videre er det gjort mindre endringer i retningslinjen for øvrig.
-
Retningslinjen er endret i punkt 9. Setningen "Avgjerder i innsynssaker er ikkje eit enkeltvedtak etter forvaltningslova" er fjernet. Grunnen er at LB-2023-93100 legger til grunn at avgjørelser etter offl. er enkeltvedtak. Dette er ny rettsutvikling, da forarbeidene til offl. sier at slike avgjørelser ikke er enkeltvedtak.
-
Ordningen med tidlig arbeidsstart ble endret i 2016. Inforamsjon om tidlig arbeidsstart er fjernet i punkt 2, tredje avsnitt. I punkt 3 første avsnitt er informasjon om at søkeren skal gis en stemplet kopi av dokumentlisten som en kvittering på at dokumentene er levert fjernet.
-
Dersom en utlending med midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge, er ansatt i forsvarssektoren og av den grunn oppholder seg utenfor Norge i lenger tid enn hva hovedregelen i utlendingsforskriften § 10-19 a tillater, skal dette ikke medføre at tillatelsen tilbakekalles eller ikke fornyes, jf. § 7-5 a sjette ledd og § 10-19 a tredje ledd. Instruksen gjelder bare for utenlandsopphold i forbindelse med tjenesteoppdrag i forsvarssektoren.
Intruksen trer i kraft straks
-
Retningslinjens punkt 2. Politiets myndighet til å innvilge førstegangs oppholdstillatelse, er endret. UDI presiserer at der politiet ellers har vedtaksmyndighet, kan politiet innvilge søknad om oppholdstillatelse, gitt at søknaden er registrert minst én uke før utløp av det lovlige oppholdet, og det sene oppmøtet er utenfor søkerens kontroll. Vurderingen er nærmere omtalt i UDI 2013-007 Søke om oppholdstillatelse fra Norge.
-
Retningslinjens punkter 3.3 og 5.1.4 er endret som oppfølging av endring i UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader. I tillegg enkelte språklige endringer.
-
Retningslinjens punkt 2.3 er endret som oppfølging av endring i UDI 2010-089 Politiets vedtaksmyndighet og mulighet til å avvise søknader. Der presiserer UDI nå at i de tilfellene politiet ellers har vedtaksmyndighet, kan politiet innvilge søknad om oppholdstillatelse, gitt at søknaden er registrert minst én uke før utløp av det lovlige oppholdet, og det sene oppmøte er utenfor søkerens kontroll. I tråd med dette er "UDI" erstattet av "saksbehandleren" i tredje og fjerde avsnitt av punkt 2.3.
-
Retningslinjens punkt 7.1.4 er oppdatert som følge av at Norsk Jockeyklub byttet navn til Norsk Galopp i 2022. Dette medfører ingen endringer i UDIs saksbehandling.
-
Arbeids- og inkluderingsdepartementet fastsetter med denne instruksen at søkere som er borgere av Palestina ikke lenger skal anses som statsløse søkere ved behandling av søknader etter statsborgerloven. Instruksen fastsetter også at søknader fra palestinere som var til behandling 28. mai 2024 skal behandles etter de gunstige regler som gjelder for botid etter statsborgerloven § 16 og ferdigheter i norsk muntlig etter statsborgerforskriften § 4-1, etter dispensasjonshjemmelen i statsborgerloven § 19.
-
Retningslinjen punkt 2.3.1 er oppdatert med henvisning til UDI 2011-003 Vurdering av omgåelsesekteskap i søknader om familieinnvandring, i forbindelse med at UDI 2012-026 utgår.
-
Retningslinjen punkt 1.2 tredje avsnitt er oppdatert med henvisning til UDI 2011-003 Vurdering av omgåelsesekteskap i søknader om familieinnvandring. I samme avsnitt er det satt inn et par setninger fra UDI 2012-026, som er utgått.
-
Retningslinjen er blitt endret i punkt 3.5. Det vises til at personer som skal gå på folkehøgskole skal registrere seg på grunnlag av egne midler. Det er deretter gjort endringer i punkt 3.4 med informasjon om hva som regnes som tilstrekkelige midler for personer som går på folkehøgskole.
-
Ny retningslinje for behandling av søknad om beskyttelse for russiske søkere. Retningslinjen erstatter UDI 2015-019.
-
Retningslinjens punkt 3.2 og 3.5 er oppdatert for å reflektere endringer UD har foretatt i sin organisering av knutepunktstasjonenes ansvar. Ambassaden i Ankara har fått ansvar for mottak av søknader fra Iran, som tidligere lå under ambassaden i Abu Dhabi sitt ansvarsområde. Ambassaden i Abu Dhabi har ansvar for mottak og forberedelse av søknader om familieinnvandring for borgere av Afghanistan, men borgere av Afghanistan har fortsatt anledning til å møte opp ved søknadssenter i Iran, slik de kunne da Iran lå under knutepunktstasjonen i Abu Dhabi sitt ansvarsområde.
Som følge av endringen er det etablert en ny rutine for at saksbehandlere må undersøke med referansepersonen hvor søkeren ønsker å møte opp, slik at vi får avklart hvilken knutepunktstasjon som skal følge opp saken videre.
-
Hele retningslinjen er endret. Det er kun gjort mindre justeringer og forenklinger for effektuering av vedtak i politidistriktene for UDI Beskyttelse.
-
Retningslinjens punkt 3.6 Beregning av tilleggstid er oppdatert i tråd med endringen i utlendingsloven §§ 66 første ledd bokstav h og 70 annet ledd første punktum. Endringen gjelder ilagt tilleggstid som følge av bevisst og grovt omgåelsesekteskap, i stedet for utvisning, og trådte i kraft 15. september.
-
Retningslinjen er oppdatert. De viktigste materielle endringene gjelder kravene til å registrere undersøkelser og resultatene etter person- og dokumentkontrollen i den nye ID-avklaringsløsningen. «Sjekkliste for dokument- og personkontroll utført av politiet» trenger ikke å lagres som saksdokument i fremtidige saker. Det vil fortsatt være mulig for utenriksstasjonene å utarbeide rapport fra person- og dokumentkontrollen med funn eller avvik som ikke kan registreres i ID-avklaringsløsningen. Det er også gjort noen språklige endringer i retningslinjen.